فوق تخصص عفونی کودکان:
فوق تخصص عفونی کودکان گفت:وبا یک بیماری مشترک بین بزرگسالان و کودکان است و ابتلای کودکان زیر دو سال به وبا شدیدتر است و معمولا تب ندارند.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷ 28 June 2022

رضا حبیبی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: وبا در طول تاریخ یکی ازبیماریهای نسبتا شناخته شده بوده و بیشترین دلیل ترس مردم از این بیماری به دلیل عدم شناخت دقیق در کنترل و درمان آن است.

وی با اشاره به اینکه وبا یک بیماری باکتریال هست که با باکتری گرم‌منفی ویرگول شکل بسیار ریزی از طریق مدفوعی دهانی منتقل می شود، افزود: معمولا آب آلوده یا انتقال مستقیم از فرد بیمار عامل انتقال بیماری است و در شرایط نرمال با رعایت بهداشت و آشامیدن آب لوله کشی انتظار وجود وبا نیست، مگر اینکه به دلایل مختلفی مثل زلزله ، سیل و جنگها یا دلایل دیگر بهداشت و ارتباطات بهداشتی مختل شود.

حبیبی با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی بیماری وبا اسهال شدید است، عنوان کرد: اسهال در کمتر از ۲۰ درصد باعث ایحاد کم آبی می شود و در بزرگسالان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سی سی در ساعت ممکن است دفع اسهال داشته باشند و خیلی سریع دچار بی حالی ، ضعف ، افت فشار خون ، تندشدن نبضها، نفسهای اسیدی و تغییرات آب و الکترولیک شوند.

فوق تخصص عفونی کودکان تصریح کرد: وبا یک بیماری مشترک بین بزرگسالان و کودکان است و آنچه که وبا را از سایر بیماریهای اسهالی متمایز می کند همین کم آبی شدید است، ابتلای کودکان زیر دو سال به وبا شدیدتر است و معمولا تب ندارند ، در موارد کمی استفراغ و دل درد در شروع بیماری ممکن است وجود داشته باشد.

وی گفت: مبتلایان به بیماری وبا ممکن است بدون استفراغ شدید، بدون تب بالا و بدون دل دردهای شدید دچار اسهال های آبکی شوند، اسهال این بیماران معمولا به شکل مایع با بوی بدی شبیه ماهی گندیده با دانه هایی در اسهال همراه است، همچنین دوره کمون وبا کوتاه و از چند ساعت تا چند روز است یعنی کسی که با فرد مبتلا به بیماری وبا در تماس است از ۳ تا ۵ ساعت بعد علائم آن شروع می شود و در بعضی افراد علائم به قدری سریع پیشرفت می کند که در چند ساعت کاملا بی حال می شوند.

حبیبی در پایان بیان کرد: در بیمارانی که داروی معده استفاده می کنند و یا افرادی که نقص ایمنی دارند و همچنین بیماران دیابتی و کودکانی که سوء تغذیه دارند امکان ابتلا به این بیماری بیشتر است، نحوه جلوگیری از انتقال این بیماری شستن منظم دستها و رعایت بهداشت و استفاده از آب لوله کشی است و چنانچه موارد وبا زیاد شود توصیه می شود دقت بیشتری در کلرزنی آبها انجام گردد و سبزیجات و تره بار باید با شستشو و ضدعفونی بیشتر استفاده شوند و یا اصلا استفاده نشوند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار