معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست:
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی با تأکید بر اهمیت جهاد تبیین، آن را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان دانست.
کد خبر: ۱۰۴۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱ 24 April 2022

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در کارگاه آموزشی با موضوع «مدیریت ارتباطات تخصصی در زیست‌بوم ایران« برگزار شد، اظهار کرد: به دنبال نشست رئیس‌جمهور با فعالان و نخبگان محیط‌زیست در آذرماه سال گذشته، از سوی رئیس دفتر ایشان در نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دستورالعملی ابلاغ شد مبنی بر این‌که ضمن انجام اقدام‌های پیشگیرانه در حوزه محیط‌زیست، در بحث نظارت  به جد دنبال شود تا دستگاه‌ها به‌هیچ‌وجه به محیط‌زیست آسیب وارد نکنند به تشکل‌های مردمی برای نقش‌آفرینی در حفاظت از محیط‌زیست میدان داده شود و آموزش عمومی و فعالیت‌های رسانه‌ی در این زمینه پیگیری شود. 
نورالله مرادی با تأکید بر این‌که معاونت‌های تخصصی سازمان حفاظت محیط‌زیست باید دستورالعمل ابلاغی را سرلوحه اقدام‌های خود قرار دهند، گفت: حوزه محیط‌زیست در دولت مردمی بسیار موردتوجه است و ما مسئولان و کارشناسان محیط‌زیست باید افتخار کنیم به مردم و محیط‌زیست کشور خدمت می‌کنیم.
رسالت کارشناسان محیط‌زیست، جهاد تبیین است

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که جهاد تبیین در دولت مردمی موضوعی بسیار پراهمیت است و  یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها در اجرای برنامه‌های محیط‌زیست، جهاد تبیین است، افزود: هرچند مسئولیت این حوزه به عهده معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی گذاشته‌شده است، جهاد تبیین رسالت تاریخی برای همه ما محسوب می‌شود و برای اجرایی شدن آن در حوزه محیط‌زیست اهداف و برنامه‌هایی مشخص‌شده است.
مرادی بابیان این‌که جهاد تبیین درواقع مقابله با روایت سازی‌های جعلی دشمنان است، افزود: دشمن از جنگ رودررو به سمت جنگ شناختی رفته است که جنگی بسیار نامحسوس و به‌شدت اثرگذار است و در حال القای تفکراتی مخرب است. قریب به 750 شبکه تلویزیونی معاند نظام اسلامی با سرمایه کلان کشورهای استکباری فعالیت می‌کنند و در تلاش برای سیاه نمایی نسبت به این کشور هستند. یکی از موضوع‌هایی که اخیراً در رسانه‌های معاند دیده می‌شود وضعیت محیط‌زیست کشور است.
وی با اشاره به این‌که محیط‌زیست مقوله مردم‌پسندی است، تصریح کرد: در نگاه نخست محیط‌زیست موضوعی کاملاً اجتماعی است اما زیرلایه های آن در حقیقت بسترهایی برای ترویج نا¬امیدی در کشور شده است و باید به‌گونه‌ای عمل کرد که منشأ ایجاد نشاط اجتماعی باشد. اگر غیرازاین عمل کنیم قصور کرده‌ایم.
مرادی گفت: محیط‌زیست یکی از بسترهایی است که می‌تواند تعلق‌خاطر ما را به سرزمین عزیزمان افزایش دهد بنابراین می بایت نگاهمان را به محیط‌زیست و ازجمله به محیط‌بانان تغییر دهیم. تصوری که از محیط‌بانان در اذهان عمومی ایجادشده مظلومیت آن‌ها است و این تصور عمومی نسبت به محیط‌بانان در حقیقت ظلم به محیط‌زیست است.
وی افزود: محیط‌بان فردی مقتدر، آگاه و دلسوز وطن است و معتقدم خدمت برای محیط‌زیست متعالی‌ترین خدمت محسوب می‌شود. محیط‌زیست پربسامدترین واژه در ادبیات رهبر انقلاب است و برما است با نگاه خلاقانه و به‌دوراز کلیشه‌های رایج به دنبال تولید محتوای اثرگذار باشیم. 

غفلت نظام آموزشی کشور در حوزه محیط‌زیست

سخنگوی سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان این‌که دو رکن اصلی محیط‌زیست «مردم و رسانه » است، اظهار داشت: خلأهای جدی در حوزه ارتباطات و محیط‌زیست وجود دارد وباید رشته «ارتباطات و محیط‌زیست» در نظام آموزشی کشور ایجاد شود.
مرادی با اشاره به این‌که آموزش، اطلاع‌رسانی و اقناع مخاطبان جز نیازهای ضروری است و این رویکرد باید در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور تسری پیدا کند، افزود: متأسفانه بخش آموزش در سازمان حفاظت محیط‌زیست در 4 دهه اخیر به بدترین شکل ممکن طراحی‌شده است و با این شیوه آموزشی می‌خواهیم دانش محیط زیستی را در آحاد جامعه گسترش دهیم که با شرایط روز امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: مباحث محیط‌زیست در شبکه‌های آموزشی تلویزیون دیده نشده است و برنامه شاد فرصتی مناسب برای پرداختن به مباحث محیط‌زیست بود که کوچک‌ترین استفاده‌ای از آن نشده است. نوسازی آموزش زیست‌محیطی از مهم‌ترین اهداف معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی این سازمان محسوب می‌شود.

تشکل‌های مردمی زینت المجالس نیستند

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست به اهمیت سازمان‌های مردمی نهاد در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: به میدان آوردن ظرفیت‌های مردمی از تأکیدات رئیس‌جمهور است و تشکل‌های مردمی در این دولت به‌عنوان بال‌های مشارکت‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی مردمی و برگزاری نشست‌های مداوم با تشکل‌های مردمی از برنامه‌های این معاونت است.

محیط‌زیست موضوعی فرایند محور است نه رویداد محور 

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان این‌که شعارهای دولت مردمی باید تحقق یابد، اظهار کرد: موضع‌گیری‌های اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در موضوع تالاب میانکاله برگ  برنده‌ای برای بیان دیدگاه‌های دولت مردمی در مقابل با بحران‌های زیست‌محیطی است. تمامی رسانه‌های معاند در تلاش بودند تا از این بستر برای سوءاستفاده در مباحث اجتماعی استفاده کنند اما موضع‌گیری عالمانه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست جلوی خیلی از حاشیه‌ها را گرفت.

رئیس شورای اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این‌که محیط‌زیست موضوعی فرایند محور است نه رویدار محور، افزود: رویداد محوری آفت بسیار جدی برای حوزه محیط‌زیست محسوب می‌شود و با شکل‌گیری شورای اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست باید با برنامه‌ریزی مناسب پیشگیری را جایگزین عمل کنیم.

وی توسعه سواد محیط زیستی را از مهم‌ترین استراتژی‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: باید مباحث محیط‌زیست را در نظام آموزشی کشور نهادینه‌سازی کنیم و به کارشناسان محیط‌زیست توصیه می‌کنم که نگاهمان نباید کارمندی باشد بلکه می‌بایست جهادی عمل کنیم که بتوانیم اثرگذار باشیم.

همچنین در ادامه این جلسه آموزشی محسن نقیلو مدیر کل روابط عمومی وامور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست در پایان ضمن تشکر از حضور و حمایت ریاست سازمان از فعالیت های خانواده بزرگ روابط عمومی در ستاد و استان ها خاطر نشان کرد : این سلسله کارگاه های آموزشی بصورت مستمر برگزار خواهد شد .

دبیر شورای اطلاع رسانی سازمان افزود :رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به حوزه اطلاع رسانی به موقع برای روشنگری مخاطبان سازمان تأکید خاص دارد و عملکرد روابط عمومی استان ها در این مورد نیز رصد و پایش می شود .

نقیلو به انتشار بولتن سازمان اشاره کرد و افزود : اخبار منتشر شده در رادیو و تلویزیون توسط اتاق خبر روابط عمومی سازمان بررسی می شود.

وی از تشکیل شورای سیاستگذاری سازمان با مشارکت استان ها خبر داد و گفت : روابط عمومی استان ها خط مقدم اطلاع رسانی هوشمندانه محسوب می شوند. 

گفتنی است؛ کارگاه آموزشی با موضوع« مدیریت ارتباطات تخصصی در زیست‌بوم ایران» با حضور دکتر حمید شکری خانقاه چهارشنبه 31 فروردین‌ماه جاری ویژه رابطین خبری ستاد روسای اداره و کارشناسان روابط عمومی محیط‌زیست استان‌ها در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد. 
در این کارگاه به آموزش سرفصل‌های اختصاصی درباره نظام ارتباطات روابط عمومی، شبکه تولید و توزیع محتوا در نظام تبیین، شناسایی موانع ارتباطات مؤثر، برنامه‌ریزی ارتباطی، تعیین استراتژی ارتباط با ذینفعان و مدیریت برنامه ارتباطی پرداخته شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار