به بهانه سفر استاندار به آبدانان؛
باید به استحضار استاندار ایلام رساند که این نقیصه مختص زمان حال وی نبوده و آبدانان سالهاست دستاوردی قابل ذکر برای رونمایی، طرحی برای کلنگ زنی و پروژه ای برای بهره برداری ندارد و چه بسا در مناسبت های مختلف مثل هفته دولت و دهه فجر در سنوات گذشته تقریبا هیچگونه طرح قابل ذکر و پروژه ای حائز اهمیت که تاثیری بر زندگی مردمان این خطه داشته باشد برای بهره برداری نداشته است.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ 08 June 2022

تابناک ایلام ، بهروز مردانی ::اصولاً رسم بر این است که وقتی مقامی ارشد از یک منطقه بازدید یا سرکشی می کند بر اساس پتانسیل ها و ظرفیت های منطقه پروژه ها و طرح ها را کلنگ زنی و افتتاح و خدمات را بازگو تا مردم در جریان دستاوردها قرار و امیدوار به بهره مندی از آنها باشند.

استاندار ایلام طی هفته های اخیر دور جدیدی از سفرهای شهرستانی خود را آغاز و با حضور در هر شهرستان از ظرفیت ها، دستاوردها و نیز خدمات انجام گرفته بازدید و در جریان امور قرار می گیرد.

به نظر می رسد آخرین مقصد سفر شهرستانی این دور شهرستان آبدانان باشد و شاید این خطه چون دستاوردی قابل ذکر و قابلیتی ملموسی برای ارایه نداشته آخرین مقصد انتخاب و با به تاخیر انداختن آن دنبال حرج و فرجی بودند.

باید به استحضار ایشان رساند که این نقیصه مختص زمان حال وی نبوده و آبدانان سالهاست دستاوردی قابل ذکر برای رونمایی، طرحی برای کلنگ زنی و پروژه ای برای بهره برداری ندارد و چه بسا در مناسبت های مختلف مثل هفته دولت و دهه فجر در سنوات گذشته تقریبا هیچگونه طرح قابل ذکر و پروژه ای حائز اهمیت که تاثیری بر زندگی مردمان این خطه داشته باشد برای بهره برداری نداشته است.

پروژه های فرسایشی و تکراری که سالهاست در دست اقدام بوده و با سرعت لاکپشتی پیشرفت آنچنانی نداشته اند و یا در حالت نیمه تعطیل ابتر مانده اند.

پروژه هایی که با هدف نجات آبدانان محبوس شده در بن بست جغرافیایی پیش بینی و پیشنهاد شدند اما در پستوی نبود اراده و اعتبار محصون مانده و اینک حتی اگر به بهره برداری برسند دیگر قابلیت اولیه خود را نداشته و دستاوردی محسوب نمی شوند.

جناب استاندار آبدانان در حوزه زیرساختی خصوصا راه ها که زیربنای تمامی امور هستند با چالشی اساسی مواجه و نبود راه مناسب این خطه را در بن بست و خدمات رسانی و سرمایه گذاری را غیرممکن کرده است.

تونل کبیرکوه مهمترین پروژه در شهرستان در سال ۸۶ کلنگ زنی و با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان می توانست به بهره برداری و منطقه را از بن بست خارج کند اما اینک با گذشت بیش از یک دهه و هزینه کرد چند صدها میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد باید همچنان در پس جمله تکراری «افتتاح در سال آینده» منتظر بمانیم .

سد خاکی «ورگر» با هدف تحول در بخش کشاورزی و آبی و احیا کردن اراضی در سال ۹۲ کلنگ زنی ولیکن با پیشرفت ۱۵ درصد در همان نطفه تعطیل گردید.

طرح فاضلاب شهری قصه تکراری شهر آبدانان است که هر بار طرح مطالعاتی آن انجام و به دست فراموشی سپرده می شود و سپس این دور تسلسل تکرار می شود.

فرودگاه این شهر که در سال 1352 راه اندازی و پس از جنگ تحمیلی متروکه شد اینک میان داشتن توجیه و نداشتن سالهاست گرفتار شده و کسی نیست دلیل موجه یا غیرموجه بودن آن را پاسخگو باشد.

در حوزه بهداشت و درمان بیمارستان آبدانان در حد یک کلینیک بوده و جوابگوی مردم شهرستان نیست؛ دوری از مرکز و نداشتن راه مناسب ضرورت تجهیز و افزایش امکانات بهداشتی درمانی در این شهرستان را دوچندان می کند.

درمانگاه تامین اجتماعی آن در سال گذشته با اعتبار اولیه ۴۰ میلیارد تومان بالغ بر یک سال است به دلایل واهی مسکوت مانده است.

نبود صنعت ولو کوچک در شهرستان آبدانان را از نظر بیکاری در صدر و مهاجرت و رشد جمعیت منفی را در این سامان رقم زده است.

خشکسالی های متوالی و بی سابقه چالش جدید شهرستان است که قطب دامپروری استان را تهدید و دامداران را ورشکسته و ناامید کرده است.

و دهها مشکل و معضل اجتماعی که نشات گرفته از به سرانجام نرسیدن پروژه ها و عدم بالفعل کردن ظرفیتهای بالقوه منطقه که در سفر استاندار به شهرستان انتظار است با نگاهی ویژه و توجه به مشکلات موجود این خطه را که مدتهاست در رکود و سکوت به سر می برد خارج و بر روی ریل توسعه و آبادانی قرار دهد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار