طرح ملی «کربن فعال از قیر طبیعی» برای نخستین بار در کشور همزمان با چهل و سومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی در کرمانشاه افتتاح شد.
کد خبر: ۱۱۱۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲ 02 August 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، ظهر امروز (چهارشنبه) آیین افتتاح «طرح ملی کربن فعال از قیر طبیعی» در مجتمع تولیدی کربن فعال برگزار شد.

این آیین در آستانه چهل و سومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی با حضور رییس جهاددانشگاهی کشور و مسئولین استانی برگزار شد.

مسلم حدیدی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه در این آیین اظهار کرد: استان کرمانشاه ۷۰ درصد معادن قیر طبیعی کشور را در خود جای داده است، معدود کشور‌هایی در دنیا وجود دارند که این ذخایر معدنی با ارزش را در خود دارند.

وی افزود: ذخایر معدنی استان کرمانشاه پیر است و دارای مشتقاتی است و بهره‌برداری از ذخایر معدنی پیر بسیار مشکل است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه تصریح کرد: همکاران ما حدود ۱۵ سال با فعالیت جهادی تلاش کردند تا بتوانند ارزش آفرینی را برای ماده معدنی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی یک طرح تحقیقاتی شامل تولید آسفالت مقاوم داشتیم که با کار‌های آزمایشگاهی انجام شده این زمینه به یک دانش تبدیل شد و با کمک مسؤلین استانی، مسئولین پیشین جهاد دانشگاهی، معاونت علمی فناوری و دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی به افتتاح این فضا رسیدیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه عنوان کرد: بعد از شروع طرح در حوزه آزمایشگاهی فضایی به اسم کانون هماهنگی دانش و صنعت در کشور شکل گرفت و با کمک معاونت علمی، فناوری اولین کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت را در شهر کرمانشاه راه‌اندازی کردیم.

وی تشریح کرد: در این راستا نقشه راه قیر طبیعی را در کشور تدوین و به مرحله اجرا در آوردیم تا پیش از این، شناخت خاصی بر روی قیر طبیعی وجود نداشت.

این مسئول گفت: جشنواره ملی قیر طبیعی را برگزار کردیم، پایان‌نامه‌های زیادی در مقطع تحصیلات تکمیلی استان کرمانشاه شروع به تحقیق درباره قیر طبیعی کردند و این اقدامات موجب فراهم‌سازی زمینه برای تحقیقات در استان کرمانشاه شد.

وی تاکید کرد: در حوزه قیر طبیعی جهاد دانشگاهی یک زنجیره ارزش برای قیر طبیعی فراهم کرده و شبکه برنامه را با کمک دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی ایجاد کردیم.

حدیدی با بیان اینکه آغاز فعالیت‌ها در چند محور است، اضافه کرد: یک مرکز فناوری با کمک پارک علم و فناوری برای داشتن خروجی‌های مناسب در حوزه قیر طبیعی در استان کرمانشاه آغاز کردیم.

این مسئول افزود: ویژگی دیگری که در مجموعه وجود دارد این است که تمام زیرساخت تجهیزاتی و امکاناتی، توسط جهاد دانشگاهی تولید شده، یعنی تمام دستگاه‌هایی که در فضای کارخانه است محصول همکاران ما در جهاد دانشگاهی است.

وی تاکید کرد: در جهاد دانشگاهی رویکرد جدیدی را آغاز کردیم و نام «فن پژوه» را برای گروه‌های پژوهشی خود انتخاب کرده و از حالت کار‌های پژوهشی صفر به سمت پژوهش‌های کاربردی پیش رفتیم.

حدیدی بیان کرد: با این اقدامات نتایج این دستاورد‌ها را به صورت دانش فنی به جامعه عرضه می‌کنیم تا بتوانیم گام موثری برای نظام جمهوری اسلامی ایران برداریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار