معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی استان کرمانشاه، نرخ باروری در استان را کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: میانگین نرخ باروری در کشور ۱/۷ درصد و در کرمانشاه ۱/۵ درصد است که نزدیک به ۲ دهم درصد نسبت به کشور کمتر است.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ 08 May 2023

نرخ باروری در استان کرمانشاه کمتر از میانگین کشوری استبه گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا ابراهیم شکیبا روز دوشنبه افزود: میانگین نرخ باروری برای جایگزینی جمعیت ۲/۱ درصد است و استاندارد جهانی برای رشد جمعیت مناسب ۲/۴ درصد است که متاسفانه کشور ما از نظر این شاخص‌ها وضعیت خوبی ندارد.

وی همچنین نرخ رشد را در کشور هفت دهم درصد و در کرمانشاه پنج دهم درصد اعلام کرد و اظهار داشت: واقعا استان کرمانشاه از نظر رشد باروری وضعیت مناسبی ندارد، زیرا جمعیت آن آرام آرام رو به پیری می‌رود و جمعیت پیر آن تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

شکیبا اضافه کرد: این جمعیت پیر به مراقبت و حمایت بیشتر از سوی خانواده و جامعه نیاز دارند و اگر جمعیت جوان و مولد نباشد که از آن‌ها مراقبت کند، سلامت آنان به مخاطره می‌افتد و حدود هفت و هشت سال فرصت داریم، برای جبران این بحران کاهش فرزندآوری فکری کنیم.

علت کاهش فرزندآوری در جامعه بیشتر ریشه در تغییر تفکر دارد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مسائل اقتصادی، معیشت خانوار و شغل بی تردید در کاهش فرزندآوری جامعه تاثیرگذار بوده و کسی منکر آن نیست، اما دلایل کاهش فرزندآوری در کشور و استان ما یک مساله بسیار پیچیده اجتماعی، فرهنگی است که بیشتر ریشه در تغییر تفکر ما نسبت به فرزندآوری دارد.

شکیبا اضافه کرد: در دور و اطراف خود خیلی از خانواده‌های مرفه بدون مشکل اقتصادی می‌بینیم که یا بچه ندارند یا اصلا ازدواج نمی‌کنند یا ازدواج سفید می‌کنند و اگر هم ازدواج کنند نهایت یک یا ۲ فرزند دارند؛ می‌خواهیم بگویم فقط مساله اقتصاد در کاهش فرزندآوری مطرح نیست.

نرخ باروری در استان کرمانشاه کمتر از میانگین کشوری است

وی گفت: متاسفانه امروز با تغییر فکر و فرهنگ در جامعه نسبت به فرزندآوری طوری جا انداخته اند که بچه سد راه زندگی و خوش‌های زوج‌ها است در حالی که فرزند یک نعمت خدادادی برای نشاط، شور، هدف و برنامه در زندگی ما است و کسانی که فرزند نداشته باشند بیشتر درگیر افسردگی خواهند شد.

این مقام مسئول در بخش پایانی صحبت‌های خود به تلاش نظام و دولت برای مقابله با بحران کاهش نرخ باوری اشاره کرد و گفت: دولت در این سال‌ها تلاش بسیار کرده و با ارایه مشوق‌هایی مانند، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، زمین مسکن، اهدا خودرو نصف قیمت، یک سری امتیازات به مادران شاغل، پرداخت درمان زوج‌های نابارور، خدمات رایگان برای زایمان طبیعی و دیگر اقدام‌ها خانواده‌ها را مجاب به فرزند آوری کند و برای اجرای برنامه‌های خود شب روز در تلاش است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۱۰ درصد از جمعیت استان کرمانشاه پیر است که براساس پیش‌بینی‌ها تا ۲۰ سال آینده این میزان به ۳۰ درصد خواهد رسید.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار