فرماندار پاوه با اشاره به مشکل کم آبی که باغات پاوه را نیز درگیر کرده، گفت: اصلی‌ترین راهکار برای تامین آب پایدار برای باغات پاوه اجرای سامانه سردسیری است.
کد خبر: ۱۰۴۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ 06 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا اردشیر رستمی، با اشاره به بحران کم آبی که تمام کشور و همچنین کرمانشاه را در بر گرفته، اظهار کرد: باغات منطقه اورامانات و خصوصا شهرستان پاوه نیز از این خشکسالی متاثر شده اند.

وی منبع اصلی تامین آب باغات پاوه را چشمه‌ها اعلام کرد که بر اثر کاهش بارندگی‌ها میزان آب این چشمه‌ها نیز بسیار کاهش یافته و تاکید کرد: افزایش نیاز به آب با گرم شدن هوا، باعث شده کم آبی بیشتری متوجه باغات پاوه شود.

فرماندار پاوه ادامه داد: به دلیل حساسیتی که این موضوع داشت به دغدغه مدیریت ارشد استان و نماینده منطقه تبدیل شد و ما نیز مکاتباتی را درباره مشکل آب باغات انجام دادیم که مجموع این موارد منجر به برگزاری جلسه‌ای با حضور همه متولیان امر و تصمیم‌گیری‌های خوبی شد. به علاوه مقرر شد جلسات متناظر نیز در هر شهرستان به صورت ویژه و اختصاصی همان شهرستان برگزار شود تا بتوان به راهکار‌های بهتری رسید.

رستمی با بیان اینکه مقرر شد تمهیدات لازم برای آبرسانی سیار به روستا‌ها و باغات منطقه اندیشیده شود، یادآور شد: در کنار این روش، نیازمند راهکار بلندمدت برای تامین آب پایدار باغات پاوه هستیم.

وی اصلی‌ترین راهکار که مطالبه جدی مردم منطقه اورامانات و پاوه نیز هست را اختصاص آب از رودخانه سیروان و سد داریان برای باغات دانست و عنوان کرد: مردم انتظار دارند از این سد و رودخانه که در حوزه سرزمینی پاوه نیز قرار دارد و اکنون از طریق سامانه گرمسیری دشت‌های مناطق گرمسیر کرمانشاه و حتی ایلام را هم سیراب می‌کند، تخصیص آب برای باغات پاوه نیز در نظر گرفته شود.

فرماندار پاوه اضافه کرد: این تخصیص آب از طریق اجرای سامانه سردسیری خواهد بود و حتی از سوی وزارت نیرو نیز از محل همین سامانه تخصیص آب ۱۰ میلیون مترمکعبی برای باغات پاوه دیده شده، اما باید ابتدا کار‌های مطلعاتی پروژه و... انجام شود.

رستمی با بیان اینکه بنا داریم این مطالبه مردم و اجرای سامانه سردسیری را در سفر رئیس جمهور به استان مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: باغات یکی از اصلی‌ترین راه‌های تامین معیشت مردم پاوه است و نباید اجازه دهیم به دلیل مشکلات کم آبی معیشت مردم دچار مشکل شود.

وی وسعت باغات پاوه را چهار هزار هکتار دانست و گفت: اگر فکری به حال تامین آب باغات این منطقه نشود، زحمات چندین ساله مردم در این باغات از دست خواهد رفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار