مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: یک میلیون و ٧۶٠ هزار اصله نهال طی سه ماهه نخست امسال در نهالستان‌های استان کرمانشاه تولید شد.
کد خبر: ۱۱۱۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵ 17 June 2023

تولید یک میلیون و ٧۶٠ هزار نهال در کرمانشاه طی سه ماهه امسالانشاالله کولانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: طرحی در سراسر کشور در زمینه تولید و کاشت نهال از سال ۱۴۰۲ لغایت سال ۱۴۰۵ آغاز شده که بر اساس آن یک میلیارد نهال در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: اجرای این طرح در ٢ بخش تولید نهالستان‌ها و سهمیه کاشت است، برنامه اصلی سازمان در سال ١۴٠١  بر اساس تمام دستورالعمل‌های ابلاغی، هیچ تعهدی برای استان‌ها تعیین نکرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: زیرساخت و ایجاد ظرفیت نهالستان‌های جنگلی و رفع مشکلات برای تولید از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و آماده سازی و اجرای آن در سال ۱۴۰۲ است.

وی گفت: برای تولید نهال در استان کرمانشاه بر اساس ظرفیت موجود تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال را برآورد و اعلام کردیم.

کولانی خاطرنشان کرد: بعد از بازدید و تایید ناظرین ملی این طرح، تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار اصله نهال در استان کرمانشاه (١٠٠ درصد ظرفیت) تایید شد، از این ظرفیت در سال ۱۴۰۱ به عنوان بخشی از تعهدات ۱۴۰۲ استفاده می‌شود.

وی گفت: مطابق با برنامه‌ریزی‌ها کاشت نهال در استان کرمانشاه طی سال گذشته ۷۰۰ هکتار بر اساس ظرفیت موجود در استان کرمانشاه بود که ۸۰۵ هکتار (تعهد کاشت) انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تشریح کرد: بر اساس ابلاغ رسمی، امسال باید ٢ میلیون ۳۰۰ هزار اصله نهال در استان کرمانشاه تولید شود که تا کنون یک میلیون و ٧۶٠ هزار نهال تولید شده و تا پایان سال تمام تعهد (٢ میلیون و ۵٠٠ هزار) انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ٢ گونه نهال شامل پارکی و جنگلی تولید می‌شوند، گونه‌های پارکی که نیاز به سرمادهی ندارند انجام شده و گونه‌های جنگلی هم تا پایان سال تولید می‌شوند.

کولانی با اشاره به برنامه چهار ساله کاشت نهال در استان کرمانشاه، عنوان کرد: تعهد کاشت استانی ما سالانه ۹ میلیون اصله نهال و در طول چهار سال مجموع تعهد استان کرمانشاه ۳۶ میلیون اصله نهال است.

وی افزود: به منظور اجرای تعهد کاشت نهال شهرداری‌ها بر اساس قانون هوای پاک (ماده ۲۲ و ۲۷ قانون هوای پاک) موظف هستند ۲۰ درصد عوارض دریافتی از شهرستان را در راستای توسعه فضای سبز هزینه کنند که شهرداری‌های کرمانشاه متعهد به کشت حدود یک میلیون و ۶٠٠ هزار نهال هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه بیان کرد: صنایع و کارخانه‌ها نیز تعهد دارند ۲۰ درصد از فضای در اختیارشان را بر اساس قانون به توسعه فضای سبز در برابر آلاینده‌ها به کار گیرند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و گروه‌هایی که به صورت مشارکتی کار می‌کنند متعهد به کاشت حدود ۷۶۰ هزار اصله نهال هستند.

به گفته کولانی برای اجرای تعهد کاشت ۹ میلیون اصله نهال، سهمیه استانی کرمانشاه مشخص شده و این ظرفیت به تفکیک شهرستان‌ها توزیع شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار