کد خبر: ۱۰۵۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴ 20 June 2022

به‌گزارش تابناک یزد؛ سجاد آذرنوش، کارشناس ارشد محیط زیست و محیط‌بان شهرستان تفت، به‌عنوان محیط‌بان نمونه کشوری انتخاب شده؛ رسانه تحلیلی_خبری تابناک در همین راستا با این محیط‌بان نمونه کشوری به گفتگو نشسته است.
سجاد آذرنوش با موثر خواندن بستر رشد و خانواده در علاقه و احترام به محیط زیست گفت: بنده عشایر زاده و روستا زاده هستم. از کودکی در دامان طبیعت بزرگ شده و دیده‌ام که هیچ یک از اعضای خانواده‌ام، شکارچی نیستند. نوع خاص برخورد خانواده با دام اهلی و وحشی و احترام زیرپوستی ایشان به محیط زیست از همان کودکی دید لطیفی نسبت به این محیط در من ایجاد کرده است. دامداری پدر از کودکی باعث نهادینه شدن احترام به حیوانات و محیط زیست در من شد، لذا پس از انتخاب رشته دانشگاهی مرتبط با محیط زیست در این حیطه مشغول فعالیت شدم.
آذرنوش در ادامه احترام به محیط زیست را از معیار و ارزش‌های انتخاب همسرش خواند و تصریح کرد: تعصب خاص من روی مسئله محیط زیست از ابتدا زبانزد آشنایان بود؛ به همین جهت همسر بنده نیز از این موضوع مطلع بودند و می‌دانستند که احترام به محیط زیست معیار من است و خوشبختانه بسیار مرا در این مسیر همراهی کردند و با شیفت‌های خاص کاری و تنهایی کنار آمدند.
این محيط‌بان برتر کشوری با تاکید روی انتقال ارزش‌پنداری محیط زیست ادامه داد: قطعا روی انتقال محیط زیست به عنوان ارزش به فرزندانم پافشاری می‌کنم و حفاظت از این نعمت خدادای را برای انتقال به نسل بعد، وظیفه می‌دانم. هرکوتاهی در مسیر محافظت از محیط زیست، به نابودی اکوسیستم و اخلال در انتقال آن به آینده منجر خواهد شد.
وی با بیان اینکه محیط‌بانی شغلی پرمخاطره است؛ ادامه داد: مح۸یط‌بانی شغلی پرمخاطره و پردردسر و در عین حال لذت بخش است. درگیری‌ با شکارچی‌ها در نیمه شب و کمین زدن برای گرفتن آن‌ها و اتفاقاتی از این دست این شغل را خطرناک‌تر نیز می‌کند. هرچه نباشد، طرف مقابل شکارچی و یا بهتر از آن، شکار کش است و رحمی به محیط‌بان ندارد. آخرین بار یک شکارچی با ریختن بنزین روی ماشین بنده و تلاش برای به آتش کشاندن من و ماشینم، سعی کرد به نوعی با من مقابله کند.
آذرنوش با اینکه بعد از ۱۴ سال خدمت و سختی و فراز و نشیب‌های زیاد در این مسیر، هنوز استخدام نیست؛ اگر برگردد دوباره این شغل را انتخاب می‌کند.
او در این باره توضیح داد: محیط‌بانی شغلی تماما خاطره است و از لحاظ بستری که در آن هستیم گشت در طبیعت و بودن با همکاران لذت خودش را دارد.
اگر برگردم عقب با این‌که از نظر حقوقی وضعیت مناسبی ندارم باز هم محیط‌بانی را انتخاب می‌کنم. بنده پس از ۱۴ سال خدمت و گذراندن سختی‌ها و فراز و نشیب‌های زیاد هنوز استخدام رسمی نیستم. اما به علت عشقم به محیط زیست و اینکه محیط زیست را همواره از خودم دانسته‌ام؛ قطعا این مسیر را دوباره انتخاب خواهم کرد.
آذرنوش در پایان با خواهش از رسانه و مردم در رابطه با زیان و معضل پسماند‌های رها شده در طبیعت هشدار داد و مدیریت پسماند را از مهم‌ترین بایسته‌های روز محیط زیست خواند.

برچسب ها: محیط‌بان ، شغلی ، استخدام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار