مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: عمده آتش‌سوزی‌های امسال تاکنون در اراضی کشاورزی و با منشا پس‌چرای مزارع بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ 05 August 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ ابراهیم پیرزادیان اظهار کرد: برای مدیریت آتش‌سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های طبیعی اقداماتی مانند تشکیل و ساماندهی گروه‌های مهار آتش، تشکیل قرارگاه روح‌الله با همکاری سپاه و برگزاری ستاد ویژه بحران با تاکید استاندار بر آمادگی همه دستگاه‌ها برای مشارکت در مهار آتش‌سوزی‌ها انجام گرفته است.

 وی گفت: طبق بررسی‌های آسیب‌شناسی شده در متوسط ۲۱ سال گذشته، کانون‌های اصلی بروز آتش‌سوزی‌های استان شناسایی و در مناطق مستعد امکانات ویژه انسانی و تجهیزاتی مستقر شده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: عمده آتش‌سوزی‌های امسال تاکنون در اراضی کشاورزی و با منشا پس‌چرای مزارع بوده که کشاورزان بنا به یک باور غلط برای آماده‌سازی کشت دوم و مبارزه با آفات اقدام به آتش‌زدن پس چرای مزارع می‌کنند.

 اعطای مجوز بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی بعد از ۷ سال

 پیرزادیان درباره بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی اظهار کرد: امسال در استان ایلام با توجه‌ به بارش‌های مطلوب نزولات جوی، برای اولین بار بعد از گذشت ۷ سال مجوز بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی از جمله سقز برای ۱۲۲ تعاونی بهره‌برداری صادر و در این راستا آموزش‌های لازم به تعاونی‌ها داده شد.

 وی با بیان اینکه مدت‌زمان فعالیت شرکت‌های تعاونی بهره‌برداری از سقز ۲ ماه است، تصریح کرد: دستورالعمل‌هایی در برداشت سقز برای شرکت‌های تعاونی از جمله ممنوعیت تیغ‌زنی شاخه‌هایی با قطر کمتر از ۲۰ سانتیمتر و پرهیز از تیغ‌زنی عمقی صادر شده و مردم بومی محلی در قالب تعاونی‌های مشارکتی، بهره‌برداری، مراقبت و حفاظت از عرصه‌های جنگلی را بر عهده دارند.

 ییرزادیان تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی ممنوع بوده و برای تأمین چوب موردنیاز، طرح زراعت چوب در استان اجرا شده که در مناطق گرمسیری گونه اکالیپتوس و نواحی سردسیر هم صنوبر تولید می‌شود و متقاضیان طرح زراعت چوب در صورت تأمین آب امکان ورود به این طرح را دارند.

 خسارت به طبیعت بانکول

 وی درباره خسارت به طبیعت منطقه بانکول در نتیجه فعالیت شرکت اکتشافی، اظهار کرد: بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره‌وری قانون کشاورزی و منابع طبیعی، دولت مکلف به برآورد خسارات وارده به عرصه‌های طبیعی است که طبق این آیین‌نامه، بازدید میدانی و نظارت بر نحوه کار شرکت بهره‌بردار در دستور کار است.

 وی گفت: این شرکت مکلف به تردد از جاده‌های قدیمی بین مزارع بوده و همچنین میزان خسارت و زیان وارده به طبیعت نیز احصا و توسط این شرکت به خزانه واریز و خود شرکت نیز به جبران درختان قطع شده در حال نهال‌کاری در عرصه‌ای ۱۰ هکتاری است و بعد از اتمام اجرای جاده‌سازی هم مکلف به ایجاد نهال‌کاری در سه ردیف حاشیه جاده و نگهداری از این درختان شده است.

 پیرزادیان تصریح کرد: اجرای هر پروژه‌ای با نظارت دستگاه‌های نظارتی و در چارچوب قانون است و در پروژه نفتی بانکول نیز دستگاه‌های مرتبط و تشکل‌های زیست‌محیطی بر روند اجرای این طرح نظارت کامل دارند و شرکت مجری مکلف به اجرای ملاحظات و پیوست زیست‌محیطی شده است.

 وی با اشاره به اینکه منافع اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی سه مؤلفه اجرای طرح‌های توسعه محور است، ادامه داد: در پروژه بانکول، خسران وارده بر عمق خاک اراضی زراعی و جنگلیِ مشمول آیین‌نامه بند ب ماده ۱۲ است.

پیرزدیان گفت: در این پروژه  به ۲۳۰ پایه درخت شاخه زاد در طول ۱۵ کیلومتر در مسیر بین مزارع تا جاده آسفالت و محل حفر چاه  خسارت وارد شده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه تشکل‌های زیست‌محیطی بازوی اصلی این مجموعه در حراست از عرصه‌های جنگلی است، تاکید کرد: جلسات متعددی در موضوع چاه اکتشافی بانکول با انجمن‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی برگزار و بازدیدهای مکرری با حضور مسئولان ارشد استانی از محل اجرای پروژه انجام شد و این تشکل‌ها از ماهیت اجرایی طرح آگاهی یافتند و نکته قابل‌ذکر اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در چارچوب قانون و ملاحظات زیست‌محیطی موظف به همکاری با طرح‌های توسعه محور است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار