چند سالی است که از آغاز عملیات اجرایی مترو پرند در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت می گذرد؛ تست سرد آن هم در دولت سیزدهم انجام شده و مسئولان خبر از افتتاح این شریان مهم مواصلاتی در خرداد ۱۴۰۲ خبر می دهند.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱ 03 April 2023

به گزارش تابناک تهران، ۱۷ آذر ۱۴۰۱ رئیس جمهور به شهرستان رباط کریم سفر کرد و به دلیل اهمیت موضوع مترو، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ابتدای سفر در محل متروی پرند حاضر شد.

این اقدام رئیس جمهور البته بی دلیل هم نبود چراکه براساس آمارها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند و تهران در رفت و آمد هستند و با این اوصاف تکمیل و بهره‌برداری از خط مترو شهر جدید پرند، می‌تواند دغدغه‌های حمل و نقلی بخش قابل توجهی از مردم این خطه را برطرف کند.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم متروی فرودگاه امام خمینی(ره) مدت هاست که فعال است و حتی تست سرد متروی پرند نیز در دولت سیزدهم انجام شده است.

جمعیت پرند در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

جمعیت پرند در سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است که با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ بسیاری از طرح های مسکن مهر پرند تحویل داده شد و نظر به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر ساخته شده ، ما شاهد افزایش روز افزون جمعیت در این شهر هستیم و همچنین با توجه به حاشیه نشینی در شهر تهران افق جمعیت نیم میلیون نفری در این شهر پیش‌بینی می شود .

 

همت دولت سیزدهم، پایانی بر انتظار گشایش مترو پرند

 

پرند پایتخت مسکن مهر

شهر‏های جدید معمولا جایگاهی برای سیاست‏های مسکن دولت‏ها در طول دوره ‏های مختلف هستند. به عقیده کارشناسان بهترین مکان برای برنامه ‏ریزی و ساماندهی این سیاست‏ ها شهر‏های جدید است، زیرا ظرفیت‏ های بالقوه ‏ا‏ی که در این شهر‏ها وجود دارد به انجام این سیاست‏ ها کمک می ‏کنند. همچنان که در مسکن مهر شاهد بودیم، بیشترین جایگاه در این طرح ملی را شهر‏های جدید به عهده داشتند. شهر جدید پرند با دارا بودن حدود ۱۰۰هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر، لقب پایتخت مسکن مهر را از آن خود کرده است.

در برنامه مجموعه شهری تهران که در سال ۱۳۸۶ طرح آن در اداره راه و شهرسازی استان تهران و وزارت مسکن و شهرسازی وقت پیش‏بینی شد، جایگاه ویژه‏ای برای شهر جدید پرند به عنوان جایگزین پایتخت و سیاست‏های مسکن دولت پیش ‏بینی شده و این خود را در مصوبه مجموعه شهری پرند نشان داد که سقف جمعیتی پرند در آن سال در حدود ۷۰۰ هزار نفر باشد.

بر همین اساس بازنگری طرح جامع پرند در سال ۸۸ آغاز شد و در سال ۹۹ به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شد اما با توجه به نگاهی که وزارت متبوع و دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۹۲ داشت، سقف جمعیتی پرند ۴۸۳ هزار نفر در نظر گرفته شد.

 

همت دولت سیزدهم، پایانی بر انتظار گشایش مترو پرند

 

اهداف طرح شهر جدید پرند

۱- استقرار کانون شهری پرند در جنوب غربی تهران در جوار کانون شهری پر جمعیت اما ضعیف از جنبه زیرساخت های شهری همچون رباط کریم به منظور ارائه خدمات برتر به ساکنین موجود در منطقه تحت نفوذشان.

۲- ایجاد مرکز خود اشتغالی و فراهم نمودن فرصت های مناسب شغلی برای رفع نیاز جمعیت ساکن در شهر و حوزه نفوذ آن با در نظر داشتن حجم سرمایه گذاری ها در رابطه با امکانات و تاسیسات احداثی در آتیه شهرجدید پرند.

۳- ایجاد محیطی مناسب و مطلوب برای زندگی و رفاه شهری به دور از هر گونه آلودگی و ترافیک شهری.

۴- ایجاد و جذب کارگاههای تخصصی و مراکز خدمات رفاهی و اجتماعی در فازهای آماده سازی شهر جدید پرند.

۵- در نظر داشتن اصول جلوگیری از تخریب محیط زیست با استفاده از بعضی عوامل اکولوژیک محل در طراحی و برنامه ریزی شهر جدید پرند.

سفر رئیس جمهور به رباط کریم

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز ۱۷ آذر در ادامه بازدید و بررسی طرح‌های نیمه تمام در شهرستان های استان تهران و همچنین گفت وگو با مردم وارد رباط‌کریم شد.

آیت الله دکتر رئیسی در این سفر یکروزه ضمن بازدید میدانی از شهر پرند از طرح های نیمه تمام و رو به پایان از جمله پروژه قطار شهری مترو، تصفیه خانه و فاضلاب شهری و همچنین ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر پرند، در جریان پیشرفت فیزیکی طرح های نیمه کاره شهرستان قرار گرفت.

رئیس جمهور در این سفر حتی در مصلای رباط کریم و در جمع مردم هم با اشاره به سختی های آمد و شد از پرند به تهران گفت: حق در این زمینه با مردم است.

او در جریان بازدید از این طرح مسئولان را مکلف کرد تا به فوریت بخش باقیمانده مترو را تکمیل کنند تا مردم غرب تهران از آن بهره‌مند شوند. 

مختصات متروی پرند

مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد؛ بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس جمهور حتی در مصلای رباط کریم و در جمع مردم هم با اشاره به سختی های آمد و شد از پرند به تهران گفت: حق در این زمینه با مردم است.

این روند ادامه داشت تا اینکه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ محسن منصوری استاندار وقت استان تهران و معاون اجرایی کنونی رئیس جمهور در مراسم زیر تست سرد رفتن متروی پرند که طی آن قطار با حرکت از ایستگاه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد ایستگاه پرند شد، گفت: با پیش بینی و تامین اعتبار از محل مولدسازی اراضی شهر جدید پرند، فاز اول مترو پرند انجام شد و این پروژه با اعتبار هزار میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

او این را هم گفت که پروژه متروی پرند از پروژه‌های سنگین به حساب می‌آید که نهادها و افراد زیادی در بخش‌های مختلف زحمات بسیاری کشیدند و همه دست به دست یکدیگر دادند تا کار مترو به صورت جدی دنبال شود.

منصوری با بیان اینکه بخش اعظم پروژه مترو پرند در دولت انقلابی و مردمی انجام شده است، خاطرنشان کرد: مطالعات این پروژه از سال ۸۴ آغاز، در سال‌ ۹۱ تحویل شهرداری تهران شد و با نگاه فرابخشی پروژه پیش رفت و از سوی دیگر وزارت راه و قرارگاه خاتم طبق توافق کارهای خود را در راه اندازی مترو به خوبی پیش می برند و تا اتمام پروژه این همکاری ها ادامه خواهد داشت.

همچنین در این مراسم امید احمدی فرماندار رباط کریم گفت: ۴۸ هکتار زمین از اراضی شهرپرند با همکاری شرکت شهرک‌های جدید تغییر کاربری شده و با واگذاری آن به قرارگاه خاتم النبیا، منابع مورد نیاز پروژه مترو یعنی ۱۰۰۰ میلیارد تومان تامین شده است.

 

همت دولت سیزدهم، پایانی بر انتظار گشایش مترو پرند

 

براساس برنامه‌ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می‌رسد.

۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده اما ۲۰ کیلومتر اصلی خط متروی پرند هنوز بطور کامل انجام نشده است.

جالب اینکه به گفته مدیران شرکت مترو تهران در این ۲۰ کیلومتر مذکور، بیش از ۹۰ درصد در بحث عملیات ساختمانی و ۹۹ درصد در زیرسازی تکمیل شده است اما بارها اعلام شده که تزریق منابع مالی می تواند راهگشا و مفتح این پروژه باشد.

محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو تهران ابراز امیدواری کرد که تزریق ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه نقدی امسال این خط در مصوبات سفر استانی لحاظ شود.

بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز به سرانجام نرسیده و در مرحله اجرا قرار دارد.

حدود ۴ کیلومتر از مسیر برگشت خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند ریل‌گذاری شده و این امر یعنی در صورت تامین به موقع منابع مالی، پروژه مذکور به صورت خطوط رفت و برگشتی افتتاح خواهد شد.

 

همت دولت سیزدهم، پایانی بر انتظار گشایش مترو پرند

خرداد ۱۴۰۲ پایانی بر انتظار شهروندان پرند

آیت الله رئیسی رئیس جمهور در سفر به رباط کریم به مسئولان دستور داد تا هرچه سریع تر موانع برداشته شد و متروی پرند افتتاح شود. مسئولان نیز که ابتدا قول بهره برداری تا دهه فجر و سپس پایان سال را می دادند به تازگی از افتتاح متر در خرداد سال آینده خبر می دهند.

در این رابطه معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفته که متروی پرند تا خرداد ماه سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود و از سوی دیگر علیرضا فخاری استاندار تهران در نشست شورای اداری شهرستان رباط کریم تصریح کرد: فاز نخست متروی پرند با پیشرفت مطلوب و تامین اعتبارات در اوایل سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

با توجه به موضوعاتی که مطرح شد و اینکه سال‌ها است که ساکنان شهر مهاجرت پذیر پرند منتظر رسیدن مترو به شهرشان هستند، آیا باید منتظر افتتاح مترو پرند در خرداد سال ۱۴۰۲ بود؟ این سوالی است که گذشت زمان به آن پاسخ می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار