بیش از هزار و ۴۰۰ کارگر تخلیه و بارگیری در مرز رسمی پرویزخان فعالیت دارند که وضعیت بیمه و پرداخت دستمزد به این کارگران هم اکنون نامناسب است و برای ساماندهی و بررسی مسایل و مشکلات آنها جلسه‌ای با حضور مسوولان در فرمانداری قصرشیرین تشکیل شد.
کد خبر: ۱۰۸۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵ 17 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از مهمترین شهرهای غرب کشور برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور و اقلیم کردستان محسوب می شود که با داشتن ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی هم اکنون به مرکزی برای فعالیت های مهم اقتصادی، صادرات و واردات کالا به این کشور همسایه تبدیل شده است.

هم اکنون روزانه به طور میانگین یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از جمله مانند میوه و تره بار، خشکبار، لوزام و مصالح ساختمانی، لوزام خانگی و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم عراق و اقلیم کردستان از مرز پرویزخان صادر می شود.

بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشور عراق معادل ۴۵ درصد کالاهای صادراتی کشورمان (یک هزار و ۵۰۰ کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن اینکه این مرز به عنوان فعال ترین بازارچه مرزی کشور شناخته شده است و مجموع تجارت خارجی این مرز در ۱۰ ماه سال جاری به ۲ میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار رسیده است.

مرز رسمی پرویزخان در ابتدای تاسیس و راه اندازی سه هکتار وسعت داشت و در قالب یک بازارچه مرزی فعالیت می کرد که با رسمی شدن این مرز و اجرای مرحله ی اول طرح جامع آن به ۳۷۵ هکتار توسعه یافته و نیاز است که به تناسب آن نیز خدمات و امکانات موجود در این مرز ایجاد شود.

اگرچه پایانه‌های مسافری و تجاری در مرز رسمی پرویزخان در این مرز هم اکنون احداث شده ولی موضوع کارگران و نبود استراحتگاه برای آن ها و همچنین خدمات رفاهی مانند حمام، سروریس های بهداشتی و آبخوری مناسب و نمازخانه و اغذیه فروشی متناسب با جمعیت کارگران در این مرز موضوعی است که سالیان سال است بهبود نیافته و همچنان از دردهای مزمن این مرز بین المللی است.

کمبود آبخوری و آبسردکن در این محوطه (تخلیه و بارگیری)، باعث شده کارگران و رانندگان کامیون ها هر روز مشکلات بسیاری را پیش روی خود داشته باشند.

کارگرانی که با هزار امید و آرزو در مرز مشغولند تا بتوانند نانی از راه حلال وارد سفرهای زن و بچه شان کنند در صورتی که دچار عارضه ای جسمانی شوند با توجه به نداشتن بیمه و یا کافی نبودن حق بیمه ی پرداختی از سوی شرکت های متولی (پرداخت حق بیمه چند روز در ماه) هیچ آینده ای ندارند و با خانه نشین شدن تنها شانس آن ها تحمیل شدن به سازمان های حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) است.

این کارگران در قالب یک شرکت زیر نظر شرکت انبارهای عمومی گمرک ساماندهی شده اند و شرکت متولی دستمزد و همچنین ارایه خدمات بیمه ای به آنان است که تاکنون هیچ تغییری در وضعیت کارگران ایجاد نشده است.

کارگران بدون هرگونه آموزشی برای خالی کردن بارها اقدام می کنند و به لحاظ جسمی نیز آسیب های فراوانی می بینند اما بازهم با این وضعیت و با توجه به نبود بیمه چون چاره ای غیر از این ندارند ناگزیر به این وضعیت راضی هستند.

اینک متولیان امر در فرمانداری قصرشیرین جمع شده اند تا بتوانند در ارتباط با سامان دهی وضعیت کارگران قدمی بردارند که حداقل بتوانند در ارتباط با بیمه و یا افزایش نرخ دستمزد کارگران که از سال ۱۳۹۷ تاکنون با پرداختی های بسیار ناچیز به ازای هر بارخالی کردن یک کامیون کالا نفری ۱۰ هزار تومان تدبیری بیندیشند.

از مجموع یک هزار ۴۰۰ نفر کارگر تخلیه و بارگیری زیر ۱۰۰ نفر بیمه هستند

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در این جلسه گفت: از مجموع یک هزار و ۴۰۰ نفر کارگر تخلیه و بارگیری مرز پرویزخان زیر ۱۰۰ نفر بیمه هستند که این فاجعه است در حالی که طبق بخشی از درآمدهای احصا شده شرکت انبارها و شرکت های زیر مجموعه آن، این شرکت توانایی پرداخت بیمه کامل این تعداد کارگر را دارد.

«محمد حیدری» افزود: مرز رسمی پرویزخان توسط نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده که بسیار مهم و راهبردی بوده و سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارد ولی نتواسته مساله شغل و اشتغال را حل کند.

وی اظهار کرد: ۹۵ درصد سهم مراجعات افراد به ما و مدیران مساله شغل و اشتغال بوده و این مرز نیز توان اشتغال آفرینی دارد ولی اکنون کارگران تخلیه و بارگیری فعال در مرز که از قصرشیرین و حتی شهرستان های همجوار هستند وضعیت نامناسبی دارند و این اشتغال آفرینی نباید منجر به وضعیت روانی و ناامنی شود و این موضوع مهمی است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: سامان دهی کارگران، پرداخت حق بیمه و دستمزد و درآمد آن ها، مسایل و انحرافات موجود موضوع مهمی است که باید برای آن تصمیم گیری و حل شود و باید این مهم تا پایان سال نهایی شده و این معضل نباید برای سال آینده باقی بماند.

۹۳۵ کارگر تخلیه و بارگیری فاقد هرگونه بیمه هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه شرکت انبارهای عمومی گمرک که هم اکنون متولی کارگران است آمار دقیقی از کارگران ندارد، گفت: با وجود با پیگیری های اداره کار، شرکت انبارها تعداد کارگران را یک هزار و ۴۰۲ نفر اعلام کرد که از این افراد طبق استعلام صورت گرفته توسط همکاران ما در اداره کار ۱۱۱نفر فاقد کد ملی بودند.

«مختار احمدی» افزود: همچنین ۲۴۶ نفر بیمه شده تامین اجتماعی بودند که از این تعداد ۲۲۴ نفر بیمه کارگری و ۱۸ نفر بیمه کارگر ساختمانی و چهار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری بودند.

او اضافه کرد: ۱۰۳ نفر بیمه شده فعال صندوق بیمه روستایی و عشایر و هفت نفر مستمری بگیر بازنشسته و ۹۳۵ کارگر تخلیه و بارگیری فاقد هرگونه بیمه هستند.

وی ادامه داد: از مجموع کارگران تخلیه و بارگیری طبق اطلاعات احصا شده توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ نفر زیر ۱۸ سال و ۵۶ نفر بالای ۶۰ سال سن دارند.

مدیر تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه گفت: شرکت خدمات انبارهای عمومی گمرک متولی امور خدمات مرز رسمی پرویزخان است، چرا وظیفه خود را به شرکت دیگری واگذار کرده و چرا این مناقصه با توجه به تاکید استانداران قبل و کنونی در سطح استان و با حضور پیمانکاران بومی انجام نمی شود و در سطح ملی برگزار می شود، سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: از هر کامیون مبلغ ۱۸۰ هزار تومان توسط شرکت انبارهای عمومی اخذ می شود اما برای یک کارگر تنها چند روز در ماه حق بیمه پرداخت می شود که با پرداختی ۱۰ روز در یک ماه یک کارگر نمی تواند پس از رسیدن به سن بازنشستگی از مزایای آن برخوردار شده و شاهد تضییع حقوق کارگران هستیم.

وی ادامه داد: در امر تخلیه و بارگیری میوه وتره بار هم از کارگران غیر مجاز استفاده می شود که با هزینه دریافتی از کامیون های میوه و تره بار می توان حق بیمه کارگران را پرداخت کرد.

احمدی اضافه کرد: باید خدمات رفاهی شامل حمام، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و جای استراحت برای کارگران فراهم شود و کارگران از لباس فرم برخوردار شده و حق بیمه آن ها نیز می تواند از محل دریافتی کامیون های میوه و تره بار پرداخت شود تا در سن بازنشستگی بتوانند مشمول قانون بازنشستگی شوند.

به ازای تخلیه و بارگیری هر کامیون کالا در مجموع به ۶ نفر کارگر ۶۰ هزار تومان پرداخت می شود

رییس اداره کار و رفاه اجتماعی قصرشیرین نیز گفت: سالیانه به استناد بخشنامه شورای عالی کار دستمزد کارگران اضافه می شود که از سال ۹۷ تاکنون اضافه کار پرداختی به کارگران تخلیه و بارگیری مرز پرویزخان نداشته ایم و اکنون با افزایش ناچیزی توسط شرکت خدماتی به ازای تخلیه و باریگری هر کامیون کالا در مجموع ۶۰ هزار تومان برای هر ۶ نفر یعنی به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان می شود.

«علی‌اشرف بادپران» افزود: تعداد کارگران بخش تخلیه و بارگیری اکنون بیش از حد مورد نیاز است که با بررسی های صورت گرفته باید کارگران ۲ شغله و بازنشسته تعدیل شوند و تمام کارگرها زیر نظر شرکت انبارها فعالیت کنند و از کارگران غیر مجاز استفاده نشود.

وی اظهار کرد: باید یک دستگاه ماشین آتش نشانی در قسمت تخلیه و بارگیری کالا مستقر شود و خدمات رفاهی و بهداشتی نیز برای کارگران ایجاد شود ضمن اینکه کارگران غیرمجاز برای امر تخلیه و بارگیری به کارگیری نشوند.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان کرمانشاه نیز گفت: هر فردی که برای هر کسی کار کند غیر از بیمه مشمول دستمزد، عیدی و پاداش و سایر مزایا در رابطه کارگر و کارفرمایی می شود.

«یدالله سلیمانی» اظهار کرد: باید کارگران را سامان دهی و پالایش کنیم و تا این کار انجام نشود کارگر و کارفرما و رابطه بین آن ها مشخص نمی شود چون بیمه یکی از اختلافات کارگر و کارفرما است و کارگران ما از سایر مزایا محروم هستند.

وی اظهار کرد: باید کارگران متناسب با ظرفیت موجود به کارگیری شوند تا بتوانند از مزایا و بیمه برخوردار شوند و طبق قانون نیز هر کارفرمایی مکلف است خود و کارگر را با پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی بیمه کند و تامین اجتماعی نیز طبق قانون مکلف به ارائه خدمات به بیمه شدگان است.

شرکت انبارها و تعاونی گمرک مکلف به همکاری برای ارئه خدمات لازم به کارگران هستند

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شرکت تعاونی گمرک که چندین سال در پرویزخان متولی کارگران بوده و اکنون نیز علاوه بر شرکت انبارها حضور دارند متولی سامان دهی امور کارگران هستند و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

«شهریار حیدری» افزود: شرکت انبارهای عمومی که اکنون مدت کوتاهی است که در پرویزخان حضور دارند طبق مناقصه در تمام مرزهای کشور هستند انتظار داریم که کمک کنند و با تامین اجتماعی و اداره کار و تمامی دستگاه هایی مختلفی که در مرز درآمدزایی می کنند امور مربوط به کارگران را سامان دهی نمایند.

وی اظهار کرد: قشرکار مظلوم ترین قشر هستند و ما نیز به عنوان مدافع مردم و محروم ترین قشر که کارگران هستند باید تلاش کنیم که وضعیت کارگران سامان یابد، حال فرقی نمی کند که کارگران از قصرشیرین و یا دیگر شهرستان های استان برای کارگری در تخلیه و بارگیری مرز پرویزخان فعالیت دارند.

نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید خروجی داشته باشیم و مشخص شود که هر دستگاه در مرز چه کاری انجام دهد تا این چرخه تکمیل شود و حتما باید بخشی از درآمدهای خالص برای بحث بیمه کارگران اختصاص یابد.

وی ادامه داد: هر کارگری نیز مشمول بیمه نیست چون طبق سن و سال بخشی از کارگران مشمول بیمه نمی شوند و برخی تجار نیز کارگر اختصاصی دارند که باید حق بیمه آن ها توسط تاجر پرداخت شود.

حیدری با اشاره به ظرفیت مرز رسمی پرویزخان گفت: اگر این ظرفیت نبود یک هزار و ۷۰۰ کارگر کجا مشغول شوند و اکنون کارگران نیز تنها از بی نظمی مرز و تبعیض در تخلیه بارها گلایه دارند که ما باید عدالت و نظم و نسق را در مرز اجرا کنیم.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: باید متناسب با کار کارگران بیمه آن ها پرداخت شود و در این رابطه مدیر پایانه مرزی خسروی به عنوان کسی که سال ها در مرز پرویزخان حضور دارد مسوول آنالیز تعداد کارگران و مشخص شدن تعداد افرادی که قابلیت برخورداری بیمه را دارند مشخص می شود تا بتوانیم با احصاء اطلاعات بهترین تصمیم با خروجی مشخص را بگیریم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ما ظرفیت منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را داریم و اساسنامه آن نیز تصویب شده در آینده برای سه چهار سال دیگر مشکل بیکاری در قصرشیرین و حتی استان کرمانشاه مرتفع می شود.

حیدری گفت: انتظار است با آنالیز تعداد کارگران و اطلاعات احصا شده در ۲ هفته آینده جلسه ای با حضور اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی، گمرک و شرکت های متولی کارگران برگزار شود و طبق آن آنالیز بتوانیم تکلیف هر دستگاه را مشخص کرده و خروجی لازم را به نفع کارگران داشته باشیم و خدمت ماندگار به بخش کارگری و جوانان فعال در این بخش ارائه شود.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار