رئیس کمیته گردشگری شهرداری کلانشهر‌های ایران از آمادگی شهر‌های زیارتی برای خدمت رسانی به زائران در دهه آخر ماه صفر خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹ 20 September 2022

به گزارش تابناک قم، حمید نادری، رئیس اداره گردشگری و امور زائران شهرداری قم و رئیس کمیته گردشگری شهرداری کلانشهر‌های ایران در نشست مشترک با سیدجلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد تاکید کرد: دو شهر زیارتی قم و مشهد به عنوان خاستگاه و پایگاه جهان تشیع همواره  مورد توجه شیفتگان خاندان عصمت و طهارت است.

او افزود:قم و مشهد در مناسبت‌های مذهبی شاهد حضور خیل عظیم زائران از اقصی نقاط ایران و دنیا است که این امر لزوم همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر  این دو شهر زیارتی در ارائه خدمات مطلوب و کسب رضایت زائران را می‌طلبد.

نادری ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در  جهت خدمات رسانی به زائران درمشهد الرضا  از آمادگی دو شهر زیارتی در ارائه خدمات فرهنگی، اسکان موقت در  دهه آخر ماه صفر خبر داد.

رئیس کمیته گردشگری شهرداری کلانشهر‌های ایران در ادامه از  تشکیل ۱۰کمیته خدمات رسانی به زائران در شهرداری قم در ایام اربعین و دهه آخر ماه صفر خبر داد و افزود:این خدمات شامل  حوزه‌های فرهنگی، حمل ونقل، اسکان موقت، اطلاع رسانی زائر، پیشگیری ازمعضلات اجتماعی، ایمنی و بهداشت سفر بوده است.

او از اقدامات ویژه مدیریت گردشگری قم به  اجرای تور‌های« زیارت دوره» ویژه زائران پاکستانی و هندی  و  برگزاری نمایشگاه و برنامه‌های فرهنگی و تهیه تابلو‌های اطلاع رسانی سه زبانه درسطح شهر قم اشاره کرد.

نادری  با اشاره به  اقدام مشترک شهر‌های زیارتی در موضوع فرهنگ انتظار گفت:شهرداری قم پیگیر راه اندازی دبیرخانه آیین‌ها ومراسم های نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران است.

او ادامه داد:این دبیرخانه برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت رونق و ترویج جشن‌ها در سطح محلات شهر‌های  زیارتی بامحوریت نوجوانان وجوانان را مد نظر قرار داده است و تقویت  فرهنگ مهدویت و انتظار در این دو شهر ،برگزاری کمپین‌ها و اجرای برنامه‌های مشترک  از جمله اقدامات خواهد بود.

رئیس کمیته گردشگری شهرداری کلانشهر‌های ایران با تاکید بر  ترویج فرهنگ میزبانی در  دو شهر زیارتی قم و مشهد گفت: برنامه‌هایی در حوزه آموزش و توانمندسازی فعالان حوزه خدمات رسانی (رانندگان، صنوف و راهنمایان) و اطلاع رسانی مشترک ازطریق تهیه نقشه مشترک وتوزیع آن درسطح مراکز اقامتی اجرا شده است.

نادری  ضرورت فرهنگسازی گردشگری زیارت  در بین کودکان و  نوجوانانی که در شهرهای زیارتی خانواده ها را همراهی  می کنند را مورد توجه قرار داد و گفت:درقالب بازی طراحی شده به نام دبرنای گردشگری که توسط یک شرکت خلاق وایده پرداز، ظرفیت‌های گردشگری وسوغات در قالب بازی معرفی می شود.

او عنوان کرد:مقرر شده این بازی در دو شهر زیارتی توسط شهرداری‌ها خریداری شده و به عنوان سوغات به زائران اهدا شود.ضمنا در کنار این بازی‌ها، برنامه‌های جانبی، تور‌های گردشگری و مسابقات مختلفی برای زائران  برگزار خواهد شد.

حمید نادری در ادامه به بیان تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سه شهر زیارتی قم، مشهد و شیراز اشاره کرد و گفت: در قالب  این تفاهم نامه  در حوزه‌های فرهنگی، تبلیغاتی، تهیه محتوای مشترک و خدمات‌رسانی مشترک به زائران تاکیده شده است. 

سید جلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد هم در این نشست با اعلام آمادگی در جهت تقویت روابط و نقش شهرداری‌ها در ارائه خدمات مطلوب به زائران ابراز امیدواری کرد در قالب تفاهم‌نامه، هفته‌های فرهنگی، محتوا‌های مشترک و  تبلیغات به صورت منسجم در این سه شهر برنامه‌ریزی و اجرا شود.

او  در تشریح اقدامات صورت گرفته جهت خدمات رسانی به زائران گفت:آماده باش۶۲۰۰ پاکبان، تجهیز ۶۹۰ سرویس بهداشتی اطراف حرم مطهر ، استقرار ۱۱ اکیپ نظافت وپاکسازی ، برپایی ۸ ایستگاه استقبال از زائرپیاده و ۴ ایستگاه استقبال زائر سواره درمبادی ورودی شهر و ۸ ایستگاه استقبال از زائر پیاده از جمله خدمات است.

او افزود:فعالیت ۹ پایگاه راهنمای زائر به صورت شبانه روزی و اجرای برنامه فرهنگی در سطح شهر  و افزایش ناوگان حمل ونقل وپارکینگ از۳۷۰۰ به ۱۴۰۰۰ از اقدامات معاونت گردشگری و زائران شهرداری مشهد بوده است.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در ادامه با تاکید بر بسیج امکانات برای  خدمات رسانی مطلوب به زائران از افزایش ظرفیت کمپینگ‌ها و بوستان‌ها برای  اسکان موقت و بهره مندی از ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها و مدارس خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار