هر چند به زعم دست اندرکاران امر انتخابات ،این میزان استقبال نامزدها در مرحله پیش ثبت نام می تواند نوید بخش یک انتخابات پرشور با توجه به حساسیت های قومی و قبیله ای در استان باشد ،اما بواقع این تاثیرگذاری دیگر گزاره های مهم است که با برون رفت بخش قابل توجهی از نخبگان و...بعنوان پیشران قطار مشارکت از پیله قومی می تواند در ماههای منتهی به سال ،برای گرم کردن تنور انتخابات و گسیل مردم به پای صندوق های رای نقش آفرینی کند
کد خبر: ۱۱۲۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶ 17 August 2023

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::مجلس شورای اسلامی تبلور مردمسالاری دینی ‌ و تجلی تحقق شور ،قانونگذاری ،تشکیل دولت و  نظارت بر ارکان قدرت از طریق نمایندگانی است که با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

نمایندگانی که بعنوان عصاره تفکر ،دیدگاه و نظر مردم ،بمدت چهارسال در خانه ملت با تصمیم گیری و سیاستگذاری مهمترین قسم مشارکت مردم در حکمرانی را براساس قانون اساسی  به نمایش می گذارند.

سالی که به نیمه رسیده است براساس تقویم سیاسی کشور ذر انتهای آن مهمترین رویداد سیاسی و اجتماعی کشور ،یعنی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بوقوع خواهد پیوست.

انتخاباتی مهم که متاثر از رویدادهای اجتماعی و سیاسی کشور در یکی دوسال اخیر ،ار سوی ناظران وتحلیلگران سیاسی واحتماعی حوزه ایران از آن بعنوان یک رویداد مهم سیاسی و سرنوشت ساز یاد می شود.از این منظر میزان استقبال از این انتخابات و مشارکت مردم در پای صندوق های رای نقطه مشترک تحلیل های حال وآینده همراهان و مخالفین سیستم سیاسی کشور خواهد بود.

بدیهی است مولفه مهم و سرنوشت ساز مشارکت مردم در انتخابات پیش رو ،بدلیل اثرپذیری برخی اتفاقات بوقوع پبوسته همچون اعتراضات و اغتشاشات بنزینی سال ۹۸ و پاییز سال گذشته و نارضایتی هایی ناشی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور، نسبت به دیگر ادوار از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

انتخابات مجلس دوازدهم در ایلام

در استان ایلام نیز بعنوان قطعه ای از پازل  رنگارنگ ایران بزرک،بدلیل تاثیر گذاری اقوام و قبایل و تلاش آنان برای سهیم شدن در قدرت ، همواره انتخابات مجلس شورای اسلامی در نزد بازیگران آن از جایگاه مهمی برخوردار بوده است

ایلام پکیجی از اقوام و ایلات است که به وصف این تکثر قومیتی ،میتوان از آن بعنوان یکی از سیاسی ترین مناطق در جغرافیای سیاسی ایران نام برد ،نقطه ای کوچک در جغرافیای بزرگ ایران که صرفنظر از نگاه پررنگ قبیله ای به انتخابات محلی و مجلس ،اما همواره برآیند نگاه مزدمانش به صندوق های رای ،شمایی از وضعیت کلی مردم ایران به انتخابات های متعدد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را به نمایش گذاشته است.

مساله ای مهم که صرفنظر از اثرگذاری مولفه قومیت بر بخش قابل توحهی از رای دهندگان ،اما نقطه قوت مردم این استان از حیث شناخت به مسایل مهم جامعه ،ضرورت نقش آفرینی در قدرت ،نظارت پذیر نمودن قدرت بشکل غیر مستقیم و اهمیت سرنوشت آنان محسوب می شود که میتوان  از آن  بعنوان یک برنده و ویژگی متمایز یاد کرد.

از اینرو اهتمام مردم ایلام به وضعیت های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور را میتوان بعنوان یک مولفه مهم برای تحلیل اتفاقات ماههای منتهی به انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حیث گرم شدن تنور انتخابات و میزان مشارکت در این فرآیند مهم و اثرگذار سیاسی و اجتماعی به حساب آورد.

به گفته مسولین ستاد انتخابات استان؛ تا لحظه انتشار این مطلب نزدیک به ۳۰۳ نفر در مرحله پیش ثبت نامی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه شمال و جنوب استان ثبت نام و مدارک خود را بارگذاری کرده اند.

آنگونه که آمار پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ایلام موید آن است ،استقبال نامزدهای انتخاباتی این دوره آماری به مراتب متفاوت از اداوار گذشته را به نمایش گذاشته که البته این حجم از ثبت نام گویای حضور افراد بی نام و نشانی است که با توجه به شرایط کشور ،بیشتر تحت عنوان رها نمودن تیر در تاریکی، رشد بر پایه بخت واقبال  و مهمتر  اینکه جستجوی نام و نان از آن استنباط می شود که از این زاویه می تواند تضعیف شدن مهمترین جایگاه تصمیم گیری کشور را به نمایش بگذارد ،موضوعی که  به مراتب دردناکتر از میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای خواهذ بود.

هر چند به زعم دست اندرکاران امر انتخابات ،این میزان استقبال نامزدها در مرحله پیش ثبت نام می تواند نوید بخش یک انتخابات پرشور با توجه به حساسیت های قومی و قبیله ای در استان باشد ،اما بواقع این تاثیرگذاری دیگر گزاره های مهم است که با خروج بخش قابل توجهی از نخبگان و...بعنوان پیشران قطار مشارکت از پیله قومی ،می تواند در ماههای منتهی به سال ،در مسیر گرم کردن تنور انتخابات و گسیل مردم به پای صندوق های رای نقش آفرینی کند

به هرحال این گزاره را نباید از یاد برد که چارچوب های قانونی انتخابات از حیث صلاحیت های عمومی و اختصاصی باعث خروج  بخش عظیمی از نامزدها از گردونه انتخابات شده و هرگز خط پایان را به چشم نخواهند دید ، از اینرو تحلیل ها برای تحرک افزایی برای روشن شدن تنور انتخابات ایلام  ،میزان مشارکت و تاثیرگذاری جریانات سیاسی و تعصبات قومی را به مطالب بعدی موکول خواهیم کرد.

اما در این تحلیل به این موضوع مهم بسنده خواهیم کرد که بروز برخی اتفاقات در صحنه های سیاسی و اجتماعی کشور در سالهای اخیر ،دگرگونی عمیقی را در نگاه بخش فابل توجهی از مردم رقم زده و این دگرگونی به شکل بی اعتمادی و نارضایتی،سرخوردگی و همچنین بی اعتمادی از نقش محلس در تحقق آمال و آرزوهای آنان و قرار گرفتن نمایندگان  درمسیری برخلاف حهت خواست موکلین ظهور وبروز نموده که این موضوع  به شکل کاهش محسوس مشارکت در انتخابات دوازدهم نمایان خواهد شد.

هرچند عده ای با تحلیل های اشتباه خود بر این باورند که استقبال نامزدها در مرحله پیش ثبت نام و حضور برخی چهره های اصلاح طلب در این عرصه شمایی از یک انتخابات پرشور در اسفند خواهد بود.

اما تحلیل واقع گرایانه از وضعیت کشور آنهم پس از رویدادهای اجتماعی جامعه در شهریور سال گذشته گویای شکل گیری یک فاصله قابل تامل بین مردم و نخبگان سیاسی است ،به گونه ای که استقبال سیاسیون دو جریان مهم سیاسی کشور  را نباید بعنوان یک مولفه اثرگذار برای حرکت مردم به سوی صندوق های رای به حساب آورد

مسولین کشور باید در تصمیم گیری ها ،سیاست گذاری ها و اتخاذ مواضع خود حول مسایل مختلف اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی ، با ملحوظ دانستن حفظ مهمترین مولفه امنیت ملی یعنی مشارکت مردم در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی آن را نقطه پرگار قرار می دادند ،اما مع الاسف بی توجهی به این مولفه مهم در انتخابات پیش رو ییشتر نمایان خواهد شد.

مخلص کلام اینکه قریب شش ماه تا انتخابات فرصت کمی نیست که تصمیم گیران و سیاست گذاران با عدول از برخی تصمیمات وحدت شکن ،تحرک افزایی برای عبور از برخی موانع قرار گرفته بر مسبر بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد تصمیماتی که اعتماد افزایی در بین آحاد مردم را در پی داشته باشد ،بصورت عملی زمینه ساز افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای بشوند .

چرا که پیش از این تفاوت حضور نمایندگان با پشتوانه رای بالا یا حداقل رای در بهارستان، بعنوان مهمترین مولفه تثبیت کننده مشروعیت و مقبولیت سیاسی و اجتماعی ساختار حکمرانی کشور،اثرگذاری خود را در عرصه های داخلی و خارجی بر جای گذاشته است ،موضوعی که از همکنون باید بعنوان یک پیوست مهم در کنار تصمیم گیری ها  و سیاستگذاری ها مورد اهتمام قرار گیرد.

در هفته ها و ماههای آتی به مرور در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ایلام از منظر میزان مشارکت ،نقش اقوام و طوایف و گذر یا عدم گذار از سیاسیون و شانس های مهم انتخابات پیش رو در تابناک خواهید خواند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار