پوستر سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار» با محوریت نهضت روایت زن ایرانی مزین به تصویر شهیده «طیبه‌السادات زمانی» نخستین شهیده زن استان کرمانشاه است.
کد خبر: ۱۰۸۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸ 12 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا استان کرمانشاه در هشت سال جنگ تحمیلی ۹۴۱ شهیده زن تقدیم نظام و انقلاب کرده که این سند ایثار، فداکاری و خودگذشتگی دختران سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی است.

«شهیده طیبه موسوی زمانی» اهل شهرستان دارالمونین کنگاور، نخستین شهیده زن استان کرمانشاه است که در هفدهم دی ماه سال ۱۳۵۷ به شهادت رسید و نماد شهادت طلبی و روح حماسی مردم در خطه غرب کشور شد.

طیبه دختر کنگاور در حدود یک ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی سال ۵۷ توسط نیروهای شهربانی و ساواک در کنگاور به گلوله بسته می شود و مزد ماه‌ها مجاهدتش را یکجا دریافت می کند.

«سیده شهیده طیبه موسوی زمانی» در هجدهم آبان ماه سال ۱۳۳۴ در شهر گودین از توابع کنگاور استان کرمانشاه که آن زمان روستایی کوچک بود دیده به جهان گشود.

خیلی ها نام گودین که همجوار با شهرستان تویسرکان از توابع استان همدان است را با تپه های تاریخی هفت هزارساله اش که یادگاری از سلسله های مختلف تاریخی به خصوص دوران مادها است و شاخصه بررسی تپه های تاریخی کشور می باشد، می شناسند، ولی گودین به جز بُعد تاریخی، کانون پرورش تربیت یافتگان زیادی از مکتب خمینی ها و سلیمانی ها است.

سیده طیبه شاگرد مکتب معمار کبیر انقلاب اسلامی در خانواده‌ای کم درآمد و روحانی رشد کرد و در سنین کودکی قرآن را در مکتب خانه آموخت، استعداد سرشارش موجب شد که دوران ابتدایی را به صورت متفرقه و متوسطه را با درجه ممتاز پشت سر گذارد.

او پس از اخذ مدرک دیپلم و شرکت در آزمون مراکز آموزش عالی ابتدا با شایستگی تمام حائز سهمیه منطقه در رشته پزشکی شد اما به دلیل شرایط سنی از آن باز ماند لذا رشته شیمی دانشگاه فردوسی مشهد را برگزید و در آن مرکز معتبر علمی به اخذ مدرک کارشناسی همت گماشت.

وی همزمان با تحصیل به تهذیب نفس هم می پرداخت و آن گاه که ندای 'هل من ناصر ینصرنی' مقتدای زمانش را شنید با تمام وجود لبیک گفت و توفیق دانشجوی خط امام بودن را رفیق راه خود کرد.

دختر کنگاور که از هنر عکاسی بهره داشت از دریچه دوربین به ثبت حوادث انقلاب اسلامی پرداخت و آنگاه که احساس کرد حضورش تسکین دهنده آلام ساکنان زلزله زده طبس است به سفارش امام (ره) و مقتدایش بار سفر بست و یک ماه تمام در آن دیار غم زده رحل اقامت افکند.

آن شهیده سعید عاقبت در راهپیمایی مردم شهرش در تاریخ هفدهم دی ماه سال ۱۳۵۷ شمسی مورد اصابت هدفمند گلوله عمال طاغوت قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

اکنون ۴۴ سال از زمان رفتن فرزند می گذرد که گرد پیری بر چهره مادرش نشسته، اما هنوز بعد از این همه سال وقتی مادر شهید از دخترش می گوید اشک در چشمانش حلقه می زند و قلبش به تپش می افتد، مادری که صبورانه و با اخلاص تمام فرزند خویش را تقدیم اسلام و انقلاب کرد، اگرچه داغ فرزند شاید تلخ ترین داغ ها باشد اما مادر، صبورانه آن را تحمل می کند،آری تحمل می کند و البته احساس غرور و سربلندی در چهره اش موج می زند که توانست فرزندی شایسته را تربیت کند تا درخت تناور انقلاب اسلامی را با خون خویش آبیاری نماید.

شهیده مدافع حیا

مادر شهیده طیبه زمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه شهیده علاقه فراوانی به مطالعه داشت و در کنار کتاب‌های درسی کتابهای دیگری را نیز مطالعه می کرد، گفت: طیبه السادات در نمازهایش بسیار با اخلاص بود و مدتها با معبودش راز و نیاز می کرد و هیچگاه نمازش را بدون خواندن دعا به پایان نمی برد.

او اضافه کرد: طیبه در دبیرستان منادی حجاب بود و در راه دفاع از حجاب و ارزش‌های اسلامی بسیار تلاش می‌کرد.

شهیدی که همچون مادرش پهلوشکسته شهید شد

این مادر شهیده ادامه می دهد: طیبه السادات از اخلاق اسلامی برخوردار بود و بسیار متواضع و مهربان بود، در کنار فعالیتهای مذهبی و درسی، کارهای هنری هم انجام می داد، در هنرهای مختلفی از قبیل « قالیبافی، خیاطی، گلدوزی، بافندگی، عکاسی و امدادگری » مهارت داشت.

وی در ادامه می گوید: طیبه در حادثه زلزله طبس در گروه امداد امام (ره) به همراه دیگر دانشجویان به طبس رفت و با تمام توانش به مدت یک ماه مشغول خدمت به یتیمان و بی سرپرستان شد.

این مادر شهید که پر است از دلتنگی و چشمانش بی اختیار می بارد، می گوید: طیبه همچون عمه‌اش زینب (س) صبور و مقاوم و همچون مادرش زهرا (س) پهلو شکسته از دنیا رفت.

برادر شهید طیبه موسوی زمانی نیز از لحظه ورود خواهرش به دانشگاه می گوید که طیبه از همان لحظه ورود به دانشگاه فعالیت های مذهبی و البته سیاسی خود بر علیه رژیم پهلوی را آغاز می کند، هم در انجمن های اسلامی دانشگاه شرکت می کند و هم از دانشجویان پیرو خط امام (ره) بود که با پخش اعلامیه ها و صحبت های امام خمینی (ره) به روشنگری افکار عمومی می پرداخت و همیشه پای ثابت تظاهرات بود.

«سید محسن مصباح» نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طیبه روز ۲۶ دیماه ۵۶ که روز آزادی زن اعلام شده بود به همراه دیگر دانشجویان پیرو خط امام به تظاهرات پرداخت و از حجاب این ارزش الهی حمایت کرد و رژیم شاه آنان را دستگیر کرد اما بلافاصله با پیام آیت الله شیرازی آزاد شدند.

وی اضافه کرد: او که مانند دیگر دانشجویان مسلمان مشهد، پی به فریب و ظاهرسازی رژیم پهلوی برده بود، به تظاهرات پرداخت و حجاب اسلامی و معنای حقیقی آزادی را فریاد زد.

سوغاتی طیبه اعلامیه های حضرت امام (ره) بود

این برادر شهیده بیان داشت: او هر بار که از مشهد به شهر خود باز می گشت با کوله باری از پیام و رسالت خون شهدا می آمد؛ اعلامیه های امام از مهمترین سوغاتی‌های او بود.

مصباح در ادامه گفت: طیبه در آخرین بار از سفرش به شهر خود تعداد زیادی از عکسهای شهدای خونین مشهد و زلزله‌زدگان طبس را به ارمغان آورده بود تا در معرض دید همگان بگذارد، تقدیر چنین بود که عکس خود او به عنوان آغازگر بر سر در نمایشگاه نصب شود.

وی افزود: در تشییع جنازه اش هزاران نفر بر سینه می زدند، مجله جوانان آن روز با تیتر درشت نوشت 'روستائیان بر مزار طیبه زمانی پاس (نگهبانی) می دادند چون می ترسیدند مزدوران جنازه اش را بسرقت ببرند'.

خون شهید طیبه رژیم شاه را از ریشه بر خواهد کند

مصباح همچنین گفت: روزنامه اطلاعات به تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۷ نوشت: «طیبه زمانی، نماینده امام (ره) در طبس به گلوله بسته شد.» حتی تشییع جنازه‌اش، حتی شهادتش برای مردم شهر و انقلابیون انگیزه‌بخش بود؛ حاج آقا بزرگ کنگاوری که نماینده حضرت امام (ره) در استان کرمانشاه در مراسم ختمش گفت: من معتقدم که خون این سیده جوان، رژیم شاه را از ریشه بر خواهد کند.

بخشی از پیام رهبر انقلاب به کنگره هفت هزار زن شهید کشور در سال ۹۱

اینکه کودک شیرخوارتان شما را از آرمان و اعتقادتان باز ندارد، اینکه درس و تحصیل، مانع جهاد و مبارزه نشود، اینکه ۱۴ ساله باشید ولی رسالتتان را بدانید و عفیفانه از آن دفاع کنید....

اینان در تغییر مسیر تاریخ اسلام و کشور، نقشی شایسته ایفا کردند و سربلند به محضر خدای متعال رفتند؛ لشکری از فرشتگان که از جان مقدس خویش در راه اسلام مایه گذاشتند، «تماشاچی» نبودند و قدم در میدان عمل نهادند و در نقش معماران ایران جدید ظاهر شدند.

می‌توانستند به بهانه همسر و درس و فرزند یا به بهانه هزاران آرزوی جوانانه مثل خیلی‌های دیگر، فقط تماشاچی باشند، یا دست بالا بر سجاده، دعاگوی مبارزان و رزمندگان.

استان کرمانشاه دومین استان کشور از نظر تعداد شهدای زن محسوب می‌شود و دارای ۹۴۱ شهید زن است.

این استان با دارا بودن یک هزار و ۶۵۰ زن جانباز رتبه نخست را از نظر تعداد جانبازان زن در کشور به خود اختصاص داده است.

پیکر شهیده طیبه السادات موسوی زمانی در جوار آستان مقدس امام زاده محمد باقر(ع) زادگاهش گودین و در کنار نیاکان خود آرام می گیرد.

چند بیت از بیژن شهرامی شاعر توانمند کنگاوری، وصف حال شهیده طیبه زمانی؛
ای دختر کنگاور، ای خورده می از ساغر
مست می عرفانی، فانوس شبستانی
آیینه خندانی، باران بهارانی...
آری به تو نوشاندند، از خم شهادت جم...
زین رو زنمت فریاد، بانو نروی از یاد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار