استاندار کرمانشاه:
استاندار کرمانشاه با انتقاد از وضعیت نابسامان مجموعه غار قوری قلعه، متولی این مجموعه یعنی شرکت توسعه گردشگری را عامل اصلی مشکلات آن معرفی کرد و گفت: این شرکت را از کرمانشاه جمع می کنم.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹ 21 October 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا بهمن امیری مقدم، عصر امروز(۲۸ مهر) در نشست ستاد خدمات سفر استان کرمانشاه، با انتقاد تند از عملکرد شرکت توسعه گردشگری به عنوان متولی مجموعه تفریحی غار قوری قلعه، اظهار کرد: چند روز پیش به صورت سر زده از مجموعه غار قوری قلعه بازدیدی داشتم که با یک نابسامانی ناراحت کننده در آنجا مواجه شدم.

وی تصریح کرد: متاسفانه شرکت توسعه گردشگری در حفظ و نگهداری این مجموعه کاری نکرده و از سال ۱۳۷۱ که این مجموعه به بهره برداری رسیده تاکنون هیچ استفاده ای از این ظرفیت برای استان نشده است.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: تاکنون حدود ۳۵۰۰ متر از این غار آبی کشف شده و تالارها و بخش های مختلفی دارد، اما طی سال‌های گذشته فقط زمینه بازدید ۵۰۰ متر از آن برای بازدید گردشگران فراهم شده است.

وی به نبود زیرساخت های گردشگری، نامناسب بودن بهداشت این مجموعه، نوع بلیط فروشی، نورپردازی، محیط به هم ریخته و بی سامانی غرفه ها و آلونک های غیرمجاز اطراف این غار اشاره کرد و افزود: شرکت توسعه گردشگری هیچ خیری برای استان نداشته و نه تنها در بحث حفظ و نگهداری از مجموعه خوب عمل نکرده، بلکه درآمدهای آن هم به استان نمی رسد، بنابراین باید شرکت را از استان جمع کرد.

امیری مقدم به بازدید حدود ۱۰۰ هزار گردشگر از این مجموعه اشاره کرد و گفت: این ظرفیت گردشگری به‌خوبی معرفی نشده، وگرنه این تعداد می تواند سالیانه تا حدود یک میلیون نفر بازدید کننده هم افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کرمانشاه مانند پل کهنه و بنای شیخ تونی، تاق بستان، آناهیتا و بیستون هم شرایطی مشابه قوری قلعه دارند، گفت: تمام مسئولین میراث فرهنگی استان در گذشته که شرایط این جاذبه های گردشگری را به این روز آورده اند، باید در قیامت پاسخگو باشند، چراکه به مردم استان خود ظلم کرده اند.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: در شهر ماهیدشت یک کاروانسرای تاریخی داریم که به لانه کبوترها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: سراب نیلوفر هم که یکی از تفرجگاه‌های مردم کرمانشاه بود، فضایی تاسف بار پیدا کرده، چراکه مدیرانی که مشکل کنونی سراب نیلوفر در حوزه کاری‌شان قرار دارد، کار خود را به درستی انجام نداده اند.

امیری مقدم با تاکید براینکه می توان با همکاری همه دستگاه های ذیربط جاذبه های مهم گردشگری کرمانشاه را از شرایط کنونی رهایی بخشید، گفت: همانطور که در مسئله اربعین با همکاری هم توانستیم اقدامات موثری انجام دهیم و رفاه، آرامش و کمک به اقتصاد و معیشت را برای مردم به همراه بیاوریم، در این رابطه هم می توان کارهای مثبت و بزرگی انجام داد.

وی در ادامه با بیان اینکه همه مدیران باید برای رفع مشکلات گردشگری استان پای کار باشند، گفت: در شمال کشور و در دل بافت جنگلی تله کابین احداث می کنند و مشکلی ایجاد نمی شود، اما در کرمانشاه برای این پروژه هزار و یک مشکل درست می شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد بسترهای رونق گردشگری در استان اظهار کرد: در این رابطه اول باید گردشگری را در داخل استان رونق دهیم، بگونه ای که کرمانشاه شناسی را به دل مدارس و دانشگاه ها ببریم و از طرفی شرایط را به‌شکلی فراهم کنیم مردم هر منطقه از سایر مناطق گردشگری استان بازدید کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا در گام اول تورهای گردشگری را برای دانش آموزان در استان رایگان برگزار می کنیم و درگام بعدی هم این کار را برای دانشجویان انجام خواهیم داد، بویژه دانشجویانی که غیربومی هستند و آشنایی چندانی با کرمانشاه ندارند.

امیری مقدم در ادامه بر لزوم توجه به رویدادسازی ها در استان تاکید کرد و افزود: انار در پاوه، سیب در گهواره، انجیر در دالاهو، لیمو در قصرشیرین و...ظرفیت هایی هستند که می توانیم روی آنها رویداد سازی کنیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: دبیرخانه ستاد سفر در استان باید دائمی باشد و کمیته های زیرمجموعه آن هم هر ماه یک جلسه باید برگزار کنند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: برای رونق بخشیدن به سفر و گردشگری و حفظ میراث فرهنگی در استان باید از تجربه سایر کشورهای موفق هم استفاده کنیم.

وی بر لزوم بررسی و ارزیابی عملکرد واحدهای میراث فرهنگی در سطح شهرستان ها هم تاکید کرد و گفت: شهرداری ها موظف هستند در کنار میراث فرهنگی شهر خودشان را خوب معرفی کنند.

امیری مقدم با بیان اینکه دستگاه های ذیربط باید میراث فرهنگی را در حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی همراهی کنند، یادآورشد: بناهای تاریخی مشکلات زیادی دارد که باید با مشارکت شهرداری ها، فرمانداری ها و ...به آنها رسیدگی کرد.

در ادامه این نشست، فرماندار کرمانشاه طرح تعطیلی پنج شنبه ها را به منظور رونق گردشگری و تحکیم بنیان خانواده ها و کاهش مصرف انرژی پیشنهاد داد و گفت: در دنیا تنها سه کشور هستند که در هفته فقط یک روز تعطیلی دارند که یکی از آنها ایران است، هرچند که طی سالهای اخیر برخی از استان های کشور هم پنجشنبه ها را تعطیل کرده اند، اما در کرمانشاه عملی نشده است.

استاندار کرمانشاه هم در پاسخ به پیشنهاد رحیمی زنگنه گفت: این پیشنهاد را بررسی خواهیم کرد و در صورتی که آثار مثبتی برای استان به همراه داشته باشد، اجرایی خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار