سرپرست امور عشایری ایلام:
سرپرست امور عشایری ایلام گفت: از یک میلیون و ۴۰۰هزار رأس دام عشایر استان، بالغ بر ۲۰۰هزار رأس آن را دام مازاد غیر مولد آماده فروش تشکیل داده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ 30 July 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ محمدجواد خانزادی سرپرست امور عشایری ایلام بیان داشت: از یک میلیون و ٤٠٠ هزار رأس دام عشایر استان، بالغ بر ٢٠٠ هزار رأس آن را دام مازاد غیر مولد آماده فروش تشکیل داده است.

وی افزود: سالانه یک هزار و ٦٠٠ تن خام فروشی پشم از استان ایلام خارج می‌شود که برای جلوگیری از این امر و تکمیل زنجیره تولید ارزش آفرین طرح از پشم تا فرش اجرا می‌شود.

سرپرست امور عشایری ایلام یادآور شد: ارزش سالانه تولیدات عشایر در ایلام ۳۵ هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به ۹۰ هزار تن میانگین تولید محصولات جامعه عشایری استان اظهار کرد: ارزش ریالی این میزان تولیدات ۳۵ هزار میلیارد ریال در سال است.

خانزادی افزود: زنجیره تولید محصولات عشایر و جلوگیری از خام فروشی تولیدات عشایری از جمله گوشت خام یا پشم در دستور کار و طرح زنجیره ارزش تولید از پشم تا فرش تدوین شده است.

سرپرست امور عشایری ایلام گفت: خرید تضمینی دام مازاد غیر مولد از دامداران و عشایر در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان کهکیلویه و بویراحمد مصوب شد که اجرای آن موجب امنیت خاطر برای عشایر و حذف دلالان می‌شود. 

وی با اشاره به نقش عشایر استان در مقوله اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: عشایر در تولید و ایجاد صنایع دستی، بومگردی‌های محلی، کشت گیاهان دارویی و گوشت قرمز نقشی اساسی در تولید ناخالص داخلی دارند که با تکمیل زنجیره‌های ارزش آفرین میزان تولید کمی و کیفی محصولات عشایر افزایش می‌یابد. 

خانزادی در پایان در خصوص ایل راه‌ها و مسیر‌های عشایری هم گفت: با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) تمام ایل راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی عشایری بهسازی و برای آن‌ها بانک اطلاعاتی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت می باشد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار