سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه وعده داد، ظرف ۱۸ ماه پرونده ثبت جهانی تاق بستان آماده شود.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ 24 April 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،جبار گوهری، بااشاره به وجود برخی موانع پیش پای ثبت جهانی شدن تاق بستان، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته بیستون و منظر فرهنگی تاریخی طبیعی اورامانات در کرمانشاه به ثبت جهانی رسیده و در تلاشیم تا تاق بستان را هم به عنوان یک اثر تاریخی شاخص به ثبت جهانی برسانیم.

وی تصریح کرد: در این راستا، از سال گذشته تاکنون که دوبار ارزیابان و کارشناسان یونسکو به کرمانشاه سفر داشته اند، زمینه بازدید آن‌ها را از مجموعه تاریخی تاق بستان فراهم کرده ایم تا بتوانیم در تدوین پرونده ثبت جهانی این محوطه تاریخی به یک چشم انداز روشن دست پیدا کنیم.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه با تاکید براینکه برای ثبت جهانی تاق بستان باید برخی موانع پیش پای آن برداشته شود، افزود: طی سال‌های گذشته ساخت و ساز‌ها و بهره برداری‌های غیرمجازی در اطراف این محوطه انجام شده که در این رابطه دستگاه‌های نظاتی و از جمله دادگستری کرمانشاه ورود کرده اند تا بتوانیم در اسرع وقت این مشکل را حل کنیم.

وی تاکید کرد: این بی قانونی‌ها و تعارض‌هایی که از گذشته تاکنون در سایه بی نظارتی‌ها و عملکرد برخی ارگان‌ها به عرصه و حریم تاق بستان وارد شده، ایجاد حقوقی کرده که اکنون ما را برای ثبت جهانی این اثر با چالش مواجه کرده است.

گوهری ادامه داد: در این رابطه پرونده‌های قضایی تشکیل شده که در برخی از آن‌ها مسبب یک شخص نیست، بلکه یک ارگان است و در این رابطه پرونده‌هایی قضایی تشکیل شده که در مسیر رسیدگی حقوقی است و منتظر خروجی‌های آن هستیم.

وی در ادامه با تاکید براینکه ثبت جهانی تاق بستان نیاز به همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها دارد و به تنهایی از عهده میراث فرهنگی خارج است، گفت: خوشبختانه این مسئله جزو دغدغه‌های استاندار و مدیران ارشد استان هم قرار دارد، لذا ما نیز استارت تشکیل پرونده ثبت جهانی تاق بستان را با توجه به این حمایت‌ها زده ایم.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه در پایان با بیان اینکه تاق بستان در آینده ثبت جهانی خواهد شد، یادآور شد: پرونده ثبت جهانی این اثر را ظرف ۱۸ ماه تشکیل خواهیم داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار