مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان این که چهار مجوز اقامتگاه بوم گردی در این استان صادر می‌شود، گفت: روستاهای دستگرد، نویس، ورجان و کهندان در استان قم صاحب اقامتگاه بوم‌گردی می‌شوند. سوال بعدی اما شناخت این بوم گردی ها و پرداخت به اقلیم های گردشگری قم می باشد که امری مغفول از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم است.
کد خبر: ۱۱۱۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳ 12 July 2023

به‌ گزارش تابناک قم، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در طی خبری اعلام کرده است علاوه بر چهار بوم‌گردی پرونده دو متقاضی دیگر نیز در این اداره‌کل در حال بررسی است تا ظرف ماه‌های آینده مجوزهای لازم صادر شود و تلاش داریم برای صدور مجوزهای این متقاضیان در کمترین زمان ممکن همکاری صورت گیرد.

 این مطلب حاکی از آن است که روند صدور مجوز در حوزه ایجاد بوم گردی سرعت گرفته است که امیدواریم این اعطا مجوز ها همراه با کار کارشناسی و بررسی های لازم صورت گرفته باشد تا بافت تاریخی واقلیمی و موقعیت فرهنگی اماکن نامبرده شده دچار مشکل نشود.

در این میان شناخات مراکز گردشگری استان مهمی است که از دید مسوولان گردشگری مغفول مانده و مشخص نیست روستاهای اطراف، مناطق ییلاقی و شهرستان های تابعه استان قم از زائران بیشماری که سالانه در آن حضور پیدا می کنند چه سهمی دارند؟

چندی پیش معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم اظهار کرد: در طول سال، استان قم میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر ایرانی و غیرایرانی است که یک میلیون نفر از این زوار عراقی هستند، حال این سوال پیش خواهد آمد که اداره کل میراث در توزیع این یک میلیون زائر عراقی به سمت مناطق گردشگری و مدیریت آن ها جهت بهره وری کل استان چه سهمی داشته است و اقدامات مناسب رسانه ای و تبلیغاتی که امروزه در حوزه توریست و گردشگر حرف اول را می زند، چگونه و با چه آورده ای بوده است؟

عدم فعالیت مناسب در حوزه شناخت مناطق گردشگری مناسب استان به زائرین و مسافرین، افتادن آن ها در دام دلالان و افراد غیر متخصصی را در بر دارد که ممکن است با سفر های غیر کارشناسی و غیر اصولی خطراتی را برای گردشگران رقم بزنند و نام استان را در بین توریست های بین المللی و داخلی با خاطره ای تلخ همراه کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بوم‌گردی از تسهیلات کم‌بهره روستایی بهره‌مند می‌شوند، گفت:‌ یکی از عوامل مهم در توسعه صنعت گردشگری توسعه اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی در سطح استان است و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان هر گونه همکاری را با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این خصوص خواهد داشت.

پراستی باید این سخنان را ارزیابی کرد و دید اداره کل میراث استان قم که همیشه دست به روی بخش خصوصی دراز داشته است، در حوزه فعالیت های تسهیل مجوز و تبلیغات چه نقشی را برای سرمایه گذاران درونی و برون استانی ایفا کرده است.

وی افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی از جمله مکان‌های اقامتی و تفریحی هستند که گردشگران می‌توانند ضمن بازدید از جاذبه‌های تاریخی و توریستی در منطقه از خدمات غذاهای سنتی، نوشیدنی‌های محلی و سبک زندگی محلی بهره‌مند شوند.

ارجمندی ادامه داد: خانه‌های روستایی و تاریخی بهترین مکان برای تبدیل به اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند تا از این طریق بتوان ماندگاری مسافران را ارتقا داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اضافه کرد: خدماتی که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ارائه می‌شود باید ضمن تامین رفاه حال مسافران، اطلاعات لازم درباره‌ محیط طبیعی و فرهنگی روستاها و مناطق گردشگری را به روش‌های گوناگون و با استفاده از ظرفیت راهنمایان محلی ارائه کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار