معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه:
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مصرف گوشت دام‌هایی که به شکل غیر مجاز ذبح می‌شوند خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را افزایش می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۵۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱ 16 July 2022

شاهرخ یارویسی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، ناقل این بیماری کنه‌ها هستند، فصل گرما تحرک کنه‌ها زیاد شده و هنگامی که دام‌ها مورد گزش کنه قرار می‌گیرند به طبع احتمال بروز بیماری زیاد است.

وی افزود: پس از گزش دام‌ها توسط کنه‌های آلوده معمولا در دام‌ها علائم مشهود دیده نمی‌شود و علائم بالینی ندارند، هنگام ذبح دام و در صورت تماس انسان با خون، ترشحات و گوشت دام آلوده شده به بیماری تب کریمه کنگو احتمال ابتلای انسان به این بیماری وجود دارد.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: توصیه ما ماندگاری گوشت است و برنامه ماندگاری ۲۴ ساعته گوشت در کشتارگاه‌ها پس از کشتار دام در حال اجراست و روز بعد به مراکز عرضه وارد  می‌شود.

وی تصریح کرد: فعل و انفعالاتی که لاشه به نام پدیده  جمود نعشی گفته می‌شود، این حالت فعل و انفعالات بیو شیمیایی  که اتفاق می‌فتد عوامل بیماری زا را در لاشه از بین می‌برند که آزمایش شده و تایید شده است.
بنابراین مردم با خیال آسوده می‌توانند لاشه را مصرف کنند.

وی گفت: لاشه‌هایی که با کشتار غیر مجاز در سطح شهرستان‌ها و شهر کرمانشاه وجود دارند خطر ابتلای مردم به این بیماری را تهدید می‌کند، مردم از خرید گوشت دام‌هایی که در معابر به غیر از کشتارگاه کشتار می‌شوند خودداری کنند، اگر چه تصور می‌کنند هزینه کمتری برای گوشت پرداخت می‌کنند، اما در صورت ابتلا به بیماری هزینه‌های جبران ناپذیری را محتمل می‌شوند.

وی در ادامه یادآور شد: در صورت بروز مواردی در برخی نقاط، عملیات سم پاشی جهت از بین بردن کنه‌ها در روستا‌ها و مکان‌های دیگر انجام می‌شود، بیماری مهم دیگری که مشترک بین انسان و دام است بیماری تب مالت است که عامل آن  باکتریایی می‌باشد.

معاون سلامت دامپزشکی کرمانشاه در خصوص بیماری تب مالت، تشریح کرد: لیستی از واجدین شرایط برای دریافت واکسن تب مالت را تهیه می‌کنیم و هر ساله واکسینه می‌شوند، خصوصا بره و بزغاله‌ها پیش از ۳ تا ۸ ماهگی و گوساله‌ها پیش از ۴ تا ۱۲ ماهگی به صورت صد درصد تحت پوشش واکسن برو سلوز قرار می‌گیرند.

یارویسی تاکید کرد: این عملیات در خصوص جمعیت دام سبک از ابتدای سال جاری اجرایی شده است و در اوایل تیر ماه این برنامه به پایان رسید، طی این عملیات بیش از ۶۵۰ هزار رأس بره بزغاله‌های واجد شرایط واکسن در سطح استان واکسینه شدند، واکسیناسیون جمعیت دام سنگین گاو و گوساله از اوایل مرداد شروع خواهد شد و در حدود دو ماه امید است بتوانیم، جمعیت دام سنگین حدود ۸۰ هزار رأسی تحت پوشش واکسن برو سلوز قرار گیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار