مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه خبر داد؛
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه گفت: ۹۹/۵۴ درصد اسناد مالکیت در طرح کاداستر کرمانشاه ثبت شدند.
کد خبر: ۱۱۱۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰ 10 August 2023

گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، انشالله کولانی عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: پوشش گیاهی نسبت به سال قبل متفاوت بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ۱۰۰ درصدی کاداستر در استان کرمانشاه که بخش بسیار کمی از آن باقی مانده است، افزود: منابع کلی استان کرمانشاه به ۲ بخش ملی و زراعی تقسیم می‌شود.

وی عنوان کرد: آتش سوزی دشت سیب دالاهو بیش از یک هزار نفر در مدت زمان کوتاهی برای اطفا حریق آمدند و این امر باید مردمی‌سازی شود.

کولانی گفت: در بخش مشارکت مردمی به همت تشکل‌ها سالیان قبل حریق ۷۲ ساعت طول می‌کشید امروزه میانگین به ۲ ساعت رسیده است.

وی افزود: جهت تولید نهال بنا بر کنوانسیون‌های جهانی سهم ایران یک میلیارد نهال است که موجب احیا نهالستان های ما شد، در نهالستان مادری، گرمسیری و سردسیری در طرح چهار ساله یک میلیاردی ما سالانه باید ۲۵۰ نهال بکاریم، سهم هر ایرانی سه اصله در سال است.

کولانی ادامه داد: سهم استان کرمانشاه ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار اصله خواهد بود، در ٢ نهالستان سردسیری و گرمسیری ۱۹۰۰ نهال داریم اما سال قبل ۴۰ الی ۵۰ هزار اصله نهال بود، برای مناطق گرمسیر اکالیپتوس و سردسیر سنوبر را برگزیدیم.

وی عنوان کرد: در استان کرمانشاه ۳۶۰ هزار هکتار آبخیزداری انجام شد که سالی ۱۲۰ هزار هکتار تعهد دادیم اما یک میلیون و ۵٠٠ هزار هکتار دیگر نیازمند اعتبار ایمن سازی است.

وی بیان کرد: عامل چالش برانگیز برای منابع طبیعی شامل چرای دام بیش از ظرفیت مراتع، آتش سوزی سهوی و عمدی، آتش زدن پس چرا در مزارع و آسیب طبیعت گردان به طبیعت است.

وی گفت: منابع طبیعی ١٨ هزار و ۵٠٠ هکتار عرصه در اختیار مسکن و شهرسازی، ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار در اختیار بنیاد مسکن قرار داده و در زیرساخت عشایری باغات و شیلات کمک کرده است.

کولانی افزود: برای حفاظت از جنگل و مراتع در دنیا به ازای هزار هکتار یک جنگلبان و مرتع ۶ هزار هکتار یک جنگلبان لازم است اما در ایران ۲۷ هزار هکتار یک جنگلبان است.

وی خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه ۲ و نیم میلیون هکتار است، ۲۵۳پلاک منابع ملی تشخیص داده نشده،۲۰۳۶ هکتار پلاک اراضی ملی اعم از جنگل با ثبت یک میلیون و ۶۱۷ هزار هکتار است.

وی گفت: در حوزه تخصیص اراضی سه هزار و ۴۴٠ هکتار در تخصیص اراضی ملی داریم که واگذار کرده‌ایم تحویل به مسکن ٢ هزار و ٣۵٠ هکتار و ۶۲۵ هکتار در اختیار امور نظامی تعیین و تکلیف شدند.

وی بیان کرد: در رابطه با جایگزینی سوخت فسیلی ۴۲۰ دستگاه آب بندی نصب کردیم حدود ۴۰۰ بسته گازسوز در استان کرمانشاه توزیع شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: یک میلیون هکتار حوزه آبخیز داریم که ۶۰۰ هزار عملیات اجرایی آن انجام شده مهم‌ترین اهداف ما تولید و استحصال آب در حوزه آبخیز است و سالیانه ۳۲۰ مترمکعب به رطوبت خاک اضافه کنیم.

وی تشریح کرد: در بحث فرسایش سالانه پنج میلیون تن کاهش فرسایش داشتیم و سالیانه  ۲/۴ میلیون تن مانع ورود رسوب به مخازن سد شدیم که اگر بتوانیم از رسوب جلوگیری کنیم کمک زیادی به کشاورزی کردیم.

کولانی بیان کرد: اثر دیگر آبخیزداری بر روی علوفه است، در بحث سیلاب تمامی شهرها ایمن هستند تا خسارت نبینند.

وی افزود: تا کنون ۲ حوزه داشتیم قره سو با  ۵۳۰ هزار هکتار که حوزه مهمی است و دومی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که ۳۶۰ هزار هکتار است و اعتبار ما یک هزار و ۵٠٠ میلیارد بوده و سالانه  ۱۰۰ میلیارد اعتبار داریم که حدود هشتاد درصد تخصیص پیدا می‌کند.

وی گفت: به دنبال جلب مشارکت مردمی هستیم، ۶۸ هزار هم یار طبیعت داریم و به طور کلی ۷۲ تعاونی تشکیل دادیم، چها. هزار نفر را آموزش دادیم.

کولانی بیان کرد: ۴۲ سازمان مردم نهاد داریم و وظیفه ما حفظ، احیا، بهره برداری و توسعه منابع طبیعی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار