شهرستان گرمسیر و مرزی قصرشیرین به عنوان دیار نخل و آفتاب این روز‌ها چشم به راه ورود رئیس جمهور و هیات دولت به کرمانشاه سینه ستبر ایران اسلامی است تا بتواند مطالبات به حق مرزنشینان این منطقه را پس از سال‌ها محقق سازد و بارقه امیدی در دل مردم این منطقه باشد.
کد خبر: ۱۰۵۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ 14 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از  ایرنا، شهرستان مرزی قصرشیرین به عنوان یکی از مناطقی که در هشت سال دفاع مقدس آماج حملات توپ و تانک دشمن بود و به مدت ۲ سال کامل به اشغال نیرو‌های متخاصم بعثی درآمد امروز به عنوان تابلوی ایثار و ایستادگی سهم مهمی در صادرات و رونق اقتصادی کشور دارد.

قصرشیرین با ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق و وجود ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان و همچنین شاخص‌های بسیار مهم برای تزانزیت سوخت، صادرات کالا، تردد مسافر و داشتن بزرگترین پایانه زمینی و بین المللی خاورمیانه یکی از مناطقی است که بستر مناسبی را برای اجرای منطقه آزاد تجاری دارد.

این شهرستان به عنوان شاهراه بزرگ اقتصادی و دروازه تجاری به عراق و کشور‌های اروپایی از دیرباز تاکنون مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده و عملیاتی شدن منطقه آزاد تجاری قصرشیرین که در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تصویب شد می‌تواند با ایجاد تحولی بزرگ در بخش اقتصادی استان کرمانشاه را به قطب تجاری کشور تبدیل کند.

شهرستان قصرشیرین در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی به دلیل خسارت‌های ناشی از جنگ تحمیلی و خرابی‌های زلزله دچار مشکلات عدیده‌ای بوده که یکی از راه‌های برون رفت از این مشکلات ایجاد محرک و مشوق‌های اقتصادی اساسی از جمله عملیاتی شدن مناطق آزاد تجاری است.

 

اجرای منطقه آزاد و اتمام طرح گرمسیری مطالبه مردم قصرشیرین از رئیس جمهور

اجرای منطقه آزاد تجاری یکی از مطالبه‌های مهم مردمی در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار ایرنا یکی از مهمترین مطالبه‌های مردمی این را شهرستان عملیاتی شدن اجرای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین و راه اندازی تشکیلات منطقه آزاد در این شهرستان توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور بیان کرد.

«مراد علی تاتار» افزود: اجرای این مهم در کوتاه‌مدت و بلندمدت باعث ایجاد اشتغال پایدار و رونق منطقه و همچنین رونق بیش از پیش مبادلات تجاری در مرز‌های خسروی و پرویزخان با توجه به اینکه مرز‌های رسمی هستند و نقش مهمی در مبادلات تجاری کشور دارند، می‌شود.

بازگشایی مرز رسمی خسروی به روی زائران

فرماندار قصرشیرین همچنین از دیگر مطالبه‌های مردم این منطقه را بازگشایی مرز رسمی خسروی به روی زائران اربعین از این گذرگاه با توجه به داشتن بزرگترین پایانه زمینی مسافری بین المللی خاورمیانه بیان کرد.

تاتار ادامه داد: بازگشایی مرز رسمی خسروی به عنوان یکی از خواسته‌های به حق و دیرینه مرزنشینان چشم براه قصرشیرین است که تحقق این مهم، شاه کلیدی برای توسعه این شهرستان مرزی است.

 

اجرای منطقه آزاد و اتمام طرح گرمسیری مطالبه مردم قصرشیرین از رئیس جمهور

وی ادامه داد: مرز رسمی خسروی قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین مرز برای تردد زایران عتبات عالیات است که وجود هتل‌های مناسب و اماکن اقامتی مطلوب که با هزینه‌های بسیار بالا در دهه‌ی ۸۰در این منطقه ساخته شده از شرایط مطلوب برای خدمت رسانی به زائران است که با بسته ماندن مرز خسروی اکنون بلا استفاده مانده اند و هتل داران منطقه متحمل ضرر‌های بسیار زیادی شده اند.

نزدیکترین مسیر به بغداد پایتخت عراق، وجود امکانات بسیار خوب از جمله هتل‌ها و اماکن اقامتی مناسب و مطلوب و داشتن بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه همه و همه تنها بخش کوچکی از امکانات و زیرساخت‌های موجود در قصرشیرین برای پذیرایی از زائران است.

مرز رسمی خسروی در قصرشیرین تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و از دیرباز محل تردد زائران ایران به کربلا بوده و مردم این شهرستان همواره مدال افتخار میزبانی زائران حسینی را بر گردن داشته اند.

در شهرستان مرزی قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یکهزار و ۲۰۰ تخت موجود است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شد تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.

پایانه بین المللی مرز خسروی در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید و اکنون گنجایش بسیار خوبی برای تردد زائران عتبات عالیات را دارد.

 

اجرای منطقه آزاد و اتمام طرح گرمسیری مطالبه مردم قصرشیرین از رئیس جمهور

تخصیص آب سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی جامانده از طرح سامانه گرمسیری

فرماندار قصرشیرین در ادامه گفت: تخصیص آب سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی جامانده از سامانه بزرگ گرمسیری و اجرای شبکه‌های آبیاری در روستا‌های "سیدخلیل"، "شیرین آب"، "فتاح بگ "، "سیدسهراب " و " سید سعید" از توابع بخش مرکزی یکی دیگر از مطالبه‌های مهم این شهرستان مرزی است که نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه در این زمینه پیگیری و مکاتبات متعددی در سطح استانی آب منطقه‌ای انجام شده، اما نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

وی همچنین از دیگر مطالبه‌های این شهرستان را تخصیص آب از سامانه گرمسیری جهت آبرسانی به اراضی ملی منطقه گندمبان و خان لیلی به مقدار ۱۰ هزار هکتار بیان کرد و افزود: این مهم نیازمند اجرایی شدن از سوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و سازمان جهاد کشاورزی است.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می‌کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

 

اجرای منطقه آزاد و اتمام طرح گرمسیری مطالبه مردم قصرشیرین از رئیس جمهور

بازسازی ۲۵ روستا‌های مرزی خالی از سکنه

فرماندار قصرشیرین گفت: یکی از مشکلات امروز قصرشیرین خالی بودن ۲۵ روستای نوار مرزی است که یک خلاء جمعیتی را ایجاد کرده، از این رو یک از مطالبه‌های به حق مرزنشینان این منطقه بازگشت به موطن اصلی خود پس از گذشت ۴۲ سال از جنگ تحمیلی و ایجاد امنیت پایدار منطقه است.

وی گفت: روستا‌های دشت خسروی در دوران جنگ تحمیلی خالی از سکنه شد و بعد از جنگ هم بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز تا فاصله ۱۵ کیلومتری از نوار مرز اهالی این مناطق بلاتکلیف بودند.

تاتار ادامه داد: برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این مناطق ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و همچنین همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی نیاز است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین اضافه کرد: همچنین بازسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم ۶ روستای خالی از سکنه نوار مرزی که دارای نقشه طرح هادی از دیگر مطالبه‌های مرزنشینان است که در این رابطه نیاز به همکاری دستگاه‌های اجرایی بنیاد مسکن، آب و فاضلاب و برق، مخابرات و گاز دارد.

نفت شهر تا قبل از جنگ تحمیلی پنج هزار تن جمعیت داشت که در جریان جنگ و با اشغال آن از سوی نیرو‌های بعثی خالی از سکنه شد و پس از بازپس گیری از نیرو‌های بعثی این منطقه مرزی به دلیل حضور نیرو‌های نظامی و میادین مین، شرایط بازگشت ساکنانش را نداشت.

با پاکسازی اراضی آلوده به مین این منطقه عملیات بازسازی نفت شهر و زیرساخت‌های آن با نام امام جواد الائمه (ع) از شهریور سال ۹۳ آغاز شد.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین دارای ۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که این بخش مرزی ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا دارد.

آبرسانی به روستا‌های بخش سومار نفت شهر

فرماندار قصرشیرین گفت: برایتخصیص اعتبار جهت تامین آب از سد شرفشاه سومار به این منطقه مرزی و برخوردار از آب شرب توسط آب و فاضلاب، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: روستا‌های بخش سومار نفت شهر دارای خط اصلی انتقال آب هستند و نیاز به انتقال به داخل روستا‌ها دارند.

تامین آب شرب روستا‌های چم امام حسن (ع)

وی در ادامه به تامین آب شرب ۴ روستای شهرک امام حسن (ع) سفلی، امام حسن (ع) وسطی و امام حسن (ع) علیا از منبع آب سراب گرم اشاره کرد و گفت: این هم یکی از مطالبه‌های مهم مردم این منطقه است که ایجاد خط انتقال آب از منبع آب سراب گرم به عنوان منبع تامین آب شهرستان راهکاری برای برون رفت این روستا‌ها از مشکل آب شرب است.

حذف شهرستان مرزی قصرشیرین با دمای بالای ۵۰ درجه از لیست قطعی‌های برق تابستان

تاتار ییک از مشکلات عدیده این شهرستان را قطعی‌های مکرر برق در تابستان‌های با گرمای طاقت فرسا بیان کرد و خواستار جحذف این منطقه از لیست قطعی‌های برق تابستان با توجه به دمای بالای ۵۰ درجه بیان کرد.

او گفت: قصرشیرین با توجه به گرمای بالای هوا نیازمند برخورداری از تعرفه‌ی آب و برق مناطق گرمسیری است که در این زمینه تا کنون اقدامی صورت نگرفته و پیگیری‌های فراوانی شده که نیازمند مساعدت ویژه رییس جمهور برای عنایت به مرزنشینان و اعمال تخفیف مناطق گرمسیری در قیمت‌های مصرفی دارد.

افزایش اعتبارات استانی و ملی قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: یکی از مشکلات منطقه وسعت زیاد شهرستان است که نیاز به اعتبارات بالایی دارد، ولی در زمینه تخصیص اعتبار شاخص جمعیتی در نظر گرفته نمی‌شود از این رو خواستار این هستیم که ملاک تخصیص اعتبارات شاخص وسعت شهرستان باشد که در این زمینه با توجه به پایین بودن شاخص جم جمعیتی شهرستان، ولی وسعت زیاد اعتبارات تخصیصی پایین است.

وی خاطر نشان کرد: برای توسعه طرح‌های عمرانی نیازمند افزایش اعتبارات هستیم.

او در ادامه با اشاره به احداث خط انتقال برق در جوار رودخانه الوند جهت تامین برق موتور پمپ کشاورزان دهستان فتح آباد گفت: ایجاد خط انتقال برق توسط شرکت توزیع برق استان و حذف موتورخانه گازوئیلی راهکار این مهم است که باید توسط جهاد کشاورزی و توزیع برق استانی دنبال شود و این یکی از مطالبه‌های مهم کشاورزان در سطح شهرستان است.

او همچنین به تعیین تکلیف لکه‌های اراضی ستاد بازسازی مناطق جنگ زده استان کرمانشاه در داخل محدوده شهر اشاره کرد و افزود: واگذاری این اراضی ستاد بازسازی به افراد واجد شرایط برابر قانون راه و شهرسازی راهکاری برای این مهم است، چون اکنون این زمین‌ها به محل دفع زباله محلات و ایجاد سیمای زشت شهر و مانع از توسعه فضا‌های شهری تبدیل شده است.

وی اظهار داشت:ایجاد امکانات لازم در شهرستان به منظور مقابله با مهاجرت جوانان، مردم و نخبگان به استان‌های دیگر، ایجاد درآمد مستمر پایدار و حمایت دستگاه‌های مربوط از شهرداری برای ارایه‌ی خدمات به شهروندان به دلیل پایین بودن سطح درآمد شهرداری و همچنین وسعت زیاد شهرستان یکی از مطالابه‌های مهم است.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به مشکلات حاشیه نشینی و معضلات اجتماعی مرتبط با این موضوع که بار‌ها منجر به انعکاس در فضای مجازی و تجمع مردم شده، گفت: الحاق مناطق حاشیه نشین به شهر می‌تواند منجر به ارایه خدمات به مردم این مناطق از سوی شهرداری و سامان دهی این مناطق باشد.

تاتار همچنین از دیگر مطالبه‌های مردم را برای طرح در سفر رییس جمهوری برخورداری کارمندان از حق مرزی، اختصاص سهمیه سوخت مرزنشینی به شهر قصرشیرین و روستا‌های تا شعاع ۲۵ کیلومتربه منظور ایجاد انگیزه و ایجاد ارتقای معیشت مرزنشینان بیان کرد.

وی گفت: پس از زلزله‌های مهیب سال‌های ۹۶ و ۹۷ و آغاز بازسازی بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل گرانی مصالح و تورم نیمه کاره مانده اند که ساختمان نیمه کار نیازمند پرداخت تسهیلات هستند و با توجه به اینکه قصرشیرین زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد مجری ساخت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

۲ بانده کردن راه اصلی قصرشیرین به سرپل ذهاب با ۱۰۰ میلیارد تومان

فرماندار قصرشیرین گفت: برای ۲بانده نمودن راه اصلی قصر شیرین به سرپل ذهاب به طول ۲۵ کیلومتر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این مهم می‌تواند باعث کاهش تصادفات جاده‌ای در این منطقه شود.

وی همچنین تخصیص اراضی معوض به مالکین باقیمانده ساختمان‌های تخریبی محلات حاشیه نشین را نیز از دیگر درخواست‌های پیشنهادی شهرستان عنوان کرد.

راه اندازی تجارت کولبری

فرماندار قصرشیرین گفت: راه اندازی تجارت کوله بری در این شهرستان مرزی برای بهره مندی مردم و ارتقای معیشت مرزنشینان یک مطالبه‌ی مردمی است که این مهم نیازمند ایجاد یک معبر مرزی با کشور عراق است و در این راستا نیازمند تدبیر و چاره اندیشی توسط کارویژه مرز استان است.

تاتار ادامه داد: از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم منطقه ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری جوانان است که افزایش سرانه اشتغال شهرستان در اعتبارات استان باید لحاظ شود و در این راستا اعتبارات شهرستانی باید افزایش یابد.

وی از مشکلات مردم منطقه را نبود پزشکان متخصص در بخش‌های زنان و زایمان، بیهوشی، رادیولوژی و جراحی بیان کرد که مشکلات عدیده‌ای را برای مردم منطقه ایجاد کرده و حضور کادر پزشکی متخصص و استقرار در بیمارستان قصرشیرین می‌تواند مشکل مردم را مکرتفع و از مراجعه‌های مکرر مردم برای حضور در مرکز درمانی سایر شهرستان‌ها و مرکز استان و متحمل شدن هزینه‌های هنگفت وارده به بیماران و کاهش تصادفات جاده‌ای جلوگیری کند.

وی همچنین خواستار ساماندهی وضعیت حاشیه نشینان قصرشیرین به تعداد ۴۳۰ خانوار شد که در این راستا واگذاری اراضی جهت ساخت مسکن می‌تواند مشکل اجتماعی را ساماندهی کند.

او همچنین یک از شاخص‌ترین مطالبه‌های مرزنشینان منطقه را امهال سال سوم تسهیلات زلزله زدگان قبل از سال ۹۶ بیان کرد که تاکنون توسط اکثر بانک‌ها اجرا نشده است و در این راستا به یکی از مطالبه‌های مهم مردم منطقه تبدیل شده و مردم با توجه به درآمد پایین و مشکلات عدیده مالی نیازمند اجرای این مهم هستند.

سفر رییس جمهور به کرمانشاه آثار و برکات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: سفر رییس جمهور به قصرشیرین به طور یقین؟ آثار و برکات بسیاری به همراه دارد و برای این سفر پروژه‌های مهمی برای استان در نظر گرفته شده که با تزریق اعتبار و اجرا و تکمیل این پروژه‌ها شاهد رونق و پیشرفت منطقه خواهیم بود.

شهریار حیدری مهم‌ترین این طرح‌ها را راه اندازی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین، اجرای اراضی جامانده سامانه گرمسیری و تخصیص آب به این اراضی و اجرای شبکه‌های انتقال آبیاری، راه‌آهن خسروی، پروژه‌های حوزه نفت و گاز، پالایشگاه آناهیتا، آزاد راه همدان به کرمانشاه و خسروی و سایر پروژه‌هایی در حوزه عمرانی، اقتصادی و کشاورزی بیان کرد.

قصرشیرین با ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرز‌های طولانی ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار