مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه با اشاره به انجام ۵۴ عملیات اطفای حریق در کرمانشاه از ابتدای سال جاری، گفت: ۱۷ هکتار از اراضی طبیعی در آتش سوزی خسارت دیدند.
کد خبر: ۱۱۱۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 08 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از مهر انشااله کولانی با اشاره به مسئله حریق در ایام گرم سال، اظهارکرد: این مسئله می‌تواند به یک بحران تبدیل شود اما با بررسی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در استان کرمانشاه تاکنون مانع از بروز بحران و چالش در حوزه منابع طبیعی و حریق شده ایم.

وی افزود: سال گذشته به دلیل کمبود بارش‌ها مراتع از پوشش گیاهی خاصی برخوردار نبودند و آتش سوزی کمتری را شاهد بودیم اما بر خلاف آن، امسال به دلیل بارش‌های مناسب و پوشش گیاهی بیشتر حریق در برخی مناطق به وسعت بالایی رخ داد و به همین دلیل مقایسه این ۲ سال باهم ممکن نیست.

مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری استان کرمانشاه با تاکید به رضایت عشایر کوچ‌نشین از پوشش گیاهی و مرتع و علوفه برای دام‌ها، تصریح کرد: با وجود پوشش‌های مناسب گیاهی و ارزش‌های بالای زیست محیطی، انسانی و اقتصادی، یکسری اعمال که ناشی از ناآگاهی و یا مجرمانه است می‌تواند باعث ایجاد حریق شود.

کولانی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تدابیر حفاظتی پیشگیرانه و عملیاتی تدارک دیده شده که اطلاع رسانی کارگاه‌های آموزشی، شناسایی مناطق بحرانی، شناسایی عوامل تأثیر گذار در آمادگی نیروها از جمله اقدامات انجام گرفته بود که در وضعیت موجود تأثیر گذار است.

وی ادامه داد: ۱۶۵ تیم مردمی در حوزه حفاظت از محیط زیستِ استان کرمانشاه سازماندهی شده تا به محض بروز هرگونه حریق کمک‌رسانی داشته باشند، همچنین ۱۷ پایگاه اطفای حریق که به نوعی واکنش سریع سازمانی هستند فعال و تجهیز شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری استان کرمانشاه بیان کرد: ۲ پایگاه مرکزی اصلی مستقر در شهرستان‌های کرمانشاه و روانسر، جذب ۲۷۵ نفر دیده‌بان که عموماً ساکنین مناطق بحران هستند و تعامل با فرمانداری‌ها و ستاد بحران استان و شهرستان‌ها از دیگر اقدامات جدی است که تاکنون بسیار کمک کننده بوده است.

کولانی به عملیات‌های انجام شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: تا به امروز تعداد ۵۴ عملیات اطفا حریق صورت گرفته است که عمدتاً در کمترین زمان و با کمک مردم بومی آن مناطق عملیات خاموش سازی آن‌ها انجام گرفته.

وی تاکید کرد: از مجموع ۵۴ حریق صورت گرفته در سه ماه گذشته ۹ فقره از این آتش سوزی‌ها که شدت بیشتری داشت به ۱۷ هکتار از منابع طبیعی خسارت جدی وارد کرد، که البته اقدامات لازم برای احیا این بخش‌ها باید انجام گیرد.

کولانی در پایان با بیان علل آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها، اضافه کرد: برخی از این آتش سوزی‌ها بر اثر بروز تخلفات و اقدامات غیر قانونی مانند تهیه ذغال بوده و برخی دیگر به دلیل اشتباهات و ناآگاهی مردم است، اما توصیه می‌شود مردم از رها کردن آتش در جنگل و مراتع و سوزی علف‌های هرز به ویژه در زمین‌های کشاورزی پس از برداشت محصول به طور جدی خودداری کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار