سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص دلیل عدم واگذاری خانه تاریخی حاج آخوند به بخش خصوصی توضیح داد.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 08 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا داریوش فرمانی بااشاره به تعدد خانه های تاریخی در کرمانشاه، اظهار کرد: در شهر کرمانشاه حدود 100 خانه تاریخی داریم که از این تعداد پنج خانه در تملک میراث فرهنگی استان است.

وی از خانه سوری، حاج آخوند، فیض مهدوی، صارم الدوله یا زرشکیان و رنده کش یا خواجه باروخ به عنوان خانه‌های تاریخی در تملک میراث فرهنگی نام برد و افزود: از این خانه‌های تاریخی، تاکنون چهار خانه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده و تنها خانه حاج آخوند باقی مانده است.

سرپرست میراث فرهنگی استان در خصوص چرایی عدم واگذاری این خانه تاریخی به بخش خصوصی گفت: صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور تاکنون چند مرحله این خانه تاریخی را برای وگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشته، اما تاکنون کسی متقاضی آن نبوده است.

وی ادامه داد: مناسب نبودن مسیر دسترسی به این خانه تاریخی، نداشتن فضای پارکینگ و قرار گرفتن در یک کوچه بن بست باعث شده تا کسی متقاضی این خانه تاریخی نباشد.

فرمانی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این خانه تاریخی در گذشته متعلق به یکی از علمای بزرگ کرمانشاه بوده، بنابراین اولویت واگذاری برای آن تبدیل شدن به مرکز فرهنگی مذهبی است.

خانه تاریخی حاج آخوند مربوط به آیت الله حاج آخوند از علمای نامی کرمانشاه در محله قدیمی چال درویشان شریعتی است که در دوره قاجاریه ساخته شده است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت سایر خانه های تاریخی واگذار شده کرمانشاه به بخش خصوصی هم گفت: دو خانه تاریخی سوری و فیض مهدوی با کارکرد مرکز پذیرایی و پذیرایی و اقامتی به بخش خصوصی واگذار شده و اکنون فعالیت می کنند.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: خانه رنده کش یا خواجه باروخ و نیز خانه صارم الدوله یا زرشکیان نیز طی سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد تا پس از انجام مراحل مرمت و تجهیز به بهره برداری برسند.

وی اضافه کرد: خانه تاریخی رنده کش به مجموعه گردشگری فرهنگی شامل پذیرایی، اقامتی و فرهنگی و نیز خانه صارم الدوله به عنوان سومین هتل بوتیک استان راه اندازی می شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار