یک استاد دانشگاه گفت: دولت باید برای کشاورزانی که اراضی خود را به کشاورزان مهاجر اجاره می‌دهند، جریمه‌های بازدارنده در نظر بگیرد.
کد خبر: ۱۰۸۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴ 10 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا حمیدرضا چغازردی مهمترین دلیل کشاورزان کرمانشاهی برای اجاره دادن اراضی خود به کشاورزان مهاجر را دریافت اجاره بهای هنگفت عنوان کرد و افزود: بالا بودن اجاره بهای اراضی کشاورزی قانع کردن کشاورزان بومی برای اجاره ندادن اراضی‌شان به کشاورزان مهاجر را سخت می‌کند، چون به هر حال کشاورزان به دنبال کسب درآمد بوده و قطعا از درآمدهای هنگفت نمی‌گذرند.

وی افزود: تنها کاری که برای مقابله با ورود کشاورزان مهاجر به استان می‌توان انجام داد این است که  دولت پای کار آمده و محدودیت‌هایی را برای کشاورزانی که زمینشان را اجاره می‌دهند، قائل شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: دولت باید با رصد و کنترل اراضی کشاورزی و ایجاد قوانین بازدارنده از ورود کشاورزان مهاجر به استان جلوگیری کند و تنها راهکار هم در این زمینه معرفی کشاورزان متخلف به دستگاه قضایی و برخورد با آنها است.

 وی با بیان اینکه هم اکنون برای برخورد قضایی با کشاورزانی که اراضی خود را به کشاورزان مهاجر اجاره می‌دهد خلاء قانونی داریم، گفت: دولت باید همانطور که امور آب برای برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های کشاورزی جرائمی برای کشاورزان در نظر می‌گیرد، در این زمینه هم ورود کرده و برای کشاورزانی که اراضی خود را به کشاورزان مهاجر اجاره می دهند، جریمه‌های بازدارنده در نظر بگیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه کشاورزان مهاجر با استفاده غیرمتعارف از سموم کشاورزی منابع خاک و آب را با چالش مواجه می‌کنند، توضیح داد: کشاورزان مهاجر با استفاده غیرمتعارف از سموم در کنار مخاطراتی که برای منابع آب و خاک ممکن است داشته باشند، سلامت محصولات کشاورزی را هم تحت تاثیر قرار داده و از این طریق سلامت جامعه را به خطر می اندازند.

چغازردی اشاره‌ای هم به استفاده کشاورزان مهاجر از ترکیباتی با واکنش‌های اسیدی داشت و افزود: کشاورزان مهاجر با استفاده از ترکیبات اسیدی PH خاک را پایین آورده و آن را اسیدی کرده تا بتوانند حلالیت خاک را بالا ببرند و این موضوع خاک را در معرض مخاطره جدی قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: روش کشاورزان مهاجر این است که ترکیبات اسیدی را به آب چاه‌ها اضافه می‌کنند، لذا از طریق آبیاری، خاک تحت تاثیر قرار گرفته و اسیدی می‌شود که این روند در کنار مخاطراتی که برای منابع خاک دارد، منابع آب را هم در معرض آلودگی  قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نمونه‌هایی از اثرات منفی استفاده غیرمتعارف از منابع آب و خاک را در برخی از نقاط کشور شاهد هستیم، گفت: به عنوان مثال منطقه بهار همدان که جزو دشت‌های حاصلخیز کشور بود، هم‌اکنون تقریبا لم‌یزرع شده است.

وی اشاره‌ای هم به رویکرد کشاورزان مهاجر در کشت محصولات آب‌بر داشت و گفت: کشاورزان مهاجر عموما محصولات آب‌بَری مثل سیب زمینی و پیاز و غالبا سیب زمینی که عملکرد و درآمدزایی بالایی دارد را می‌کارند و بعید است کشت محصولات با نیاز آبی کم مثل کلزا را در برنامه داشته باشند. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار