مدیر دامپزشکی کنگاور گفت: حدود یک هزار و ۸۰۰ راس دام سبک در قالب برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی کنگاور در روستاهای بخش خزل غربی این شهرستان علیه بیماری‌های دامی واکسینه شدند.
کد خبر: ۱۱۰۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶ 03 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «سجاد شایان»، افزود: اردوهای جهادی دامپزشکی با همکاری بسیج و قرارگاه محرومیت‌زدایی سازمان دامپزشکی برگزار و روستاهای خزل غربی میزبان این اردو بود.

وی افزود: این اردوی جهادی با هدف کنترل، پیشگیری و مبازره با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در روستای "دارید" برگزار شد و به طور مستمر در سطح روستاها برگزار می شود.

او ادامه داد: طی این اردو جهادی تعداد یک هزار و ۵۲۰ راس گوسفند و بز علیه بیماری PPR (طاعون نشخوارکننده) و وتعداد ۲۷۶ راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز واکسینه و تعداد ۶۵ راس دام بصورت رایگان معاینه شد.

شایان در ادامه اظهار داشت: جهت جلو گیری از شیوع بیماری های انگلی۲هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام و یک هزار و ۵۳۰ راس دام سبک و ۲۷ راس دام سنگین سمپاشی شد.

وی در خاتمه افزود: همچنین جهت افزایش سطح آگاهی دامداران به برخی از دامداران دفترک و بروشور آموزشی در خصوص بیمارهای مشترک بین انسان و آموزش چهره به چهره ارائه شد.

بیماری PPR جزو فهرست بیماری های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) می باشد و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش نمایند. این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

شهرستان کنگاور در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد که قطب دام های سنگین استان محسوب می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار