جهاد دانشگاهی کردستان
رئیس جهاد دانشگاهی کردستان بر ضرورت استقلال مالی دانشگاه‌ها برای بهره گیری از ظرفیت های مختلف این مراکز در جهت رشد و پیشرفت بهتر استان تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰ 01 August 2023

به گزارش تابناک کردستان،ا کبر اسدی در نشست بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق توسعه کشور با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه هفتم توسعه و بهره گیری از نظر کارشناسان و اساتید این حوزه در استان در سنندج اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید استقلال مالی داشته باشند و بتوانند نیازهای مالی خود را از طریق ارتباط با بخش های مختلف جامعه تامین کنند.

وی افزود: پیشنهاد می شود در بخش های مختلف جامعه به ویژه صنعت، فضای رقابتی به وجود آید تا این بخش برای ارتقای کیفیت محصولات به دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان یادآور شد: در بازنگری برنامه هفتم توسعه که به مجلس ارائه شده است، بر بهره گیری از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه حوزه علم و فناوری و بررسی نقاط قوت و ضعف این برنامه تاکید شده است.

اسدی ادامه داد: در این لایحه به همکاری علمی و بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اشاره شده که در این راستا باید فرصت ها و تهدیدها مورد توجه نخبگان قرار گیرد.

وی ارزیابی نقاط قوت و تهدیدات جذب دانشجویان خارجی را از مباحث مهم برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و افزود: حفظ و نگهداشت نخبگان از دیگر مباحث مهم این لایحه است، لذا ارائه راهکار برای حفظ دانشگاه ها و فرهیختگان به عنوان موتور محرکه جامعه و توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس جهاددانشگاهی کردستان، مهارت آموزی را از دیگر مباحث مهم مطرح شده در برنامه هفتم توسعه ذکر و بیان کرد: مدرک گرایی و فارغ التحصیلی بدون مهارت دانشجویان از دانشگاه ها، از جمله انتقادات مطرح شده در این زمینه است که برای رفع مشکل باید، علاوه بر برنامه ریزی های درست و تقویت مهارت آموزی دانشجویان، باید پژوهش های مسئله محور را توسعه داد.

نظام آموزشی کشور نیازمند تحول است

رییس پارک علم و فناوری استان کردستان هم گفت: پارک علم و فناوری بر اساس رسالت خود، باید به جامعه جوان دارای دانش برای ایجاد اشتغال، با تامین تسهیلات و برخی نیازهای اولیه تولید ثروت از دانش کمک کند که این امر موجب افزایش اشتغال مجموعه جوان، کاهش سوداگری در بازار، تولید انبوه و ثروت و افزایش تولید ناخالص ملی در جامعه می شود.

بابک سوری افزود: بر اساس قانون تولید جهش دانش بنیان، اختیارات زیادی از جمله تامین نهاده های اولیه برای واحدهای فناور و تامین اراضی برای استقرار این واحدها برای تولید انبوه، معافیت از پرداخت مالیات و گمرک داده شده است.

وی یادآور شد: به واسطه برخی بانک ها در راستای پرداخت این تسهیلات به واحدهای فناور، موانعی ایجاد شده که در حال رفع شدن است، همچنین سعی می شود از منابع اعتباری دیگری نیز برای تامین تسهیلات پارک های علم و فناوری به واحدهای فناور بهره گرفت.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان مباحث اقتصادی مطرح شده در چهار فصل اول برنامه هفتم توسعه را بسیار کلیدی عنوان کرد و افزود: اصلاح نظام بانکی از جمله نکات کلیدی مطرح شده است؛ اگرچه بانک ها از فعالیت های سوداگرانه منع شده اند اما واحدهای فناور که نوپا محسوب می شوند هنوز برای اخذ تسهیلات از بانک ها با مشکلات و موانعی روبه رو می شوند و معمولا از عهده تامین مضامین سنگین بانکی بر نمی آیند. بر همین اساس پارک های علم و فناوری باید با رایزنی در این حوزه بتوانند مشکلات موجود را تسهیل کنند.

به گفته سوری، در برنامه هفتم توسعه، هر نوع معافیت مالیاتی ممنوع شده است که این امر به نفع واحدهای فناور در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان محسوب می شود.

وی، به طرح های کلان پیشران و زنجیره ارزش و ارتباط نزدیک آن با واحدهای فناور در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور ما خام فروشی است که این امر موجب شده ارزش افزوده زیادی را از دست بدهیم.

رئیس پارم علم و فناوری کردستان اضافه کرد: اگر این مواد خام فراوری شود و به زنجیره هایی با ارزش افزوده بیشتر این محصول وارد شود، می تواند درآمدهای بیشتری داشته باشد، در این زمینه در حوزه دانش بنیان اقدامات خوبی صورت گرفته و امید است که با تحقق این اقدامات از خام فروشی جلوگیری شود.

سوری، ارتقا نظام علمی، فرآوری و پژوهش را از دیگر مباحث مهم مطرح شده در برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و ادامه داد: نظام آموزش عالی ما نیازمند تحول اساسی است و این امر در تمام دنیا طی شده و دانشگاه ها نوعی دگردیسی را برای تحول نظام آموزشی خود گذرانده اند.

وی با تاکید بر اینکه سرفصل ها و

تنوع رشته ها نیازمند یک تحول و بازنگری اساسی است، اظهار کرد: در دانشگاه ها گروه های متعدد آموزشی با عناوین مختلفی وجود دارد اما، در حوزه اقتصاد و تقسیم بندی شرکت های دانش بنیان دو خوشه بیشتر وجود ندارد، لذا این بازنگری کلی بسیار حائز اهمیت است.

تولید علم و ثروت رسالت اصلی دانشگاه است

معاون پژوهش دانشگاه کردستان هم اظهار کرد: تولید علم، ثروت، ایجاد اشتغال و رفاه از رسالت های اصلی دانشگاه است و دانشگاهی که چنین روالی نداشته باشد، کارایی زیادی ندارد.

علی اکبر مظفری، دانشگاه کردستان را جزو نسل سوم دانشگاه های کشور اعلام کرد و افزود: دانشگاه های نسل سوم به جز آموزش و پژوهش یکسری مشکلات جامعه را نیز حل می کنند.

معاون پژوهش دانشگاه کردستان با بیان اینکه این دانشگاه با ۵۱ سال سن جزو دانشگاه های جو ان محسوب می شود بیان کرد: دانشگاه کردستان ۱۱ هزار دانشجو، ۸۰۰ نفر دانشجوی خارجی در سطح هفت کشور عراق، سوریه، افغانستان، مالزی، مصر ساحل عاج در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم.

وی ضمن ابراز نارضایتی از دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دوره های گذشته دانشگاه کردستان، بیان کرد: دانشجویان خارجی دوره های گذشته دانشگاه کردستان به لحاظ علمی در سطح پایینی بودند.

به گفته مظفری، یکی از مشکلات این است که اساتید جوان به دنبال فرصتی هستند که تحت عنوان مرخصی بدون حقوق و یا فرصت مطالعاتی به خارج رفته و دیگر بر نمی گردند، که برای این امر باید سازکاری تعریف شود.

وی بیان کرد: دانشگاه کردستان در حال حاضر در حوزه بین المللی با بیش از ۳۰ دانشگاه خارجی همکاری روزانه داشته و طرح مشترک اجرا می کند.

مظفری با انتقاد از ضعیف بودن درس های کارآموزی در رشته های مهارت آموزی و کارآفرینی در دانشگاه کردستان، اضافه کرد: رشته های کارورزی و کارآموزی باهدف مهارت آموزی دانشجویان باید تقویت شود.

معاون پژوهش دانشگاه کردستان، با تاکید بر اینکه پژوهش کاربردی در دانشگاه کردستان در اولویت قرار دارد افزود: در این راستا دانشگاه، وارد قراردادهای اجرایی با دستگاه های دولتی استان شده و سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان قرارداد می گیرد.

وی، از حضور ۴۰۰ استاد و ۱۵ استاد در جمع یک درصد دانشمندان مرجع جهان در دانشگاه کردستان خبر داد و اظهار کرد: رنکینگ جهانی دانشگاه کردستان بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ است و دانشکده کشاورزی ما نیز بر اساس رتبه بندی شانگهای چین رتبه ۱۱ آسیا را دارد.

مقالات پژوهشی باید به سمت تکنولوژی سوق داده شود

مدیر توسعه کارآفرینی دانشگاه کردستان هم با نگاه به مثلث علم، فناوری و نوآوری در سایر کشورهای جهان اظهار کرد: مقالات معتبر، اختراعات و مجوزهای اخذ شده، تعداد اساتید و دانشمندهای فعال در حوزه فناوری از جمله شاخص های مهم دانشگاه ها برای موفقیت و ارتباط با توسعه پایدار است.

زاهد شمی افزود: در کشورهای مطرح در بخش تکنولوژی، دانشگاه ها ۲ رویکرد فشاور فناوری و بازار را مد نظر قرار داده و در صدد تجاری سازی و کاربردی کردن پژوهش های بنیادی هستند، از طرفی فشار بازار به گونه ای است که علم و فناوری را وادار به ورود در این عرصه می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از مقاله، دانشجو و اساتید زیادی برخوردار هستیم اما نتوانسته ایم ایده و عناوین مقالات را وارد عمل و تکنولوژی کنیم، اظهار کرد: به نظر می رسد که با بررسی وضعیت موجود در برنامه ششم و رسیدن به جایگاه مطلوب در برنامه هفتم خلائ هایی وجود دارد که باید با دید علمی تری نگاه شود.

به گفته شمی، شاخص هایی برای توسعه و فناوری در نظر گرفته می شود که باید این شاخص ها بر اساس مراکز پژوهش و توسعه دانشگاه ها باشد تا بتوانند به عنوان یک فناوری پیشرفته مشکلات جامعه را حل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار