استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی اکنون یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است. مجموع تولیدات کشاورزی استان پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تن بود و در حال حاضر با تولید بیش از چهار میلیون و ۷۶۶ هزار تن محصول شاهد رشد نزدیک به ۶ برابری کل تولیدات کشاورزی در استان هستیم.
کد خبر: ۱۰۹۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸ 02 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

در این استان اکنون چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی،۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در استان کرمانشاه همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل در کرمانشاه تولید می شود.

تحول بزرگ در حوزه کشاورزی کرمانشاه بعد از انقلاب

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در این ارتباط گفت: در سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات زراعی کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بود که این رقم اکنون به بیش از سه میلیون و ۸۷۳ هزار تن رسیده و رشدی ۵.۷ برابری داشته است.

«علی چاله چاله» همچنین میزان کل تولیدات کشاورزی استان در سال ۱۴۰۱ و با وجود خشکسالی را بیش از چهار میلیون و ۷۶۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: مجموع تولیدات کشاورزی کرمانشاه پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تن بوده و پس از انقلاب شاهد رشد نزدیک به ۶ برابری کل تولیدات کشاورزی در استان هستیم.

وی در خصوص دیگر محصولات تولیدی کرمانشاه گفت: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷۰ هزار تن بود، در حالی‌ که در سال زراعی گذشته ۶۰۳ هزار تن گندم در استان تولید شده، آن‌ هم در شرایطی که شاهد خشکسالی بی‌سابقه ای در استان بوده ایم، همچنین در اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو ۷۸ هزار تن بوده که طی سال ۱۴۰۱ این محصول به ۱۱۳ هزار تن رسیده است.

رتبه نخست تولید نخود به کرمانشاه اختصاص دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه به توفیقات بخش زراعت در تولید حبوبات پرداخت و افزود: هم اکنون یک‌ سوم نخود کشور در کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیرکشت نخود از آن استان است، همچنین استان ما طی سال ۱۴۰۱ در تولید گندم رتبه چهارم کشور، در تولید جو رتبه سوم، در تولید ذرت دانه ای رتبه دوم و در تولید چغندر قند حایز رتبه سوم کشور شده است.

وی سطح باغات کرمانشاه در سال ۵۷ را حدود ۱۵ هزار هکتار و اکنون بیش از ۴۴ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۵۰۰ هکتار آن باغ مدرن بوده و بزرگترین باغ سایبان کشور نیز در سطح ۴۰ هکتار در شرف افتتاح بوده و تولید محصولاتی همچون زعفران که در سال‌های گذشته تقریباً وجود نداشته، هم‌اکنون نه‌ تنها با زیرکشت رفتن بیش از ۴۵۷ هکتار کشت توسعه‌ یافته، بلکه شاهد فرآوری زعفران و فعالیت پنج برند و توسعه صنایع تبدیلی آن نیز در سطح استان هستیم.

چاله‌چاله افزود: تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ نیز حدود پنج هزار تن بوده که اکنون به ۳۴۰ هزار تن در سال رسیده است.

وجود ۷۰ هزار هکتار گلخانه در استان کرمانشاه

وی سپس به تولیدات گلخانه ای قبل و بعد انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: سطح گلخانه‌های کرمانشاه در سال ۵۷ محدود به گُل تزئینی بوده ولی امروز ۷۰ هکتار اراضی زیرپوشش فعال محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، سپس به توفیقات بخش مکانیزاسیون استان پرداخت و اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷ صدم اسب بخار بوده که اکنون به ۲/۰۱ اسب بخار رسیده است.

وی به تولیدات دامی قبل و بعد انقلاب هم پرداخت و گفت: میزان کل تولیدات دامی کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۱۲۹ هزار تن بوده و اکنون بیش از ۵۳۱ هزار تن انواع محصولات دامی در استان تولید می‌شود.

چاله‌چاله همچنین عنوان کرد: تولید گوشت قرمز استان در سال ۵۷ تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده و امروز سالانه بیش از ۴۰ هزار تن گوشت قرمز در کرمانشاه تولید می‌ شود.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب سالانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ به صورت سنتی در استان کرمانشاه تولید می‌شد که این رقم اکنون به ۷۰ هزار تن تولید صنعتی رسیده که رشد نزدیک به پنج برابری داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به تولید ۵۰۰ تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در کرمانشاه یادآور شد: تولید عسل استان اکنون بیش از پنج هزار و ۶۸۹ تن است.

تولید سالانه حدود ۵ میلیون تن محصول فرآوری در استان

وی در ادامه افزود: در سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم، ولی پس از گذشت ۴۴ سال از انقلاب مجموع ظرفیت واحدهای فرآوری بخش کشاورزی استان اکنون بیش از چهار میلیون و ۸۹۵ هزار تن است و این میزان برابر کل تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان است.

وی سپس با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی اظهار داشت: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بوده که این میزان در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار و ۸۵ تن است.

چاله‌چاله با بیان اینکه کرمانشاه اکنون رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، افزود: همچنین در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه چهارم بین استان‌های غیرساحلی را داریم.

وی در پایان با اشاره به تجهیز اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار گفت؛ پیش از انقلاب توجه کافی به تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری نشده، اما پس از انقلاب ۸۳ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده و در مناطق گرمسیری نیز ۵۰ هزار هکتار از اراضی مجهز به این سیستم شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار