سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: اجاره بی‌رویه اراضی کشاورزی به افراد غیر که سبب بهره‌برداری بی‌رویه نیز می‌شودف بحران آتی کشور خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۰۷۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 28 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم عبدالوحید محمدی در جشنواره ملی نخود که امروز در اتاق بازرگانی استان برگزار شد با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان مهار تورم و افزایش تولید از سوی مقام معظم رهبری و اهمیت آن اظهار داشت: ما محصولاتی همچون ذرت و سویا را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم و به آن‌ها وابسته شده‌ایم در صورتی که نخود نیز پروتئین دارد و می‌تواند جایگزینی برای محصولات وارداتی باشد.

وی با بیان اینکه با واردات حجم زیادی سویا به کشور ارز بسیاری را خارج می‌کنیم عنوان کرد: باید داشته‌های خود را به نیاز تبدیل و نخود را جایگزین سویا کنیم زیرا اراضی دیم بسیاری در کشور وجود دارد اما برخلاف کشورهای خارجی ما روی محصولات خود تبلیغات کافی نداشتیم.

محمدی با اشاره به اینکه باید روی تمام داشته‌های ملی کار کرد گفت: این اقدامات در سطح اختیارات استان با جشنواره نخود آغاز شده اما برای تمامی داشته‌های ملی همت ملی نیاز داست.

وی با اشاره به پیشتازی استان در کشت قراردادی در برخی از محصولات از جمله گوجه‌فرنگی افزود: صنایع وابسته می‌تواند در کنار کشاورز به کار ما ارزش دهد و در دستور کار استان قرار دارد و اولویت ما در ارائه تسهیلات و امتیازات این است که صنایع وابسته به کشاورز متصل شود.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه باید زنجیره ارزش را در استان و کشور تکمیل کنیم گفت: باید به امتیاز و داشته‌های خود اهمیت دهیم و برای آن ارزش قائل شویم زیرا اقتصاد، صنعت و امنیت غذایی ما درگیر همین موضوع است.

وی با اشاره به اینکه این همایش باید دستاورد اقتصادی برای کشاورز داشته باشد و عرضه محصولات جدید را ببینیم افزود: مصرف نخود زمانی افزایش می‌یابد که محصول جدید معرفی شود و شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران باید محصول جدید را تعریف کنند که کشاورز نیز تقویت شود.

محمدی با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بی توجهی به برگزاری این همایش و محصول استراتژیک نخود عنوان کرد: محصول نخود با سطح زیر کشت گسترده و اهمیت در زمینه امنیت غذایی می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات وارداتی باشد اما متأسفانه به آن اهمیت داده نمی‌شود.

وی با ابراز نگرانی از افزایش بی‌رویه اجاره اراضی کشاورزی به عنوان بحران آتی کشور گفت: اجاره دادن زمین به افراد غیربومی و استفاده بی‌رویه از کود و بهره‌برداری بی‌ر‌ویه از زمین اتفاقات ناگوار و زنگ خطری در کشور است که وزارت کشاورزی باید برای آن فکری کند در غیر این صورت این داشته‌ها نیز از بین می‌رود.

محمدی با تأکید بر استفاده از ظرفیت تشکل‌ها در بخش کشاورزی عنوان کرد: تقریبا تشکل‌های بخش کشاورزی از ضعیف‌ترین تشکل‌ها هستند و این به دلیل نقش ندادن به آن‌ها است و به این تشکل‌ها به ویژه در زمینه زراعت و باغداری باید اجازه ورود داد.

وی با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت گفت: اقتصاد و روزی کشاورز از روی زمین است و نمی‌توان گفت کشت کم درآمد را به کشت پردرآمد ترجیح دهدغ به همین دلیل باید برای جایگزینی توجیه داشته باشیم و برای آن امتیاز قائل شویم که ضمن جلوگیری از ضرر کشاورز، نیاز جامعه نیز رفع شود.

محمدی با بیان اینکه نرخ بیکاری کشور 0.2 درصد و استان کرمانشاه 0.7 درصد کاهش داشته است افزود: در زمینه تورم نیز 2.1 پله جابه‌جا شدیم و البته هنوز جای کار دارد  و باید این فاصله هر چه سریعتر جبران شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار