نشست تخصصی «جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور و راهکارهای ارتقا نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه» به همت سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه و با حضور جمعی از اساتید و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹ 12 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر مسلم حدیدی رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه، ۲۰ تیر در این نشست با اشاره به وجود مشکلاتی در روند تدوین برنامه های توسعه‌ای کشور، گفت: متاسفانه در این برنامه ها چارچوبی تعیین می‌شود که محتوای مورد نظر را محقق نمی کند و ما را به اهدافی که باید نمی‌رساند.

وی افزود: بطور مثال تا افق ۱۴۰۴ ایجاد ۵۰ هزار شرکت دانش بنیان هدفگذاری شده، اما اینکه با چه روش و راهبردی به این هدف برسیم مشخص نشده و همین مشکل ساز شده است.

حدیدی گفت: مشکل بعدی نبود متولی مشخص در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه است. بطور مثال نیاز است برای حوزه علم و فناوری در برنامه های توسعه، اجزای نظام علم و فناوری کشور به عنوان متولی در این زمینه اقدام کرده و برنامه را تدوین و اجرا کنند.

وی افزود: از طرفی میان اجزای این نظام هم در تدوین برنامه های توسعه باید هماهنگی صورت گیرد، چرا که با تعدد نهادهای متولی در یک حوزه نمی‌توان تمرکز لازم را در تدوین برنامه به کار بست.

حدیدی مشکل بعدی در حوزه علم و فناوری برنامه‌های توسعه ای کشور را نبود ارتباط آموزش با حوزه پژوهش و فناوری عنوان کرد و افزود: تا زمانی که آموزش با حوزه فناوری ارتباط نداشته باشد، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم خروجی های آن به ایجاد ایجاد فناوری و توسعه شرکت های دانش بنیان منجر شود.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه، مشکل بعدی برنامه های توسعه ای کشور در حوزه علم و فناوری را نبود روابط سیستماتیک میان اجزای نظام علم و فناوری کشور عنوان و تصریح کرد: همین امر موجب اقدامات "جزیره ای" این اجزا شده و موجب شده نتوانیم به اهداف مد نظر در حوزه علم و فناوری دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه به نبود گفتمان واحد در حوزه علم و فناوری کشور هم اشاره و تاکید کرد: این امر موجب شده اهداف مد نظر در این حوزه محقق نشود.

حدیدی عدم بومی سازی مفاهیم علم و فناوری را هم مشکل دیگر در برنامه های توسعه ای کشور عنوان و تصریح کرد: این عدم بومی سازی موجب شده این مفاهیم کارایی که باید در نظام علم و فناوری کشور نداشته باشند.

وی افزود: مشکل دیگر برنامه های توسعه ای کشور هم بحث شاخص های ارزیابی آن است و به جای آمار و ارقام باید میزان اثربخشی ملاک ارزیابی این برنامه ها قرار گیرد.

 در این نشست پروفسور محمد مهدی خدایی عضو هیات علمی دانشگاه رازی و مشاور استاندار کرمانشاه در امور علم و فناوری، دکتر سهراب دل انگیزان دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی، دکتر فرهاد مردوخی عضو هیات علمی و مدیر مرکز تخصصی معماری سازمانی دانشگاه رازی، مهندس سعید محرابی پور رییس گروه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه، دکتر سید وحید احسانی دکترای توسعه کشاورزی و پژوهشگر علم و فناوری، دکتر سیامک آزادی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و رییس پارک علم و فناوری استان و دکتر بیتا حامد عضو هیات علمی و مدیرگروه جامعه شناسی جهاد دانشگاهی به بیان دیدگاه های خود در خصوص جایگاه علم و فناوری در برنامه های توسعه ای کشور پرداختند.

عدم تناسب برنامه های توسعه کشور در حوزه علم وفناوری با واقعیت های موجود جامعه، ناقص بودن زنجیره علم و فناوری در این برنامه ها و عدم توجه به نیازهای کشور در حوزه علم و فناوری در برنامه های توسعه ای از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

همچنین نبود متولی مشخص در حوزه تدوین و اجرای برنامه های توسعه در حوزه علم و فناوری کشور، نبود روابط سیستماتیک میان اجزای نظام علم و فناوری و عدم توجه به اثربخشی برنامه های توسعه در کشور مهمترین محور مباحث اساتید در این نشست مورد توجه قرار گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار