مسئول امور گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:
مسئول امور گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: درآمد خالص از هر هکتار گلخانه استاندارد و در متراژ بالا را پنج میلیارد تومان است و خوشبختانه گلخانه از مالیات مستقیم معاف است و تاکنون گلخانه داری سود بوده است و امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد، چون هزینه های کود و سم به دلار است.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸ 15 June 2023

به گزارش تابناک رضوی، مهرداد میرحسینی، مسئول امور گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درنشست خبری روزملی گل و گیاه با بیان این مطلب اظهار کرد:  درآمد خالص از هر هکتار گلخانه استاندارد و در متراژ بالا را پنج میلیارد تومان است و خوشبختانه گلخانه از مالیات مستقیم معاف است و تاکنون گلخانه داری سود بوده است و امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد، چون هزینه های کود و سم به دلار است.

میرحسینی افزود: گلخانه داران باید در زمینه پیش بینی و مسایل فنی و تجهیزات انرژی و بروزرسانی گلخانه‌ها سطحشان را بالا ببرند، تا خسارات وارده از تغییرات دمایی به حداقل برسد و می‌شود جلوی مقداری از این خسارات را به سادگی گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هزینه های این اقدامات بالاست و تسهیلات مناسب باید برای آنان در نظر گرفته شود،زیرا پوشش بیمه ای برای خسارت تغییرات شدید دمایی ضعیف است و باید با رایزنی با شرکت های بیمه ساز و کار ویژه ای باید برای آن چید تا با یک سرمازدگی که معمولا در سطح یک استان به یکباره و فراگیر اتفاق می افتد آنان نیز از عهده مبالغ بربیایند.

وی گفت: برای احداث یک هکتار گلخانه علاوه بر زمین و آب، ۱۵ میلیارد تومان تجهیزات نیاز است و سرمایه درگردش بسیاری بنا به نوع محصول میخواهد.

وی با بیان اینکه یک سوم گل رز صادراتی کشور از استان خراسان رضوی تامین می شود، افزود: مشکلات صادرات باید حل شود و بازاری که به سختی بدست می آید، باید تا آخر محصول با کیفیت خوب و مناسب وارد کشورهای دیگر بشود تا بتوانیم آن بازار را حفظ کنیم.

همچنین،محمد رضایی، رئیس اتحادیه گلفروشان و فروشندگان سموم دفع آفات نباتی مشهد اظهارکرد: صادرات گل از چندین استان انجام می شود و کشورهای حوزه خلیج فارس از شیراز، روسیه و آذربایجان از استانهای شمالی و گل ترکمنستان از مشهد و مقداری کمی از تهران تامین و صادر می‌شود.

وی گفت: نوسان قیمت جهانی گل بالاست و باعث می شود گاهی صادرات گل کم یا زیاد شود و ه در برخی از مقاطع سال که مصرف گل بالاتر می رود، سیاست دولت مبنی کاهش صادرات است ،اما می توان گفت طی سال ۱۰ تا ۱۵ درصد از گل‌های تولید استان صادر می شود.

وی درباره نوع گلهای صادراتی استان خراسان رضوی افزود: ۵۰ درصد گل صادراتی رز و ۵۰ درصد گل های داوودی، لیلیوم، میخک، و آنتریوم است که به ترتیب جزو بیشترین گلهای صادراتی استان هستند و این گل‌ها به صورت پک و ترکیبی صادر می شوند.

رضایی واردات گل را خیلی محدود عنوان کرد و گفت: مقدار کمی رز و آنتریوم از کنیا وارد می شود و هلند به عنوان مهد رز نیز بخاطر اقلیم و شرایط خوب کنیا در آنجا سرمایه گذاری برای رز می کند.

رئیس اتحادیه گلفروشان و فروشندگان سموم دفع آفات نباتی دلیل اصلی عدم واردات گل را حمایت از تولیدکنندگان مطرح کرد و افزود: واردات گلی که نمونه آن در داخل کشور وجود دارد قاچاق محسوب می شود و در صورت کشف معدوم می‌شود.

همچنین ، ملیحه نوروزبیگی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه ای خراسان رضوی گفت : در سرمای بی سابقه دیماه گذشته خسارات سنگینی به گلخانه داران وارد شد و در بخش گلهای فصلی و آپارتمانی ۸۰ درصد محصولات از بین رفتند.

وی افزود: تولیدکنندگان در قرارداد با شهرداری برای استقبال از بهار بسیار متضرر شدند و چون برنامه ای از قبیل تسهیلات ارزان قیمت یا کمک بلاعوض برای جبران خسارت وجود نداشت و پرونده های خسارات مسکوت ماند.

نوروزبیگی یکی دیگر از اقدامات اتحادیه گل و گیاه را تامین گل برای فروشندگان گل در چهارراهها عنوان کرد و افزود: قبلا آنان گلهای ضایعاتی کف بازار را باقیمت پایین می‌خریدند و می‌فروختند و این گلها یک روز هم دوام نداشتند و باعث می‌شد نگاه مردم به گل منفی شود.

وی گفت: در اصلاح این روند طبق قراردادهایی که با شهرداری بسته شد تا مدتی قبل اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه این گلها را که از کیفیت خوبی برخوردار بودند تامین می‌کرد که در حال حاضر سازمان میادین شهرداری و یک شرکت پیمانکاری متولی تامین گل شدند.

همچنین ، احمد نادری، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در باره گردش مالی جهانی گیاهان تزئینی اظهارکرد: ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی گیاهان زینتی و آپارتمانی در جهان است و در ایران این رقم ۴۰ میلیون دلار، معادل ۰/۲ درصد است.

وی صادرات ۱۲۰ شاخه گل رز معادل یک بشکه نفت ارزآوری برشمرد و گفت : در ابتدا استفاده از گل و گیاه باید در کشور فرهنگ سازی شود تا بتوان از اشتغالزایی و ارزآوری که دارد استفاده کرد.

نادری رتبه ایران در تولید گل را هفدهم در جهان دانست و افزود: اما رتبه ۱۱۵ را در صادرات گل داریم در حالی که میتوانیم ۵ درصد صادرات گل جهان را از کشورمان داشته باشیم و سرانه مصرف گل در جهان ۳۵۰ گل است در حالی که این رقم در کشور ۵ و نهایتا ۱۰ گل در سال است.

وی گفت: درست است که سطح مساحت گلخانه ای استان کم است ولی از نظر کیفی و فنی، بالاترین استان در کشور داریم و ویژگی های اقلیمی استان با رطوبت پایین که مناسب گلهای گلخانه ای است و همچنین ۳۰۰۰ ساعت آفتاب در طی سال از بهترین استانها در زمینه گلهای تزئینی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ۲۴، ۲۵ و ۲۶ خردادماه تمامی گلفروشی های استان با ۳۰ درصد تخفیف بمناسبت روز ملی گل و گیاه خدمت عرضه می‌کنند و طی هفته آینده نمایشگاهی متشکل از ۱۵۰ گلخانه دار در جاده شاندیز و جاده قوچان در قطعه دوم خانه سازی مشهد برگزارمی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار