مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان یکی از مطالبات بخش زیست محیطی ارتقای منطقه حیات وحش قراویز در سرپل‌ذهاب و مدیریت بهتر مناطق ارتقا یافته است.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ 12 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «احد جلیلیان» با تبریک هفته محیط زیست، افزود: بر اساس رسالت و وظیفه سازمانی که محیط زیست دارد در شهرستان سرپل ذهاب که یکی از شهرستان‌های بسیار خوب ما در بحث گونه‌های گیاهی و جانوری هست وظیفه داریم در حفظ و حراست و تامین نیرو و تجهیزات اقداماتی انجام شود.

وی اظهار داشت: براساس بازدیدی که از منطقه قراویز در سرپل ذهاب انجام گرفت این منطقه در بحث پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا کرده و این خیلی اهمیت دارد.

جلیلیان گفت: برای سه مناطق حیات وحش ارتقاء پیدا کرده در استان کرمانشاه در برنامه سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه درخواست اعتبار داده شده است.

وی عنوان کرد: در برنامه سفر رئیس جمهور، برای منطقه پناهگاه حیات وحش قراویز بیش از سه میلیارد تومان درخواست اعتبار کرده ایم، همچنین سازمان حفاظت محیط زیست قول مساعد در بحث طرح مدیریت مناطق داده که تامین اعتبار شود.

وی گفت: منطقه قراویز رتقا پیدا کرده، اما هنوز طرح مدیریت آن انجام نشده و نیاز به مطالعات دارد و به لحاظ حفظ و حراست خوبی که توسط محیط بانان در این منطقه انجام شده خوشبختانه جمعیت وحوش ما افزایش پیدا کرده و گا‌ها به مزارع خسارت رسانده اند که پیگیر این موضوع هستیم.

جلیلیان، نقش مردم در حفاظت از محیط زیست را مهم برشمرد و گفت: شعار امسال هفته محیط زیست (۱۶ خرداد تا ۲۲ خرداد) «محیط زیست، مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه»، است که با این دیدگاه که از فکر و اندیشه مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: بر اساس ضوابط و رسالت کاری و حفظ و حراست از محیط زیست، باید جوامع محلی و بزرگان را ببینیم، آموزش‌های لازم و دانش افزایی صورت گیرد و از خود مردم کمک بگیریم و راهی جز این نیست، چون باید به سمتی برویم که بحث پیشگیرانه و جلوگیری از تخلفات داشته باشیم.

دشت قراویز در شهرستان سرپل ذهاب با مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار یکی از مناطق بکر و منحصر بفردترین زیستگاه‌های آهوان ایرانی و برخی از گونه‌های متنوع جانوری در کشور و منطقه غرب است.

سرپل‌ذهاب با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، واقع شده و ۴۸ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

در این استان سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مره‌خیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار