مدير كل بهزيستي خراسان رضوي خبر داد:
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به بيانيه گام دوم انقلاب كه توسط رهبر معظم انقلاب تدوين و اعلام شده است گفت: در مقدمه‌ي اين بيانيه بر عدم خيانت به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در چله‌ي اول، تأكيد شده است.
کد خبر: ۱۰۵۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴ 16 July 2022

به گزارش تابناک رضوی، مسعود فیروزی در نشست خبری كه امروز با حضور خبرنگاران مطبوعات استان و نمايندگان رسانه‌هاي مجازي برگزار گرديد جمعيت هدف سازمان بهزيستي را جزو اقشاري برشمرد كه خدمت به آنها در راستاي آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامي است.

وي گفت: امام خميني و رهبري انقلاب اسلامي، هرگز از آرمان‌هاي خدمت به مستضعفين كه ولي‌نعمتان انقلاب هستند عدول نكرده و تمام امكانات و توانايي‌هاي دولت و نظام را براي اين امر مهم بسيج نموده‌اند.
وي ضمن اشاره به تاريخچه تشكيل سازمان بهزيستي گفت: اين سازمان با هدف خدمت به خانواده به عنوان ركن اساسي جامعه‌ي اسلامي تشكيل شده و تمام وظايف و تكاليف آن، خانواده‌محور مي‌باشد.
فيروزي به جامعه‌ي هدف بهزيستي در استان خراسان رضوی اشاره كرد و گفت: تقريبا 10 درصد جمعيت استان به صورت مستقيم از بهزيستي خدمات مي‌گيرند كه گستره‌ي عظيمي از جمعيت را شامل مي‌شود.
وي يادآور شد: هر ماه 16 ميليارد تومان يارانه به مراكز تحت نظارت بهزيستي پرداخت مي‌شود و نزديك به 650 هزار نفر در قالب خانوارهاي مددجويان، از خدمات اين سازمان بهره مي‌برند.
مدير كل بهزيستي خراسان رضوي از پرداخت 200 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالي در سال گذشته به مددجويان جوياي كار خبر داد و گفت: در بيشتر سال‌هاي برنامه ششم، بهزيستي خراسان رضوي بالاتر از تعهد خود، اشتغال ايجاد كرده كه با كمك‌هاي بلاعوض و تسهيلات ارزان، محقق شده است.
وي گفت: همچنين بيش از 7 ميليارد تومان در قالب كمك‌هاي بلاعوض، يارانه‌هاي بيمه‌اي به كارفرمايان و مشوق‌هاي مختلف ديگر براي اشتغال مددجويان در مراكز كارفرمايي يارانه و كمك بلاعوض پرداخت شده است.
فيروزي در خصوص مسكن مددجويان نيز گفت: در حال حاضر براي خانواده‌هاي داراي دو عضو معلول و بيشتر، در شهر 200 تومان در روستا 150 ميليون تومان كمك بلاعوض براي مسكن تعلق مي‌گيرد و براي ساير مددجويان نيز بين 50 تا 100 ميليون تومان كمك بلاعوض پرداخت مي‌شود.
فيروزي همچنين از كمك وديعه مسكن براي مددجويان مستأجر خبر داد و گفت: امسال 20 ميليارد تومان براي اين موضوع اختصاص يافته كه به صورت وام قرض الحسنه بدون بهره به مددجويان تعلق مي‌گيرد كه در شهرهاي بالاي 200 هزار نفر 200 ميليون تومان و در شهرهاي زير 100 ميليون جمعيت 100 ميليون تومان به مستأجران پرداخت مي‌شود.
وي از نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازي و گفتمان‌سازي را یک راهبرد مهم خواند گفت: رسانه‌ها به خاطر تأثير بالايي كه بر افكار عمومي دارند مي‌توانند دستگاه‌هايي را كه در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي در خصوص همكاري با بهزيستي وظيفه‌مند هستند ترغيب و تشويق كنند و يا با فشار افكار عمومي، مطالبه‌گري داشته باشند.
به گفته فيروزي، در زمينه ورزش، مسكن، اشتغال، فرهنگ‌سازي و ساير زمينه‌هاي زندگي معلولين، بهزيستي هيچ‌گونه وظيفه‌مندي قانوني ندارد و صرفا به عنوان تسهيلگر از دستگاه‌هاي متولي اين موضوعات، حقوق معلولين را مطالبه مي‌نمايد.
مدير كل بهزيستي خراسان رضوي خاطر نشان كرد: تقريبا در تمام آسيب‌هاي اجتماعي، بين ده تا بيست دستگاه طبق آيين‌نامه‌ها و شيوه‌‌نامه‌هايي كه به تصويب دولت رسيده، وظيفه‌مند هستند که ضمن تشکر از دستگاه قضایی که همکاری و تلاش جدی دارد انتظار داریم ساير شركاي دولتي، همکاری و همراهی خودشان را بیشتر کنند.
فيروزي در زمينه كودكان كار و خيابان گفت: بهزيستي تمام خدمات خود را براي همه‌ي كودكان كار و خيابان گذشته از نژاد و مليت و قوميت به طور مساوي ارائه مي‌دهد و مواردي كه كودك يا خانواده‌اش مسائل پناهندگي يا اقامت موقت و مانند اينها دارند اين اداره كل اتباع استان است كه به موضوع رسيدگي دارد و ما به عنوان بهزيستي، به كساني كه از اين جهت مشكلي ندارند تمام خدمات ساماندهي، كمك به اشتغال، توانمندسازي خانواده و تحصيل فرزندان را بدون استثنا ارائه مي‌دهيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه خوشبختانه آمار مراجعات اورژانس اجتماعي در سه ماه اول امسال نسبت به ميانگين سال گذشته كاهش يافته گفت: به نظر مي‌رسد كاهش مصيبت بيماري كرونا و پايان خانه‌نشيني‌هاي اجباري در كاهش خشونت‌هاي خانگي و مراجعات اورژانس اجتماعي مؤثر بوده است.
وي در زمينه تحليل علل آسيب‌هاي اجتماعي گفت: هر آسيب، علت خاص خود را دارد و ما در مقام تحليلگر علل و عوامل آسيب‌ها نيستيم اما با مداخله‌ي تخصصي، تلاش مي‌كنيم آسيب‌ها را كاهش و تبعات آن بر افراد و خانواده را به حداقل برسانيم.
40 هزار معلول در برنامه توانبخشي مبتني بر جامعه از بهزيستي خدمات مي‌گيرند
معاون توانبخشي بهزيستي خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: پرونده‌هاي 130 هزار نفري مددجويان خراسان رضوي فقط 2 هزار نفر كمتر از تهران است و از ساير استان‌ها بيشتر است.
حميدرضا عليزاده با بيان اينكه 40 هزار نفر معلول از خدمات برنامه توانبخشي مبتني بر جامعه خدمات دريافت مي‌كنند گفت: 430 تسهيلگر در اين برنامه فعاليت دارند و امسال 10 ميليارد تومان اعتبار براي اين موضوع اختصاص يافته است.
وي گفت: تعداد صندوق‌هاي خودياري معلولين روستايي در سال 99 بيش از 35 صندوق بوده كه اينك به 90 صندوق رسيده است.
وي گفت: در اين صندوق‌ها معلولين و خانواده‌هاي آنها در گروه‌هاي 5 تا 15 نفره مشغول فعاليت معيشتي مي‌شوند كه در اين مسير از كمك‌هاي بلاعوض بهزيستي و تسهيلات ارزان‌قيمت بهره‌مند مي‌شوند.
عليزاده از اختصاص 700 ميليون تومان براي خريد وسايل كمك توانپزشكي خبر داد و گفت: امسال جشنواره‌هاي بازي‌هاي بومي محلي را در تمام شهرستان‌هاي استان در بين گروه‌هاي هدف برگزار مي‌كنيم.
وي همچنين از بررسي 2 هزار ساختمان دولتي در زمينه دسترس‌پذيري براي معلولين در سطح ادارات كل خبر داد و گفت: در اين زمينه هنوز مشكلات زيادي وجود دارد و بعضي دواير حتي حداقل‌هاي دسترس‌پذيري را هم انجام نداده‌اند.
خشونت‌هاي خانگي در حال افزايش است
معاون اجتماعي بهزيستي خراسان رضوي نيز در اين نشست خبري با اشاره به اهميت و حساسيت آسيب‌هاي اجتماعي استان گفت: در سال گذشته بيش از 20 هزار تماس با اورژانس اجتماعي در زمينه‌هاي مختلف صورت گرفته كه در ميان آنها كودك‌آزاري، همسرآزاري، معلول‌آزاري و همسرآزاري از فراواني بيشتري برخوردار بوده‌اند.
شهره شاهرودي گفت: طرح اقدام و عمل كه در خراسان رضوي اجرا گرديده، براي واگذاري بخش‌هايي از برنامه‌ي ساماندهي كودكان كار و خيابان به بخش غير دولتي طراحي شده است.
وي از افزايش خشونت خانگي در بين موارد تماس با فوريت‌هاي اجتماعي خبر داد و گفت: عوامل متعددي در اين زمينه مؤثر هستند كه بهزيستي نقشي در كاهش اين عوامل ندارد و تنها به تبعات اين آسيب‌ها و ارائه خدمات به آسيب‌ديدگان مي‌پردازد كه حمايت‌هاي اجتماعي رواني و ايجاد محيط امن موقتي براي خشونت‌ديدگان است.
شاهرودي گفت: دو مركز نداي مهر و راه نوين براي خدمات سرپايي براي مددجوياني است كه مورد خشونت قرار گرفته و جايي براي پناه آوردن و آرامش ندارند.
700 مددجو تحت حمايت برنامه صيانت از بهبوديافتگان قرار مي‌گيرند
معاون پيشگيري بهزيستي خراسان رضوي نيز در اين نشست خبري گفت: 204 نفر از مددجويان دچار اختلال هويت جنسي در استان خراسان رضوي زندگي مي‌كنند كه شناسايي شده و خدمات بهداشتي، مشاوره‌اي، مددكاري و روان‌شناختي دريافت مي‌كنند.
غلامحسين دلبري افزود: در زمينه تغيير جنسيت، ما نقش تسهيلگر را داريم كه اين افراد را به مراكز درماني راهنمايي و كمك‌هايي را براي تغيير جنسيت به آنها ارائه مي‌كنيم تا بتوانند زندگي آرام‌تري را بگذرانند.
وي در خصوص اعتياد نيز گفت: در حال حاضر 5 هزار و 500 معتاد متجاهر در 22 مركز در كل استان نگهداري و بازتواني مي‌شوند.
دلبري يادآور شد: بيشتر دغدغه‌ي ما بر مسئله‌ي صيانت از بهبوديافتگان متمركز است كه با كمك سازمان بهزيستي كشور امسال چند مركز براي اين منظور تأسيس مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: امسال 700 مددجو را تحت پوشش برنامه‌ي صيانت مي‌گيريم و براي هر مددجوي جوياي كار 100 ميليون تومان تسهيلات ارزان قيمت اختصاص مي‌دهيم.
وي همچنين با برشمردن مراكز كاهش آسيب اعتياد گفت: در هفته بهزيستي سه واحد كانكس كاهش آسيب در مناطق آسيب‌خيز مشهد بهره‌برداري مي‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار