جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: از ابتدای امسال هیچ آتش‌سوزی مهمی در جنگل‌ها و مراتع استان نداشته‌ایم.
کد خبر: ۱۰۵۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 20 July 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فرشید سنجری با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون هیچ حریق قابل ذکری در جنگل‌ها و مراتع استان رخ نداده، گفت: البته موارد جزیی حریق داشته‌ایم که با همکاری نیرو‌های یگان حفاظت و دیده‌بانان محلی در همان ۲۰ دقیقه نخست اطفاء شده است.

سنجری اضافه کرد: سال گذشته تا همین وقت از سال شش فقره حریق در منابع طبیعی استان رخ داده بود که در جریان این آتش‌سوزی‌ها ۳۰ هکتار از منابع طبیعی استان طعمه حریق شد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به آمادگی کامل نیرو‌های یگان حفاظت برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان، گفت: اگرچه از نظر امکانات کمبود‌هایی داریم، اما نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در کنار نیرو‌های بومی آمادگی خیلی خوبی برای مقابله با حریق در منابع طبیعی استان دارند.

سنجری با اشاره به گشت‌زنی اکیپ‌ها برای مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی استان در برابر حریق از ابتدای خرداد، گفت: ۱۷ پایگاه اطفای حریق در استان داریم که د و پایگاه -یکی در کرمانشاه و دیگری در اورامانات- دائمی بوده و مابقی سیار هستند.

سنجری اضافه کرد: ۴۰ اکیپ واکنش سریع از ابتدای خرداد در پایگاه‌های اطفای حریق استان در وضعیت آماده باش شبانه‌روزی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی قرار دارند.

سنجری اشاره‌ای هم به استقرار ۲۵۵ دیده‌بان در نقاط بحرانی حریق در استان داشت و گفت: این دیده‌بانان بومیان محلی و عشایر استان بوده که در جنگل‌ها و مراتع استان که به عنوان مناطق بحرانی حریق شناسایی شده‌اند، مستقر هستند.

سنجری اضافه کرد: این دیده‌بانان با توجه به حضور در منطقه، اولین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا به سرعت نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در نطفه خفه می‌کنند.

سنجری یادآور شد: این دیده‌بانان در عین حال که با ورود به‌هنگام اجازه گسترش دامنه آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را نمی‌دهند، با آگاهی‌بخشی به مردم بومی آن‌ها را به حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی حساس می‌کنند.

سنجری در ادامه اشاره‌ای هم به فراهم بودن بستر استفاده از بالگرد برای اطفای حریق در منابع طبیعی استان در مواقع اضطراری داشت و گفت: در صورت لزوم امکان استفاده از بالگرد هم برای آب پاشی و هم برای انتقال نیرو‌ها وجود دارد.

سنجری با بیان اینکه از ابتدای سال آموزش نحوه برخورد با حریق در منابع طبیعی را در سطح روستا‌ها آغاز کرده ایم، گفت: در این مدت ۵۷۰۰ نفر روز آموزش در این زمینه به روستائیان ارائه شده تا در صورت وقوع حریق در منابع طبیعی آمادگی لازم در خصوص برخورد صحیح با آتش را داشته باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار