رئیس اورژانس پیش بیمارستانی کرمانشاه:
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اورژانس استان کرمانشاه با کمبود‌هایی در حوزه تجهیزات و امکانات از جمله ۵٠ دستگاه آمبولانس مواجه است.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳ 20 July 2023

کمبود ۵٠ دستگاه آمبولانس در اورژانس کرمانشاه/٧۴ پایگاه اورژانس در کرمانشاه فعالیت می‌کنندمسعود قلعه سفیدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: اورژانس مهم‌ترین نقطه در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است، به تعبیری پیشانی دانشگاه درمان و پیشانی درمان اورژانس پیش بیمارستانی است.

وی افزود: در استان کرمانشاه ٧۴ پایگاه اورژانس داریم، یک پایگاه اورژانس هوایی مستقر در هوانیروز کرمانشاه و ٧٣ پایگاه دیگر به صورت جاده‌ای (۴٠ پایگاه) و شهری (٣٣ پایگاه) فعال هستند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: از مجموع پایگاه‌ها، ١٨ پایگاه در اورامانات است که بیشترین پوشش فوریت‌های پزشکی را در این منطقه داریم و به لحاظ امکانات و تجهیزات درمانی در شرایط مطلوبی است.

وی خاطرنشان کرد: پایگاه‌های اورژانس در سایر شهرستان‌های استان کرمانشاه به صورت پراکنده وجود دارند، اما احداث پایگاه‌ها با استاندارد‌هایی از جمله ۴٠ کیلومتر فاصله طولی و ١۵ دقیقه فاصله زمانی تا محلی که راه وجود دارد، بوده است.

قلعه سفیدی با بیان اینکه در شهر کرمانشاه ٢۶ پایگاه اورژانس فعال است، گفت: در شهرستان کرمانشاه کمبود پایگاه داریم و از لحاظ تجهیزات و آمبولانس سایر شهرستان‌های استان کرمانشاه وضعیت بهتری نسبت به شهرستان کرمانشاه دارند.

وی با اشاره به عقب بودن از برنامه ششم توسعه در احداث پایگاه‌های اورژانس عنوان کرد: تعدادی از پایگاه‌های اورژانس استیجاری هستند و در برخی موارد با کمبود نیرو و کمبود آمبولانس مواجه هستیم.

قلعه سفیدی با بیان اینکه فرسودگی آمبولانس‌ها و تصادف آن‌ها موضوع مهمی است، افزود: با توجه به قول‌هایی که مسئولین کشوری مبنی بر وارد کردن آمبولانس به کشور دادند امید است سهم قابل توجهی هم به استان کرمانشاه اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به ۵٠ دستگاه آمبولانس در استان کرمانشاه احتیاج داریم و آمبولانس‌های موجود از استاندار‌های لازم برخوردار نیستند، اما در حوزه نگهداری و حفظ این دستگاه‌ها نهایت تلاش خود را به کار گرفتیم.

 

آمادگی کامل اورژانس کرمانشاه برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین

 

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تشریح کرد: در مواقع بروز مشکل توصیه من به شهروندان این است که خونسردی خود را حفظ کنند

این مسئول بیان کرد: طی اقدامی جدید قرار است هنگام ثبت تماس آدرس تماس گیرنده برای کارکنان اورژانس قابل مشاهده باشد.

وی گفت: همکاران ما در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند که با روش‌های آموزشی به روز آشنا شوند، در مدارس هم آموزش کمک‌های اولیه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

قلعه سفیدی اذعان کرد: برای سفر اربعین به منظور ارائه خدمات در حوزه سلامت آمادگی کامل داریم پایگاه ثابت ما مستقر و پایگاه‌های جدیدی از کنگاور تا مرز خسروی و در بخش خروجی از شهر حمیل به سمت ایلام استقرار می‌یابند.

وی افزود: کانکس‌ها و نیروهایمان را برای اربعین آماده کرده و فراخوان دادیم تا از اورژانس‌های کشور که درگیر اربعین نیستند نیرو اعزام شود.

قلعه سفیدی عنوان کرد: ٢ بالگرد و هفت اتوبوس در ایام اربعین از سوی اورژانس مستقر است و درخواست ۵٧ دستگاه آمبولانس هم داده شد که نیرو‌های آمبولانس در این ایام به سه نفر افزایش می‌یابند.

وی از احداث پروژه قرارگاه عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی و خدمات سلامت در نقطه صفر مرزی خبر داد و گفت: این پروژه در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع در ٢ طبقه است که احداث طبقه نخست آن در اربعین امسال است و در داخل پایانه ٢ پایگاه سرد هم در نظر گرفتند.

این مسئول تشریح کرد: ٢٢ بیمارستان در استان کرمانشاه و ١۶ مرکز ٢۴ ساعتی ما در خدمت زوار هستند، طی اربعین سال گذشته چهار فوتی مربوط به حوادث ترافیکی و یک فوتی از آن طرف مرز داشتیم.

 

امدادرسانی هنگام تولد نوزادان از شیرین‌ترین خاطرات کارکنان اورژانس

 

به گفته قلعه سفیدی شیرین‌ترین خاطرات امدادرسانی به مصدومین مربوط به تولد نوزادان و تلخ‌ترین آن مربوط به گازگرفتگی بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن است.

وی مرتفع کردن مشکلات اورژانس مبنی بر احداث پایگاه‌های جدید را به همکاری مردم، ادارات و خیرین وابسته دانست و گفت: در برخی نقاط امکان تهیه زمین نداریم و در شهر کرمانشاه به علت نبود زمین، نمی‌توانیم پایگاه احداث کنیم.

قلعه سفیدی ابراز کرد: پروژه مهم قرارگاه عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی خسروی برای اربعین با حدود ٢۶۰ متر (متعلق به منابع طبیعی) با کمک مسئولان استانداری در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: گاهی اوقات مردم با اورژانس تماس می گیرند اما خودشان بیمار را به بیمارستان می‌رسانند و گاهی هم متوجه حضور آمبولانس نمی‌شوند.

قلعه سفیدی بیان کرد: خدمات اورژانس کاملا رایگان است و در شهر تا ١٠ دقیقه و در جاده تا ١۴ دقیقه باید اعزام نیرو به محل انجام شود.


انجام بیش از ٨١ هزار ماموریت اورژانس در کرمانشاه طی سال گذشته


وی به ارائه گزارشی از عملکرد اورژانس کرمانشاه در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته تعداد کل تماس‌های تلفنی به اورژانس استان کرمانشاه ۴٠٣ هزار و ٢٩۵ مورد بوده که از این تعداد تماس، حدود ٨١ هزار و ۵۵۶ ماموریت انجام شده است.

قلعه سفیدی اضافه کرد: تعداد ماموریت شهری ما در سال گذشته ۶ هزار و ٩٧٨ مورد بوده و تعداد ماموریت جاده‌ای ١۵ هزار و ۵٧٧ مورد، تعداد ماموریت ترافیکی  ١۶ هزار و ۶۵۶ ماموریت و تعداد ماموریت غیر ترافیکی ما ۶۴ هزار و ٩٠٠ مورد بوده است.

این مسئول بیان کرد: تعداد مصدومین و فوتی‌های ترافیکی سال گذشته ١٧ هزار و ۶۶٠ (عمدتا مصدوم) و تعداد بیماران و مصدومان غیرترافیکی ۵۴ هزار و ٩٢۵ نفر بوده است.

وی با اشاره به برخی مزاحم تلفنی‌های اورژانس اضافه کرد: تعداد مزاحم تلفنی‌ها بسیار کم است و بعضا کودکان تماس گرفته و یا اشتباهی شماره ١١۵ را می‌گیرند.

وی با اشاره به برخی کوچه‌های تنگ موجود در شهر و ضرورت استفاده از موتورآمبولانس برای خدمات‌رسانی به بیماران این محلات تاکید کرد: ١۵٠ آمبولانس، سه دستگاه اتوبوس-آمبولانس و هفت دستگاه موتور آمبولانس در کرمانشاه وجود دارند تا در مواقع ضرور خدمات لازم را به شهروندان ارائه دهند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد اورژانس استان کرمانشاه طی سه ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: مجموع ماموریت‌های اورژانس کرمانشاه ٢٠ هزار و ٢٩٠ مورد و تعداد کل بیماران و مصدومین ١٧ هزار و ٨٨۴ نفر بوده که با رشد هفت و نیم درصدی تعداد کل ماموریت‌ها و رشد ۶.١١ درصدی تعداد مصدومین نسبت به سال قبل مواجه بودیم.

قلعه سفیدی تعداد ماموریت‌های شهری اورژانس را طی سه ماهه نخست امسال ١۶ هزار و ۴۶٨ مورد اعلام کرد و گفت: تعداد ماموریت‌های جاده‌ای ما سه هزار و ٨٢٢ مورد و تعداد ماموریت ترافیکی چهار هزار و ۴۴ مورد بوده است.

وی گفت: تعداد ماموریت غیرترافیکی ما در این بازه زمانی (سه ماهه نخست امسال) ١۶ هزار و ٢۴۶ مورد و تعداد مصدومین چهار هزار و ۴٣۴ نفر (ترافیکی) و ١٣ هزار و ۴۵٠ نفر (غیرترافیکی) بوده است.

به گفته این مسئول تعداد کل تماس‌ها هم ١٠٣ هزار و ۵٠٩ مورد بوده که نسبت به سال قبل حدود پنج درصد افزایش داشته و تعداد تماس هایی که منجر به اعزام آمبولانس شده ١۶ هزار و ۶٣۴ مورد بوده که ۴.٩ درصد افزایش داشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار