یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: موقعیت مقارنه فرصت خوبی است تا سیاره مریخ را که با رنگ قرمز در آسمان می‌درخشد در کنار تنها قمر زمین تماشا کنید.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵ 15 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: در شب شنبه _بیست‌وسوم مهر_ ماه ۲۰ روزه در فاز کوژماه کاهنده با ۶۸ درصد روشنایی که البته تقریباً نیمه روشن در آسمان دیده می‌شود با جدایی زاویه‌ای سه درجه و ۳۷ دقیقه قوسی از شمال سیاره مریخ عبور می‌کند. در واقع ماه و مریخ در موقعیت همنشینی قرار دارند. از موقعیت رصدخانه لارستان، این دو جرم نیمه شب ساعت ۲۱:۳۹ در ارتفاع هفت درجه‌ای افق شمال شرق طلوع می‌کنند و قابل مشاهده خواهند بود سپس ساعت ۰۵:۳۶ در فاصله ۶۵ درجه‌ای افق غربی در آسمان محو می‌شوند. قدر ماه منفی ۱۲.۲ و مریخ منفی ۰.۹ است؛ هر دو در صورت فلکی ثور خواهند بود. موقعیت مقارنه فرصت خوبی است تا سیاره مریخ را که با رنگ قرمز در آسمان می‌درخشد در کنار تنها قمر زمین تماشا کنید.

رصد کهکشان مثلث یا M33
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان تصریح کرد: کهکشان مثلث که با نام‌های M33 یا چرخ‌دنده نیز نامیده می‎‌شود، بیش از ۵۰ هزار سال نوری قطر دارد و پس از کهکشان آندرومدا (M31) و کهکشان راه شیری، سومین گروه کهکشانی بزرگ است. کهکشان M33 تقریباً سه میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. کهکشان مثلث را به خاطر سه ستاره درخشان‌تری که در مجاورت این کهکشان در صورت فلکی به همین نام می‌درخشند، بدین نام خوانده‌اند.

بیژنی افزود: کهکشان مثلث با میل ۳۰ درجه و ۳۹ دقیقه قوسی شمالی در آسمان نیم‌کره شمالی به خوبی قابل رصد است و از عرض‌های جغرافیایی ۳۹ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. این کهکشان حدود ساعت ۱۸:۲۸ تا حدود ۰۴:۵۵ روز بعد در آسمان حضور دارد. کهکشان M33 با قدر ۵.۷ آنقدر ضعیف است که نمی‌توان آن را با چشم غیر مسلح مشاهده کرد، اما از طریق یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ کوچک قابل مشاهده است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار