مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه:
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گسترش سطح زیرکشت تولید گیاهان دارویی در استان را در انتظار تخصیص اعتبار و تسهیلات دانست و گفت: برای حفظ و احیای منابع طبیعی و گیاهان موجود فرهنگسازی می کنیم.
کد خبر: ۱۱۰۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴ 29 April 2023
 رحمت الله جلیلیان
انشالله کولانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: در استان کرمانشاه از مساحت ۱۷۳۰ هزار هکتار ،۱۴۰ گونه گیاهی شناسایی شده که شامل گونه های خوراکی ،دارویی و صنعتی است و برخی از آن ها به نوعی در سبد های غذایی و معیشتی مردم تاثیرگذارند. 
 
وی افزود: گیاهانی از جمله، آویشن، پنیرک، کنگر، ریواس سورانه ، پیچک و موسیر در ابتدای ماه های سال مورد بهره برداری هم قرار می گیرند. 
 
 مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: بیشتر برداشت ها بدون توجه به شرایط  زاد آوری گیاهان است ‌که اقدام به برداشت پیازچه کرده و موجب  انقراض این گونه ها می شوند، سیاست های منابع طبیعی در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی و توسعه این گیاهان ،ترویج و فرهنگ سازی و فعالیت های  مشارکتی به ویژه با تعاونی های مرتع داری  است. 
 
وی خاطر نشان ساخت: از سال ۹۷ تاکنون، ۳هزار هکتار از زمین های زراعی زیر کشت گیاهان خوراکی دارویی و.. رفته و از  این مقدار  برخی نقش گیاه مغذی برای استفاده دام ها دارند. 
 
وی گفت: ظرفیت استان به حدی است که اگر مردم  اشتیاق بیشتری داشته باشند، آمادگی داریم سرانه کاشت را بالا برده و در فصل تولید گیاهان، همکاری لازم را داشته باشیم. 
 
وی تشریح کرد: مردم با رعایت دستورالعمل های مرتبط با بهره برداری می توانند با نظارت منابع طبیعی و  کارشناسان به بهره برداری اصولی جهت مصرف برسند، طرح ارائه بدهند تا کارشناسان فنی منابع طبیعی نظارت کامل را داشته باشند. 
 
کولانی با بیان اینکه برخی از گونه های گیاهی از جمله لاله های واژگون و کرفس کوهی کاملا ممنوع بوده و هیچگونه بهره برداری نباید از آن ها شود، افزود: 
در انتظار تخصیص تسهیلات و اعتبارات برای گسترش کشت گیاهان دارویی در استان کرمانشاه هستیم.
 
 وی تاکید کرد: برخی گونه های گیاهی همچون کنگر و سماق و درختان میوه دهنده و هسته دار موضوعی هستند که با ارائه طرح و مصالحه میتوان همکاری لازم را با جنگل نشینان  در بحث مدیریت حوزه های آب خیز و توانمند سازی جوامع محلی داشت. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار