میزگرد بررسی عملکرد فرهنگی - سیاسی دولت تدبیر و امید با حضور سه فعال سیاسی و اجتماعی در ساری برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴ 04 October 2015
به گزارش تابناک مازندران لطف‌الله آجدانی، عبدالصمد زراعتی و ماه سلطان کاشی از فعالان عرصه سیاسی و اجتماعی مازندران عصر یکشنبه به بررسی عملکرد فرهنگی و سیاسی دولت تدبیر و امید در سالن اجتماعات فرمانداری ساری پرداختند.
 تنش‌زدایی در سیاست خارجی، رویکرد عرفی دولت، گفتمان اعتدال دولت، شکست تابوی مشارکت زنان ازجمله محورهایی بود که در این میزگرد موردبررسی قرار گرفت.
عبدالصمدزراعتی از فعالان سیاسی در این میزگرد، در خصوص نگاه روحانیت به رئیس‌جمهور اظهار داشت: به‌عنوان یک فعال سیاسی نظر شخصی من این است برای پاسخ به این مسئله نیاز به کنکاش تاریخی است زیرا از دیرباز حوزه‌های علمیه شیعه یک ساختار پیچیده داشتند و این ساختار پیچیده هر چه جلوتر می‌رفت پیچیده‌تر می‌شد تا وارد ارتباطات عمومی شدند و به‌مرور زمان به بخشی از باورهای مردمی تبدیل شدند.
وی بیان داشت: همچنین حوزه در بسیاری از باورهای مردم نقش دارد و در حال حاضر هم حوزه علمیه و مردم به دلیل باورهای دینی ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند.

وی در ادامه گفت: یک مسئله عمیق این است که حوزه یا باید تعامل کند یا تقابل که با توجه به باورهای دینی و مذهبی تقابل جایی ندارد و بیشتر تعاملات در رفتارها خود را نشان می‌دهد.
این فعال سیاسی، روحانی را  فرزند حوزه دانست و افزود: حجت‌الاسلام روحانی تلاش می کند یک رابطه متعارف بین دولت و روحانیون و یک ارتباط تأثیرگذار با حوزه‌های علمیه برقرار کند.
زارعتی بابیان این‌که در دولت نهم و دهم جریان‌ همراه با دولت یک نیروی ناپخته بوده است تصریح کرد: اگر مرجعی به سیاست دولت معترض می شد به او حمله می‌شد.
وی در ادامه در خصوص نقش حوزه‌های علمیه در دولت تدبیر و امید ابراز داشت: حوزه‌های علمیه دغدغه‌هایی دارند که نشان از دخالت در حکومت نیست بلکه نفس جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند که نهاد سیاست‌گذار می‌تواند یک رابطه سالم توأم با اعتماد بین مردم و حوزه‌ها برقرار کند و اساساً به صلاح حوزه علمیه و حکومت جمهوری اسلامی نیست که به تقابل باهم برخیزند چراکه عنصر مدیریت دولت مبتنی بر قانون است و پایه حضور روحانیت بر قدرت باید شکل بگیرد.

تنش‌زدایی در سیاست خارجی

این فعال سیاسی گفت: اولین اقدام دولت تدبیر و امید تنش‌زدایی در سیاست خارجی بود و انتخاب مشی اعتدال، شایسته‌ترین راهی بود که یک دولت پس از هشت سال بحران و تحریم می‌توانست انتخاب کند.
این فعال سیاسی با اشاره به تشکیل ستاد استقبال از رئیس‌جمهور در مازندران افزود: ستاد استقبال کمیته‌های مختلف و برنامه‌های مختلف در این مدت انجام داده است که به‌غیراز فرماندار ساری هیچ‌یک از مدیران با این ستاد همکاری نکردند و اگر قرار است که یک ملاقات سازنده با رئیس‌جمهور داشته باشیم و نفع آن‌هم عاید همه مردم بشود، یک‌همت جمعی می‌طلبد.
لطف‌الله  آجدانی مدیرکل دفتر پژوهش استانداری مازندران و فعال سیاسی و اجتماعی در ادامه این جلسه گفت: در طول تاریخ ایران، یکی از مسائل دولت مسئله روحانیت بوده است حتی در دوره‌های سلطنتی مختلف ایران از نفوذ برخی روحانیون برای نفوذ بر مردم استفاده می‌کردند و مشروعیت دولت‌ها به خاطر حضور علما بوده است.

دولت به رویکرد عرفی نزدیک‌تر است

این فعال سیاسی در ادامه ابراز داشت: اعتقاد دارم دکتر روحانی به رویکرد عرفی نزدیک‌تر است و مفهوم مدنیت در معنای جدید و در ساختار جمهوریت پررنگ‌تر شده و قوام و دوام آن نیز بهتر شده است.
آجدانی اعتدال در دولت تدبیر و امید را دقیقاً گفتمان دانست و تأکید کرد: موضوعیتی بانام اعتدال با دولت روحانی آمد. از دوره قاجار به این‌طرف ما همواره دو تفکر افراطی یا غرب‌گرا، دموکراسی خواه یا اسلام‌خواه یا ضد اسلام دیده‌ایم، همچنین از دیرباز از اجدادمان آموختیم و به دیگران آموختیم که جهان یا اهریمنی است یا خوبی و از دیرباز جهان به خودی یا غیرخودی تبدیل شد.
وی در ادامه تصریح کرد: ما پدیده افراطی‌گری را هم در اصول‌گرایان و هم در اصلاح‌طلبان می‌بینیم و به دلیل جریانات ناکام در دو دوره، جامعه ایرانی به این نتیجه رسید که نیازمند راه سومی است تا با استفاده از نکات منفی و مثبت احزاب کانالی برای پیروزی در آینده زنند.
این فعال سیاسی بابیان این‌که اصلاحات ضمن این‌که روش هست گفتمان ‌هم هست افزود: خواهش من از گروه‌های سیاسی  این است که تمامیت یک قلمرو را در تفکر خود محدود نکنند و ما می‌توانیم روش‌های متعدد متکثر داشته باشیم.
وی متذکر شد: گیر ما گیر حوزه معرفتی است که اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی یک فرهنگ و یک مبنای رفتاری است نه بر مبنای عضویت در حزب یا گروه بلکه بر مبنای تفکر باید افراد را اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب خواند.
اجدانی در پاسخ به سؤالی که چرا دولت باید از هر دو طیف مورد هجمه باشد پاسخ داد: یکی از مشکلات ما ژنتیک اخلاقی ما است که ما از سنتی اندیشیدن رنج می‌بریم، دولت اعتدال بین کندی و تندی را می‌گیرد و این روند بنا به سرشتش تدریجی است، بعضی از اصلاح‌طلبان هنوز نم تندی در وجودشان است و اگر مماشات بیش‌ازحد با گروه مخالف شود خطرناک است.

نقش برجسته دولت در حمایت از احزاب

ماه سلطان کاشی دیگر فعال سیاسی در این نشست گفت: اگر نقش دولت را در تسریع امور احزاب و فعالیت‌ها ارزیابی کنیم ارزیابی قابل قبولی است، رئیس‌جمهور این فضا را به سمت بهبود پیش برد و یکی  از این‌ها به ثبت رسیدن حزب ملت بود.
وی افزود: فضای بسته سیاسی به یک فضای سیاسی باز تبدیل‌شده و می‌توانیم تنفس کنیم و به سمت پیشرفت و توسعه حرکت کنیم.
کاشی درباره فعالیت‌های حوزه زنان در دولت یازدهم، گفت: این تابو باید شکسته شود که فقط مردان در حوزه احزاب فعالیت کنند و زنان با مطالبات خود باید وارد  فعالیت‌ها شوند.
وی بابیان اینکه بحث ۳۰ درصدی حضور زنان در احزاب در حال پیگیری است تصریح کرد: حضور ۳۰ درصدی بانوان هم باید در مجلس محقق شود و  حضور سیاسی اجتماعی زنان باید بیشتر شود تا برای نسلی که از ما انتظار دارند بتوانیم مشکلات را رفع کنیم. بیمه زنان خانه‌دار هم از مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار