مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه درخواست تشریح جسد در ساعات نامتعارف از شبانه‌روز را یکی از مشکلات این اداره کل در استان عنوان کرد.
کد خبر: ۱۰۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷ 06 October 2015
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه درخواست تشریح جسد در ساعات نامتعارف از شبانه‌روز را یکی از مشکلات این اداره کل در استان عنوان کرد.

دکتر اَرتین کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان این‌که در کشورهای پیشرفته امکان معاینه جسد به مدت دو تا سه روز و حتی تا یک هفته بعد از فوت فرد وجود دارد، گفت: در ایران هم ما این اجازه را قانونا داریم، اما متاسفانه به دلیل عرف غلطی که وجود دارد که میت نباید روی زمین بماند، فرصت ما برای بررسی جسد بسیار محدود است.

وی اظهار کرد: متاسفانه این عجله بازماندگان متوفی برای بررسی جسد و تحویل آن، در برخی موارد میزان دقت کار را پایین می‌آورد.

کمالی با بیان این‌که این‌گونه مشکلات در استان کرمانشاه به علت ساختار فرهنگی که دارد بسیار حادتر است، گفت: در کرمانشاه در حالی که تازه جسد به پزشکی قانونی منتقل شده و هنوز علت فوت مشخص نشده است، از سوی بازماندگان قبر تهیه شده، نهار و غذا سفارش داده شده و ساعت مراسم خاکسپاری مشخص شده و اعلامیه هم چاپ شده است.

وی افزود: این شتاب و عجله در تدفین اموات بار شدید کاری را به سازمان پزشکی قانونی وارد کرده و علاوه بر افزایش حجم و سختی کار، امکان خطا در تشخیص علت فوت را نیز بالا می‌برد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه معضل دیگر پزشکی قانونی استان را در کنار عجله و شتاب بازماندگان برای تحویل جسد، بحث درخواست‌های بسیار برای بررسی و تشریح اجساد در ساعات غیرمتعارف شبانه روز عنوان کرد.

وی افزود: متاسفانه در هر ساعت از شبانه روز از پزشک پزشکی قانونی می‌خواهند که جسد را تشریح و بررسی کند، در حالی که این امر اورژانسی نیست.

کمالی خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی موظف است در برخی موارد استثنایی و اورژانسی که قوه قضاییه به سرعت جواب تشریح را مطالبه می‌کند، در هر ساعت از شبانه روز عمل تشریح جسد و بررسی علت فوت او را انجام دهد، اما در سایر موارد لزومی به انجام این کار نیست و می‌توان در صورت فوت یک فرد در نیمه شب، جسد او را صبح تشریح کرد.

وی افزود: مردم باید به خاطر داشته باشند پزشکی قانونی هم یک نهاد اداری است و ما نمی‌توانیم پزشک و یا همکاران کمک کالبدگشای خود را مجبور کنیم، در ساعات غیرمتعارف از شبانه روز برای موارد غیراورژانسی بیایند و جنازه را تشریح کنند.

وی با بیان این‌که سالن تشریح همواره بگونه‌ای طراحی می‌شود که کمترین امکان ورود برای بستگان متوفی باشد و بحث دوربین‌ها و شرایط امنیتی هم لحاظ می‌شود، گفت: قطعا در ساعات نامتعارف شبانه‌روز، تعداد نیروها کمتر بوده و بحث تامین امنیت به دشواری انجام می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با بیان این‌که معضل درخواست بررسی جسد در ساعات نامتعارف شبانه روز در شهرستان‌ها نسبت به مرکز استان بیشتر است، گفت: این امر مشکل ما را دوچندان می‌کند، زیرا در شهرستان‌ها مکانی که شرایط لازم و استاندارد را برای تشریح جسد به لحاظ بحث ساختمانی و امنیتی داشته باشد، نداریم و همین کار را برای پزشکان دشوار می‌کند.

کمالی در همین راستا از مردم خواست تا در این زمینه با پزشکی قانونی همکاری کرده و اجازه دهند، پزشکی قانونی به موقع و با دقت کار تشریح اجساد را انجام دهد و درخواست بررسی اجساد در ساعات نامتعارف را نداشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار