مدیرکل امور عشایری کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: تا اوایل خرداد ماه جامعه عشایری استان کرمانشاه به صورت کامل در مناطق ییلاقی مستقر می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۰۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷ 19 May 2023
 رحمت الله جلیلیان
علی جعفر رضایی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: کوچ جامعه عشایری استان کرمانشاه از ١۵ فروردین آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کوچ به صورت سنتی و پیاده حدود یک ماه به طول می‌انجامد، افزود: عشایر برون کوچ که مقصدشان استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان است مدت زمان بیشتری در مسیر هستند و اکنون در مناطق ییلاقی مستقر شدند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه تصریح کرد: کوچ عشایر به سمت مناطق ییلاقی تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام می رسد و ابتدای خرداد ماه به صورت کامل در مناطق ییلاقی مستقر می‌شوند.

وی گفت: بر اساس آئین‌نامه ساماندهی عشایر کوچ‌رو نیروهای نظامی و انتظامی باید امنیت عشایر را در مسیر کوچ تامین کنند و حمل عشایری که به صورت خودرویی کوچ می کنند بر عهده اداره کل راهداری است.

رضایی خاطرنشان کرد: آبرسانی سیار، توزیع آرد، تامین نفت سفید و سوخت فسیلی در طول مسیر برای عشایر استان کرمانشاه هم توسط اداره کل امور عشایری استان کرمانشاه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود چهارهزار خانوار عشایری به مناطق گرمسیری استان کرمانشاه یا استان‌های همجوار کوچ می‌کنند، گفت: امسال یک هزار و ٢٠٠ خانوار عشایری استان کرمانشاه به استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان کوچ کردند و بقیه خانوارها در مناطق گرمسیریِ قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب مستقر شدند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه عنوان کرد: با وجود خشکسالی که در سال‌های گذشته عشایر را از جهت کمبود مرتع با مشکل مواجه کرد، امسال بارندگی‌های خوبی داشتیم.

به گفته رضایی عشایر استان کرمانشاه سالانه ٢٢ هزار قطعه معادل ٣٠ درصد صنایع دستی استان کرمانشاه را تامین می‌کنند که باید برنامه‌ریزی برای صادرات این محصولات انجام شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار