مدیر اجرایی اتاق اصناف کرمانشاه از وجود ۴۸ هزار واحد صنفی دارای مجوز در کرمانشاه یاد کرد و افزود: تعداد واحدهای بدون مجوز نیز حدود ۱۰ هزار مورد برآورد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 14 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا شهروز جلیلیان، با اشاره به فعالیت حدود ۴۸ هزار واحد صنفی در کرمانشاه در بیش از ۵۵ رسته صنفی، گفت: طی سال‌های اخیر روند مجوزدار شدن واحدهای صنفی کرمانشاه سرعت قابل توجهی گرفته و با کاهش تعداد واحدهای غیرمجاز مواجهیم.

وی تعداد واحدهای صنفی که اکنون بدون مجوز فعالیت دارند را حدود ۱۰ هزار واحد برآورد کرد و ادامه داد: به دلیل آنکه تعدادی از این واحدها مجوز می‌گیرند یا پلمب می‌شوند و تعداد دیگری به جای آنها اضافه می‌شود، نمی‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد.

مدیر اجرایی اتاق اصناف کرمانشاه با بیان اینکه واحدهای بدون مجوز عمدتا مربوط به رسته‌های صنفی که تعداد واحد بیشتری دارند از جمله پوشاک، خواربارفروشی و ... هستند، عنوان کرد: در رسته‌هایی مانند خبازان به جهت نیاز به مجوز برای سهمیه آرد، مشاورین املاک و نمایشگاه‌های اتومبیل به جهت نیاز به مجوز برای صدور کد رهگیری، کمترین تعداد واحدهای غیرمجاز را داریم.

جلیلیان با بیان اینکه بازرسین اتحادیه‌ها و اتاق اصناف به صورت مستمر در مناطق هشت گانه شهر کرمانشاه فعالیت واحدهای صنفی بدون مجوز را رصد می‌کنند، از صدور اخطار و در نهایت در مراحل بعدی پلمب واحدهای بدون مجوز خبر داد.

وی درباره چرایی عدم اقبال برخی از واحدهای صنفی به اخذ پروانه کسب نیز گفت: اکنون همه رویه‌های دریافت مجوز کسب به صورت الکترونیکی بوده و نیازی به مراجعه حضوری به اتحادیه نیست، از همین رو بروکراسی اخذ مجوز نمی‌تواند دلیلی بر این موضوع باشد.

مدیر اجرایی اتاق اصناف کرمانشاه عدم تمایل خود صاحبان واحدها به اخذ مجوز را عامل اصلی دانست که شاید عمدتا نیز به دلیل فرار مالیاتی باشد و افزود: البته با اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه امور مالیاتی امید آن می‌رود که تمایل اصناف نیز برای کسب جواز تاسیس بیشتر شود.

جلیلیان درباره اینکه آیا تغییر رسته فعالیت واحدهای صنفی نیز می‌تواند منجر به بالا رفتن تعداد واحدهای بدون مجوز شود، عنوان کرد: اینکه به دلیل شرایط اقتصادی و پایین بودن قدرت خرید مردم، گاهی واحدهای صنفی مجبور می‌شوند به دلیل آنکه درآمد ندارند در زمان کوتاهی تغییر فعالیت بدهند قابل انکار نیست، اما این روند تاثیر چندانی در افزایش واحدهای غیرمجاز ندارد. زیرا واحدهایی که از گذشته جواز کسب داشتند فقط نیاز است نسبت به تغییر رسته آن اقدام کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار