معاون آموزش و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: یکی از دلایل بالا بودن آمار پشت کنکوری‌های خوزستان، توسعه نیافتن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پس از جنگ بوده و توسعه این آموزش‌ها در خوزستان هم‌تراز با استان‌های دیگر نبوده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱ 03 August 2023

مریم بافنده اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دانشگاه‌های نوپای وزارت علوم است؛ آموزشکده‌های فنی تا سال ۹۰ زیرمجموعه آموزش و پرورش به عنوان تربیت‌کننده تکنسین بودند و پذیرش نیز از دانش‌آموختگان هنرستان‌های فنی آموزش و پرورش انجام می‌شد اما این دانشکده‌ها در برنامه توسعه پنجم، به وزارت علوم ملحق شدند.

وی افزود: در استان خوزستان پنج آموزشکده فنی و حرفه‌ای وجود دارد که از این تعداد چهار مرکز در اهواز و یک مرکز در دزفول هستند و در این مراکز ۶۱ رشته فنی تدریس می‌شوند.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: تعداد آموزشکده‌های موجود در استان خوزستان نسبت به هنرستان‌های آموزش و پرورش بسیار کم است؛ حدود ۵۰۰ هنرستان در آموزش و پرورش خوزستان وجود دارد و بر این اساس قاعدتا باید ۱۸ آموزشکده داشته باشیم تا برنامه توسعه ششم که بر اساس آن باید ۴۵ درصد دانش‌آموزان به سوی رشته‌های فنی و حرفه ای سوق داده شوند، محقق شود.

وی بیان کرد: یکی از دلایل بالا بودن آمار پشت کنکوری‌های خوزستان، توسعه نیافتن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پس از جنگ بوده و توسعه این آموزش‌ها در خوزستان هم‌تراز با استان‌های دیگر نبوده است. هر چند در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی افتاد و ظرفیت را افزایش دادیم اما به احداث و توسعه آموزشکده‌ها نیاز داریم و این در شرایطی است که سیاست وزارت علوم توسعه آموزش عالی نیست، بلکه تجمیع است.

بافنده گفت: آموزش ما عمدتا فنی است و ۶۸ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی، اشتغال دارند. در سال‌های اخیر استقبال خوبی از این دانشگاه شده اما مشکل این است سرانه آموزشکده‌ها هنوز دانش‌آموزی است و دانشجویی نیست.

وی با اشاره به اجرای طرح دستیارفناور در این دانشگاه، یادآور شد: دانشجویان آموزشکده‌های فنی، عمدتا از مناطق محروم اما مستعد هستند و در نتیجه از طرح دستیار فناور حمایت خوبی داشته‌اند. در این راستا تفاهم‌نامه‌های خوبی با صنایع برای آموزش داشته‌ایم.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار