پس از گذشت حدود دو هفته از شروع بهار تعلیم و تربیت و آغاز سال تحصیلی جدید در کشور هنوز برخی دانش آموزان مناطق مختلف شهرستان آبدانان به خاطر نداشتن سرویس مدرسه، خانه‌نشین هستند.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵ 07 October 2015
-پس از گذشت حدود دو هفته از شروع بهار تعلیم و تربیت و آغاز سال تحصیلی جدید در کشور هنوز برخی ازدانش آموزان مناطق مختلف شهرستان آبدانان به خاطر نداشتن سرویس مدرسه، خانه‌نشین هستند.
به گزارش تابناک ایلام،هرساله با نزدیک شدن به مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید دانش آموزان خود را برای فراگیری علم و دانش آماده می‌کنند و شهر بوی مهر به خود می‌گیرد اما در بخش کلات مورموری و در برخی روستاهای این بخش، مدارس برای دانش آموزان غریبه شدند تا دانش‌آموزانی که باید درس بخوانند، خانه‌نشین شوند.

 اینجا، آبدانان را شهر علم و اندیشه، شهر داریوش رضایی‌نژاد شهید هسته‌ای کشور و شهر شهید علی جرایه نوجوان‌ترین رزمنده بسیجی کشور می‌دانند.

شهید جرایه نوجوان ۱۲ ساله‌ای که درس ایثار و مقاومت از کیان اسلامی را در مکتب جبهه و با شهادت فراگرفت و شهید رضایی‌نژاد که در راه توانمندی علم هسته‌ای کشور به شهادت رسید.

حال پس از گذشت دو هفته از شروع سال تحصیلی، برخی از دانش آموزان بخش گرمسیری کلات مورموری و سراب باغ آبدانان به خاطر نداشتن سرویس مدرسه، از تحصیل بازمانده‌اند.

حذف سرویس مدارس در مورموری

عبدالرضا صالحیان پدر یکی از دانش آموزان روستای سیاهگل از توابع بخش گرمسیری کلات مورموری از حذف سرویس مدارس این بخش انتقاد کرد و گفت: هرساله با همکاری آموزش‌وپرورش، ۵۰ درصد هزینه سرویس ایاب و ذهاب فرزندانمان را ما پرداخت می‌کردیم و ۵۰ درصد مابقی آن را اداره آموزش‌وپرورش تقبل می‌کرد اما امسال حذف سرویس مدرسه، اولیاء و دانش آموزان را نگران کرده است.

احمد بهشتی یکی دیگر از اولیای دانش آموزان در روستای آبطاف با اشاره به هزینه‌ بالای ساخت‌وساز منازل مسکونی آسیب‌دیده از زلزله سال گذشته مورموری و خشکسالی‌های چندساله اخیر در منطقه دراین‌باره گفت: با توجه به خسارت زلزله سال گذشته و هزینه بالای ساخت‌وساز منازل مسکونی، پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان برای والدین بسیار سنگین است و دولت باید برای رفع این مشکل در منطقه تصمیم اساسی بگیرد.

رضا قربانی ساکن روستای «هونگه» از اولیای دانش‌آموزانی است که به خاطر نداشتن توان مالی از تحصیل بازمانده گفت: حذف سرویس مدارس و پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان توسط اولیاء، خلاف سیاست‌های محرومیت‌زدایی است که با توجه به مشکلات معیشتی روستاهای دورافتاده، مسئولان امر باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

اولیای یکی از دانش آموزان روستای چشمه شیرین از توابع بخش کلات مورموری نیز با اشاره به اینکه روستاها مرکز تولیدات دامی و کشاورزی در هر منطقه هستند، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دولت، تقویت روستاها به‌عنوان مرکز تولیدات دامی و کشاورزی و مهاجرت معکوس به روستاست اما با حذف سرویس مدارس در این مناطق، والدین مجبورند برای تحصیل فرزندانشان به شهر مهاجرت کنند.

بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز در مورموری از تحصیل بازماندند

بخشدار کلات مورموری دراین زمینه گفت: بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز روستاهای بخش کلات مورموری در مقطع متوسطه تحصیل می‌کنند که برای حاضر شدن سر کلاس درس مجبورند روزانه مسافت ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری به نزدیک‌ترین دبیرستان روستای خود را طی کنند و هزینه این رفت‌وآمدها برای اولیای دانش‌آموزان بسیار سنگین و غیرقابل پرداخت است به طوریکه در روزهای گذشته اکثر این دانش آموزان به مدرسه نرفتند.

حجت هادی زاده افزود: همه‌ساله به‌منظور تسهیل در رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه با مشارکت آموزش‌وپرورش و اولیای دانش آموزان، هزینه سرویس ایاب و ذهاب برای جابجایی دانش آموزان توسط آموزش‌وپرورش و اولیاء تقسیم می‌شد تا برای تحصیل آینده‌سازان مملکت مشکلی پیش نیاید اما امسال با حذف سرویس مدارس و عدم موافقت آموزش‌وپرورش در پرداخت ۵۰ درصد هزینه سرویس مدرسه، تعداد زیادی از دانش آموزان بخش گرمسیری کلات مورموری پس از گذشت دو هفته از آغاز سال تحصیلی جدید، به مدرسه نرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه حذف سرویس مدرسه به ضرر دانش آموزان است، تصریح کرد: این تعداد دانش‌آموز که نیاز به سرویس مدرسه دارند در مقطع متوسطه مشغول به تحصیل هستند و نیاز است هرروز در کلاس درس حاضر شوند اما با حذف سرویس مدرسه، سرنوشت تحصیلی آنان نامعلوم و هرروز نیمی از این تعداد دانش‌آموز در کلاس درس حاضر نمی‌شوند.

هادی زاده بیان کرد: دانش آموزان روستاهای سیاهگل، هلیوه، هونگه، آب انار، آبطاف علیا ـ وسطی و سفلی، لرغه، تپه حمام علیا ـ وسطی و سفلی و چشمه شیرین نیاز به سرویس مدرسه دارند که از مسئولان آموزش‌وپرورش خواستار رفع این مشکل هستیم تا برای تحصیل دانش آموزان مشکلی پیش نیاید.

حذف سرویس مدارس به بخش کلات مورموری آبدانان ختم نمی‌شود، بلکه برخی روستاهای بخش سراب باغ نیز از نبود سرویس مدرسه رنج می‌برند.

دانش آموزان منطقه سراب باغ هم محروم از سرویس شدند

خیرالله رضایی پدر یکی از دانش آموزان روستای سیاه گاو در بخش سراب باغ شهرستان آبدانان است که با اشاره به مسافت ۲۳ کیلومتری روستای سیاه گاو تا نزدیک‌ترین واحد آموزشی متوسطه در این بخش، اظهار کرد: تعداد ۲۰ دانش‌آموز مقطع متوسطه روستای سیاه گاو آبدانان به سرویس مدرسه نیاز دارند اما با توجه به اینکه سرویس مدرسه حذف‌شده، دانش آموزان این روستا نیز خانه‌نشین شدند.

هزینه سرویس مدرسه برای اولیاء سنگین است

فاطمه کریمی دانش‌آموز مقطع دبیرستان و ساکن روستای سیاه گاو گفت: هر سرویس رفت‌وبرگشت از روستای سیاه گاو به نزدیک‌ترین واحد آموزشی، یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار ریال هزینه دارد که پرداخت این هزینه به‌صورت روزانه برای والدین ما بسیار سنگین است.

رضا سالمیان دیگر دانش‌آموز این روستا که دو هفته مدرسه نرفته است، گفت: مقطع متوسطه یکی از مقاطع حساس تحصیلی است که باید در کلاس درس حاضر شویم و خود را برای کنکور سراسری آماده کنیم اما با حذف سرویس مدرسه، ما از تحصیل بازمی‌مانیم.

خدایار فتاحی از اولیای دانش آموزان روستاهای بخش سراب باغ بیان کرد: اگر اداره آموزش‌وپرورش آبدانان سرویس ایاب و ذهاب را فراهم نکند، تعدادی زیادی از دانش آموزان بی‌بضاعت روستایی به علت نداشتن توان مالی مجبورند از ادامه تحصیل منصرف شوند.

بیش از ۶۰ دانش‌آموز در سراب باغ نیازمند سرویس مدرسه هستند

بخشدار سراب باغ با تأیید این مشکل در بخش سراب باغ گفت: در روستاهای سیاه گاو، گل‌گل سفلی و علیا، ژیور، سرابنقل، وچکبود علیا ـ سفلی و وچکاب جودکی نیز دانش آموزان نیازمند سرویس مدرسه هستند.

حمید دانیالی بابیان اینکه ۶۰ دانش‌آموز مقطع متوسطه در این بخش به سرویس مدرسه نیاز دارند، افزود: حذف سرویس مدارس در این بخش باعث شده برخی از دانش آموزان از تحصیل بازبمانند و مشکلاتی نیز برای مردم این منطقه ایجاد شود.

هزینه‌ای برای سرویس مدارس ابلاغ نشده است

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان آبدانان دراین‌باره گفت: در سال‌های گذشته، هزینه‌ای برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی از طرف وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ می‌شد، اما امسال چنین بخشنامه‌ای ابلاغ نشده و تا زمانی که این بخشنامه ابلاغ نشود، قادر به پرداخت هزینه برای سرویس مدرسه در روستاهای شهرستان نخواهیم بود.

صفر رحمانی پور افزود: سال گذشته مبلغ ۹۰ میلیون ریال برای هزینه سرویس ایاب و ذهاب مدارس روستایی در هرماه ابلاغ شد که بر اساس آن بخشنامه و با مشارکت اولیای دانش آموزان با رانندگان سرویس‌های مدارس قرارداد می‌بستیم اما تاکنون هیچ بخشنامه‌ای به ما ابلاغ نشده است.

وی با تأکید اینکه در حال حاضر برخی از دانش آموزان در روستاهای آبدانان به خاطر نداشتن سرویس مدرسه با مشکل مواجه هستند و به مدرسه مراجعه نکرده‌اند، افزود: دانش آموزان برای اینکه از تحصیل و حضور در کلاس و فراگیری علم بازنمانند، به مدرسه بروند و هرزمانی که از طرف وزارت برای سرویس ایاب و ذهاب مدارس روستایی بخشنامه‌ای ابلاغ شود، هزینه‌ سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان را به بهترین نحو ممکن مدیریت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه پیگیر حل این مشکل هستیم و تاکنون مکاتبات و جلسات متعددی در شهرستان و استان انجام‌گرفته، افزود: برای حل این مشکل با وزارت آموزش‌وپرورش هم مکاتباتی انجام‌شده که تاکنون نتیجه‌ای ابلاغ نشده است.

رحمانی پور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹ هزار دانش‌آموز در ۵۰۰ واحد آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان آبدانان مشغول به تحصیل هستند.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار