مدیرکل فرودگاه استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر یک باند جدید داریم، باند اصلی هم در حال بهسازی و احداث است و با عملیاتی شده آن تنها فرودگاه منطقه غرب خواهیم بود که دو باند عملیاتی داریم.
کد خبر: ۱۱۱۰۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴ 17 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس صعنت هوانوردی غیرنظامی از سه بخش تشکیل شده است.

بخش اول؛ سازمان هواپیمایی کشور، به‌عنوان حاکمیتی و ناظر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌های کشور، دفاتر خدمات مسافرتی و برنامه‌ریزی پروازی با این سازمان است.

بخش دوم؛ شرکت‌های هواپیمایی، در کشور حدود ۱۰ تا ۲۱ شرکت هواپیمایی تأسیس شده و جزء هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که دولتی است مابقی به عنوان بخش خصوصی فعالیت دارند.

تهیه، خرید و نگهداری هواپیما، برنامه‌ریزی فروش بلیت‌ها، برنامه‌ریزی پروازی منطقه برای شرکت‌های هواپیمایی جزء وظایف این شرکت است.

بخش سوم؛ شرکت فرودگاه‌های کشور، ۵۲ فرودگاه مالکیتی زیر مجموعه این شرکت‌ و وزارت و راه‌ و شهرسازی است.

بهسازی، ساخت فرودگاه، نگهداری فرودگاه، ترمینال، باند، عوامل پرواز، جانمایی سامانه‌های کمک ناوبری و کنترل ترافیک از جمله وظایف این شرکت است.

هر پرنده‌ای که در فضای هوایی کشور باشد باید هماهنگ شرکت‌های فرودگاه‌های کشور و ۵۲ فرودگاه صورت گیرد تا ترافیکی ایمن و امن ایجاد شود.

فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه سال ۱۳۵۰ با یک باند در حدود ۲۳۰ هکتار اراضی احداث شد. یک‌باند و یک تاکسی وی( مسیری در فرودگاه است که باند فرودگاه را به رمپ‌ها، آشیانه‌ها، ترمینال‌ها و دیگر امکانات فرودگاه متصل می‌سازد) داشت که با توجه به ظرفیت آن از ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال بهسازی باند اصلی آن عملیاتی شد.

قرارداد ۴۵۰ میلیارد تومانی بهسازی کامل باند اصلی فرودگاه کرمانشاه با یک شرکت فعال بسته شده و از حدود ۲ ماه پیش به صورت تقریبا شبانه‌روزی در حال فعالیت است.

پروژه مهم بهسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه با دستور استاندار کرمانشاه به صورت مستمر در حال رصد و پیگیری است به گونه‌ای که طهماسب نجفی سرپرست معاونت عمرانی استانداری در بازدیدی شبانه، روند اجرای پروژه بهسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه را بررسی کرد.

در این بازدید که مدیرکل فرودگاه هم حضور داشت، مهندس نجفی تاکیدات لازم را در خصوص تسریع در اجرای پروژه طبق برنامه زمان‌بندی و حفظ کیفیت اجرای پروژه برابر مشخصات فنی و استانداردها را خواستار شد.

سرپرست معاونت عمرانی در پایان این بازدید اظهار کرد: علاوه بر جلسات هفتگی در سالن جلسات فرودگاه و بررسی گزارش کار پیمانکار از روند پیشرفت پروژه، بازدیدها نیز به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه استان کرمانشاه در خصوص الزام این بهسازی، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ سال از قدمت باند و عامل پروازی می‌گذشت مشکلاتی در سطح باند از لحاظ محور رویی و نشست لایه‌های زیرین به وجود آمد بود که باید باند را یک تا دو سال تعطیل می‌کردیم.

وی ادامه داد: در این راستا تدابیری برای احداث باند دوم اندیشیده شد، ولی محدودیت اراضی در ضلع جنوبی فرودگاه وجود داشت، یک تاکسی وی به منظور خزش هواپیما به باند داشتیم که این تاکسی وی را با همکاری شرکت‌های فرودگاه‌های کشور تبدیل به یک باند شد و از ۲۰ بهمن‌ماه نشست و برخاست از دو باند فرودگاه انجام شد.

مدیرکل فرودگاه استان کرمانشاه گفت: امسال از ۱۲ اردیبهشت‌ماه بهسازی باند اصلی(باند قدیمی) تحویل پیمانکار شده است.

وی ادامه داد: ۳۰ پرواز هفتگی در حال حاضر به مقاصد تهران، مشهد و عسلویه با بدنه‌های متوسط، نیمه متوسط و کوچک با محدودیت پروازهای طلوع تا غروب، نشت و برخاست روی باند دارند.

بیاتی به تقاضای بالای سفر از طریق این فرودگاه اشاره کرد و یادآورد شد: اعزام و پذیرش مسافرین استان‌های همجوار، زائران عتبات عالیات و مسافران عراق با فرودگاه کرمانشاه است، این فرودگاه قبل از بحث کرونا و این مشکلات باند جزء فرودگاه‌های هشتم و نهم کشور بود که با این بهسازی صورت گرفته به جایگاه اصلی خود برمی‌گردد.

وی ادامه داد: قرارداد بهسازی یک‌ساله است، اما با توجه به اهمیت فرودگاه کرمانشاه برای استان، استان‌های همجوار و  شرکت‌های هواپیمایی زودتر از موعد مقرر باند اصلی تکمیل خواهد شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: آسفالت آن را قبل از فصل آسفالت تحویل داده، باید ۸۰ سانتی‌متر پایین برود لایه لایه بالا آید؛ چهار لایه آسفالت دارد و لایه آخر آسفالت پلیمری است که انعطاف‌پذیری دارد.

بیاتی بهسازی باند را از موارد اصلی کاهش پرواز در این فرودگاه دانست و گفت: الان یک باند جدید داریم، باند اصلی هم در حال بهسازی و احداث است و با عملیاتی شده آن تنها فرودگاه منطقه خواهیم بود که دو باند عملیاتی داریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار