نهضت ملی مسکن پروژه‌ای برای خانه‌دار کردن مردم بویژه اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه است و براساس برنامه طی چهار سال اجرایی می‌شود، پروژه‌ای که استان کرمانشاه نیز از آن بهره‌مند شده و ساخت ۱۷ هزار و ۹۰۱ واحد در سال اول در این استان آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳ 22 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، عملیات اجرایی ۴۴۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور طی ۶ ماه گذشته آغاز شده و در مجموع تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که از این تعداد واحد ۵۳۶ هزار واحد شهری، ۱۵۸ هزار واحد روستایی و ۱۴۷ هزار واحد نیز توسط مردم با دریافت تسهیلات در حال ساخت است.

طبق برآوردی که آذرماه سال گذشته انجام شد هزینه هر متر مربع از واحد‌های نهضت ملی مسکن چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است که واحد‌های اولیه در ماه‌های آینده با همین مبلغ تحویل می‌شود. واحد‌هایی که ساخت آن‌ها ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد و افرادی که پالایش می‌شوند به پروژه‌های در حال احداث معرفی خواهند شد.

بر اساس سهمیه‌ای که وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن برای استان کرمانشاه در نظر گرفته، قرار است طی چهار سال ۱۱۶ هزار واحد مسکونی در استان ساخته شود که عملیات اجرایی ۱۷ هزار و ۹۰۱ واحد آن آغاز شده و قرار است عملیات اجرایی ۲۳ هزار واحد مسکونی دیگر نیز بزودی در استان آغاز شود.

برای احداث واحد‌های مسکونی این طرح در شهر کرمانشاه ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرستان‌های استان ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

قرار داد ساخت حدود ۱۶ هزار واحد مسکونی بسته شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در خصوص پروژه نهضت ملی مسکن به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع ۱۷ هزار و ۹۰۱ واحدی که برای سال اول قرار است احداث و در اختیار متقضیان قرار گیرد، قرارداد ۱۵ هزار و ۸۵۹ واحد آن با سازنده بسته شده و سه هزار و ۱۷ واحد نیز با بانک انعقاد قرارداد شده است.

«مهرداد آهکی» تصریح کرد: هم اکنون سه هزار و ۱۷ واحد در مرحله فنداسیون، یک هزار و ۴۱۲ واحد در مرحله اسکلت، یک هزار و ۱۰۰ واحد در مرحله سفت کاری و ۹۰۰ واحد نیز در مرحله نازک کاری قرار دارد.

روند مطلوب ساخت حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در کرمانشاه

وی ادامه داد: برای این پروژه در مجموع ۱۹۷ هزار و ۹۹۹ نفر در استان کرمانشاه ثبت نام کردند که ۶۸ هزار و ۱۹۹ نفر تاکنون حائز شرایط شناخته شدند، از این تعداد هم ۳۴ هزار و ۹۴۱ نفر تائید نهایی شدند که هشت هزار و ۱۱۰ نفر تائید نهایی شدند و هفت هزار و ۸۱۰ نفر واریز وجه داشته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه یادآور شد: از مجموع متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن یک هزار و ۵۹۰ نفر آن‌ها دارای سه فرزند و بیشتر و ۱۸ هزار و ۹۰۳ نفر هم مجرد بالای ۲۳ سال بودند.

آهکی بیشترین تعداد ثبت نام کننده را متعلق به شهر کرمانشاه با ۱۱۹ هزار و ۳۴۷ نفر عنوان کرد و افزود: اسلام آبادغرب با ۱۷ هزار و ۴۹۶ متقاضی، جوانرود با ۹ هزار و ۶۳ منتقاضی و کنگاور با ۷ هزار و ۹۵۹ متقاضی در رده‌های دوم و سوم از نظر کثرت متقاضی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سرپل ذهاب، سنقروکلیایی و صحنه نیز پس از شهرستان‌های یاد شده بیشترین متقاضیان را داشته اند، خاطرنشان کرد: طرح نهضت ملی مسکن در ۳۴ شهر استان اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای نیز به وضعیت اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در شهر کرمانشاه داشت و افزود: در مرکز استان سه پروژه پنج هزار و ۴۰۰ واحدی، چهار هزار واحدی و ۷۱۲ واحدی وجود دارد که در حال ساخت است.

آهکی در خصوص پروژه پنج هزار و ۴۰۰ واحدی کرمانشاه که ساخت آن بر عهده بنیاد مستضعفان قرار داده شده است، گفت: این پروژه در ۶ طبقه احداث و عملیات فونداسیون ۸۰ واحد آن به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه پروژه چهار هزار واحدی نیز که ساخت آن بر عهده تعاونی سپاه قرار دارد و در حال خاکبرداری و بتن ریزی است، افزود: پروژه ۷۱۲ واحدی هم در پنج طبقه احداث می‌شود که ۶۲۴ واحد عملیات فونداسیون آن به اتمام رسیده، ۲۴۸ واحد اسکلت گذاری آن به پایان رسیده و ۱۰۰ واحد نیز کار سفت کاری آن به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه از پیگیری مستمر برای تأمین زمین مسکن جهت طرح نهضت ملی مسکن و تحویل به صورت رایگان در محدوده و حریم شهر‌ها خبر داد و گفت: استان کرمانشاه برای ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی نیازمند سه هزار و ۲۰۰ هکتار زمین است که تاکنون ۵۰ درصد زمین و بیش از نیاز ۲ سال تأمین شده است.

آهکی اضافه کرد: در اجرای این طرح حمایتی با رویکرد خانه دار شدن متقاضیان واجد شرایط باید حتماً از پیمانکاران، نیروی کار بومی و مصالح تولید استان استفاده شود تا این پویایی و رونق در بازار سبب اشتغالزایی و منافع برای استان نیز شود.

طرح نهضت ملی مسکن بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای استان کرمانشاه فراهم می‌کند

رییس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن یک فرصت طلایی برای رونق کسب و کار در استان کرمانشاه است، گفت: طبق برآورد‌های انجام شده، اجرای طرح نهضت ملی مسکن یک بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای استان کرمانشاه فراهم می‌کند.

«آرش شادفر» با اعلام اینکه ۳۰ درصد مشاغل استان در حوزه صنعت مسکن و ساخت و ساز است، افزود: امروز برای اشتغال و رونق اقتصادی استان یک فرصت به نام نهضت ملی مسکن داریم و اگر درست از این فرصت استفاده کنیم ۶۰ هزار میلیارد تومان در بازار مسکن کرمانشاه و اشتغال استان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به فکر پویایی اقتصاد و اشتغال استان کرمانشاه باشیم و این با شعار دادن درست نمی‌شود، گفت: اگر بتوانیم از این فرصت نهضت ملی مسکن برای استان استفاده کنیم هم بحران مسکن کرمانشاه، هم اشتغال و بیکاری استان، هم بحث امنیت و هم امیدواری که امروزه بسیار مورد نیاز جامعه ماست، درست می‌شود.

روند مطلوب ساخت حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در کرمانشاه

این کارشناس حوزه ساختمان سازی در ادامه با بیان اینکه در بحث نهضت ملی مسکن هدف اصلی خانه دار کردن اقشار ضعیف جامعه است، گفت: پس ابتدا باید نیاز مردم و توان آن‌ها که چه جور واحد مسکونی برای آن‌ها باید ساخته شود سنجیده شود سپس دست به ساخت و ساز بزنیم، زیرا در برخی از پروژه‌های مسکن مهر متقاضیان از آن استقبال نکردند و همین طور مانده است.

شادفر در ادامه رنج تعریف خانه در طرح نهضت ملی مسکن را ۷۰ تا ۱۰۰ متر زیربنا اعلام کرد و افزود: امروز باید به جنبه فرهنگی این واحد‌ها نیز توجه کنیم و واحد‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن حتما ۲ خوابه باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار