رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه گفت : حدود ۸۵۰ واحد معادل یک سوم واحد‌های تولیدی استان کرمانشاه نیمه فعال یا راکد است.
کد خبر: ۱۱۰۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵ 03 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه از نظر شاخص بیکاری همواره جزو استان‌های نخست کشور است، گفت : بعد از پیروزی انقلاب به دلیل جنگ تحمیلی زیرساخت‌های استان آسیب دید و کرمانشاه به عنوان استانی که بیشترین مرز را با عراق دارد بسیار تحت تأثیر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اکنون یکی از ظرفیت‌های جدی استان کرمانشاه مرز مشترک با کشور عراق است عنوان کرد: اقدامات مناسبی از جمله راه‌آهن کرمانشاه به خسروی در دست اقدام است که ۲۶۱ کیلومتر طول دارد و نزدیکترین مسیری که کرمانشاه را به عراق، سوریه، بندر لاذقیه و در نهایت مدیترانه متصل می‌کند همین خط راه‌آهن است.

نوروزی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه ۲.۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، اما سهم ما در تولید کشور ۱.۵ درصد است گفت: استان کرمانشاه از نظر اقتصادی از میانگین کشوری عقب‌تر است، اما پروژه‌ها و برنامه‌های مناسبی برای توسعه استان وجود دارد.
وی گردشگری و استفاده از دشت‌های وسیع برای کشاورزی و منابع آب مناسب را از ظرفیت‌های استان عنوان کرد و گفت: سامانه گرمسیری بیش از ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که بخش عمده آن اجرا شده و بخش تکمیلی در حال انجام است.

نوروزی با بیان اینکه پنج میلیارد دلار صادرات کشور شامل ۱۰ درصد مجموع صادرات از مرز‌های استان کرمانشاه انجام می‌شود افزود: هر چند بخش عمده این صادرات ترانزیت است و ما واسطه بین مبدأ و مقصد هستیم، اما تلاش می‌شود تولیدات استان سهم بیشتری در صادرات داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد اهداف برنامه ششم در کشور به طور کامل و ۴۸ درصد تا حدودی محقق شده و ۲۲ درصد نیز محقق نشده است گفت: عدم تحقق اهداف خاص استان کرمانشاه نیست و در سراسر کشور وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه برنامه آمایش استان در شورای تخصصی آمایش کشور به تصویب رسیده است افزود: استان برنامه توسعه بلندمدت دارد، اما تعهد و الزام به اجرای بهینه برنامه بسیار اهمیت دارد.

نوروزی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده سالانه یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود گفت: عمده این شغل‌ها از طریق پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در بخش خصوصی ایجاد می‌شود و به طور نمونه تسهیلات تبصره ۱۸ در کشور ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه از ۲۶۰۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند، نزدیک به ۸۵۰ واحد نیمه فعال یا راکد هستند عنوان کرد: یک سوم واحد‌های استان نیمه فعال و راکد هستند و سیاست نخست ما بازگشت این واحد‌ها به چرخه تولید است؛ به ویژه واحد‌هایی که در تملک بانک‌ها قرار دارند.

نوروزی گفت: برنامه‌ریزی شده برای رفع مشکل اشتغال حداکثر استفاده را از بازار سرمایه داشته باشیم و به جای استفاده از منابع دولتی یا بانکی استفاده از روش‌های جدید تأمین مالی همچون بازار بورس و سرمایه در دستور کار باشد.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی پروژه‌های محرک تولید در استان افزود: به طور نمونه پروژه راه‌آهن در صورت راه‌اندازی می‌تواند منطقه آزاد قصرشیرین را به اهداف خود برساند و تأثیر بسیار خوبی در اشتغالزایی داشته باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار