مردم روستای کوخدان قطب گردشگری و باغداری در شهرستان دنا مشکلات عدیده خود را با نماینده مردم در میان گذاشتند.
کد خبر: ۱۰۲۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳ 13 February 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، نشست مردمی اهالی روستاهای کوخدان شهرستان دنا با مهدی روشنفکر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برای پی‌گیری مشکلات متعدد موجود برگزار شد.

این نشست به همت دهیار و شورای روستای کوخدان اهالی روستا برای بازگویی مشکلات متعدد جاده، آب آشامیدنی و مشکلات بخش کشاورزی، میزبان نماینده مجلس شورای اسلامی، امام جمعه سی‌سخت و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی بودند.

وقتی خودروی مسؤولان هم برفگیر می‌شود

در این نشست یکی از اهالی کوخدان به نمایندگی از جمع خطاب به نماینده مجلس گفت: از شما انتظار داریم که در انتصابات و نصب مدیریت‌ها توجه بیشتری به این منطقه شود، مورد دیگر جاده روستا است که همین اکنون خودرو‌های خودتان برفگیر شد و نتوانستید به روستا وارد شوید، ای کاش هنگامی که بارش نداریم از این جاده عبور کنید تا خودروهای شما با دست‌اندازهای این جاده آشنا شوند و با چشم خود ببینید که در بحث جاده چقدر دچار مشکل هستیم.

وی گفت: ما بر روی دریای آب زندگی می‌کنیم اما متاسفانه آب  آشامیدنی خوبی نداریم لذا از مسؤولان شهرستانی و استانی عاجزانه خواستاریم این مسئله را پیگیری کنند.

این فرهنگی اهل کوخدان به عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت:  شما نماینده ما هستید و صدای ما را به گـوش مجلس انقلابی برسانید که کمتر با احساسات فرهنگیان بازی شود، در خصوص حقوق معلمان در مجلس پیگیری بیشتری داشته باشید، اگر آموزش و پرورش ضعیف شد کشور و اقتصاد ضعیف می‌شود، فرهنگ از بین می‌رود و آن چیزهایی که نباید در جامعه رخ دهد، حادث می‌شود.

فاسد شدن بیش از ۳ هزار تن میوه

وی گفت: اهالی کوخدان و روستاهای اطراف مردمانی کوشا مردمانی متمدن، متدین و به دنبال روزی حلال هستند؛ سال گذشته  بیش از ۳۰۰۰ تن  میوه مرغوب فاسد شد، اگر این باغداران امکانات کافی داشتند این همه متضرر نمی‌شدند.

این معلم بازنشسته ادامه داد: خواسته‌های اصلی اهالی جاده مواصلاتی شهر سی‌سخت به کوخدان با حومه کمتر از ۳ کیلومتر بوده و دارای مشکلات زیادی است یعنی از اول تابستان تا اواخر زمستان میوه‌ها به سراسر کشور صادر می‌شود که وجود پرتگاه‌های خطرناک و نداشتن گاردریل  باعث ناامنی جاده شده و شاهد صحنه‌های دلخراشی هم در این سال‌ها و هم سال‌های گذشته بودیم که می‌طلبد  با توجه به هدف گردشگری بودن روستا و پذیرش گردشگران زیادی به این روستا به خاطر آب و هوای خوب مشکل این جاده برطرف شود.

توجه بیشتر به ۶۰۰ هکتار باغ

وی عنوان کرد: وجود ۶۰۰ هکتار باغ  در روستای کوخدان، علی آباد، اقبال آباد و سرمور و  با توجه به سیاست‌های دولت برای جلوگیری از هدر رفت آب و خشکسالی هر چند آبیاری تحت فشار قطره‌ای از طرف اداره جهاد کشاورزی مطالعات و طراحی آن انجام گرفته ولی متاسفانه به  خاطر خشکسالی‌ و زلزله اخیر و بیماری منحوس کرونا مردم این منطقه تحت فشار شدید اقتصادی هستند هر چند هزینه ۸۵ درصد از این طرح را دولت پرداخت می‌کند اما خشکسالی و زلزله توان پرداخت آن ۱۵ درصد را از مردم گرفته است.

این روستای کوخدان یادآور شد: از شما خواهش می‌کنیم و مطالبه مردم این است که این ۱۵ درصد را از منابع دولت تأمین کنید و مورد بخشش قرار بگیرد.

این نماینده مردمی ابراز کرد: روستاهای کوخدان علی آباد، اقبال آباده و سرمور در دامنه دنا و در میان چشمه ساران قرار گرفته ولی متاسفانه به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی اصلی آب شرب کافی وجود ندارد و این انشعاب را مردم خودشان از ۵۰ سال پیش از کوه گل کشیدند و آوردند و الان به خاطر افزایش جمعیت کم آبی شدید در این چند روستا وجود دارد.

دنا و سی‌سخت همراه با کوخدان ظرفیت‌های فراملی دارد

در ادامه حجت‌الاسلام ناصر مصباح نژاد امام جمعه سی‌سخت با حضور در میان جمع کوخدانی‌ها گفت: ایام انقلاب اسلامی چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی را به شما عزیزان تبریک می‌گویم و یاد شهیدان و مجاهدان و خانواده‌های ارزشمند آنها را گرامی می‌دارم.

وی ابراز کرد: این منطقه ظرفیت در تراز ملی و بلکه جهانی دارد، کوه دنا با این استعداد و ظرفیت بهترین فرصت برای جذب توریسم ورزشی است و این قابلیت را دارد که نه تنها این منطقه بلکه مردم کل استان را به یک رفاه و سطحی از آسایش و امکانات برساند.

توجه به ظرفیت گردشگری/ لزوم ساماندهی گلزار شهدا

امام جمعه سی‌سخت اضافه کرد: در این مناطق کارهایی شده ولی این وضعیت و نبود امکانات در شأن مردم نیست، باید ظرفیت‌های کشاورزی این منطقه ارتقاء پیدا کرده و با احداث سردخانه  مجبور نشوند در تابستان میوه‌ها و دسترنج خود را به  ارزانترین قیمت بفروشند متاسفانه ابزارها و امکانات کشاورزی در حدود ۱۰ برابر هم افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام مصباح نژاد خاطرنشان کرد: این منطقه در بحث گردشگری ظرفیت خوبی دارد  که می‌شود مردم  از این محل و از این ظرفیت‌ها درآمد کسب کنند.

وی افزود: امسال آب کشاورزی مشکلاتی  در بالا دست به وجود آورده که با بررسی کارشناسان باید برطرف شود و پیشنهاد می‌کنم این جلسه مصوباتی شفاف و روشن داشته باشد تا به نتیجه برسد. 

امام جمعه سی‌سخت تصریح کرد: هر چه داریم از برکت خون شهدا است و امیدواریم مسؤولان  به حرمت خون همین شهدا خذمت و تلاش کرده و این گلزار شهدا را نیز ساماندهی کنند.

حجت الاسلام مصباح نژاد ادامه داد: مردم کوخدان شریف بوده و حلال و حرام خدا را می‌دانند و زحمت می‌کشند پس باید خدماتی در شأن این مردم ارائه دهیم و باید در دولت انقلابی این مطالبات پی‌گیری و مشکلات حل و فصل شود.

وی گفت: راغب بودیم بعد از زلزله نقشه واحد و یک المان واحد از گردشگری طراحی و این شهر با سابقه کهن تاریخی تبدیل به  یکی از شهرهای نمونه گردشگری می‌شد.

مشکلات مردم در نشستی با مسؤولان بررسی می‌شود

مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی هم ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که پیگیر مشکلات بودند، گفت: در هفته‌های آینده حتماً جلسه و برنامه‌ای در رابطه با  شایستگی و قابلیت‌هایی که این مردم دارند برگزار می‌شود و با دعوت از مدیران کل و مدیران شهرستانی فرصتی برای بررسی مشکلات ایجاد شده و با نظرات کارشناسی در شورای برنامه ریزی استان و همین طور کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مطرح و به سرانجام می‌رسد.

وی تصریح کرد: کشاورزی می‌تواند باعث اشتغال فراوانی در منطقه شود و در کنار این ظرفیت می‌توانید صنعت گردشگری را توسعه و گسترش دهید و منبع درآمدی برای خود فراهم کنید.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همین ظرفیت موجود کشاورزی شما باعث شده که جوانان شما کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی شوند؛ نعمتهای خدا به شما داده که خیلی از مناطق از آن بی‌بهره هستند، این منطقه با وجود چشمه ساران و قرار گرفتن در کنار رودها باید در جهتی حرکت می‌کرد که هم اکنون خود کفا باشد.

روشنفکر گفت: باید مدیرانی را که در گذشته  نتوانستند زیرساخت‌های لازم  را برای این امر آماده و مهیا کنند ملامت کرد به طوری که در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تن سیب در این منطقه از بین رفته است که اگر سردخانه‌ای برای این کشاورزان وجود داشت این همه سیب خراب نمی‌شد.

مدیرانی که باید ملامت شوند

وی یادآورشد: این مردم جاده مواصلاتی  ایمن می‌خواهند، این مردم خواهان اصلاح و ترمیم تنها  جاده دسترسی به روستاهایشان هستند که فقط ۳ کیلومتر با شهر سی‌سخت فاصله دارد، تعجبم در اوج این همه اعتبارات که در گذشته بود باید این نیازهای اولیه و جاده استاندارد فراهم می‌شد.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: خواسته اصلی و اساسی این مردم هم بحث جاده و هم ساختارهای گردشگری و سالن‌های ورزشی است که باید عملی شود.

روشنفکر گفت: کسانی بودند که در انتخابات با ما همراهی نکردند ولی نگاه ما نگاه دوستانه بود، این نگاه بدبینانه یکی از مسائلی است که مشکلات عدیده‌ای برای استان ما تا به امروز به وجود آورده است.

اجازه نمی‌دهیم مدیران ضعیف و ناتوان باعث عقب ماندگی استان شوند

وی بیان کرد: یکی از عوامل توسعه‌ نیافتگی این استان به مدیران ناتوان و ضعیف برمی‌گردد و به همین خاطر در محضر این مردم شریف و نجیب و کسانی که زحمت می‌کشند قول خواهم داد که اجازه ندهیم از این بیشتر مدیران ضعیف و ناتوان باعث عقب ماندگی استان شوند و به کسانی که به هر نحوی سنگ اندازی می کنند و دردسر ایجاد می‌کنند باید بگویم ما در بطن  مردم، همراه با این مردم و کنار این مردم هستیم  پس بگذارید برای این مردم خدمت شایسته‌ای انجام دهیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات این مردم مشکل  آب شرب است که باید این موضوع کارشناسی شود و در جلسه بعدی به طور شفاف و روشن تکلیف آب شرب این منطقه حل و فصل شود.

روشنفکر اضافه کرد: در رابطه با طرح رتبه بندی فرهنگیان از جمله کسانی بودم که در کمیسیون آموزش و تحقیقات با همه توان حمایت کردم که بیش از چندین سال در دولت و در راهروی مجلس مانده بود و متاسفانه مختومه اعلام می‌شد.

وی گفت: اعتباراتی دولت برای این طرح گذشته ولی منبع تامین اعتبار را متأسفانه مشخص نکرده بود که در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت، اشکالات و ایراداتی داشت دوباره هفته گذشته در مجلس اصلاح کردیم و به دلیل اینکه منبع تامین اعتبار آن مشخص نبود ولی برای همین طرح رتبه بندی برای سال ۱۴۰۱ به  ۲۵هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و اجرای آن را برای ۱۴۰۱ دقیق مشخص کرده‌اند اما برای ۱۴۰۰ همچنان لاینحل مانده است.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از پیشنهادات که دادند حذف سهم ۱۵ درصدی دولت در رابطه با بحث آبیاری قطره‌ای بود که ما این درخواست را به هیأت دولت ارائه می‌دهیم و امیدواریم موافقت لازم انجام شود، مورد دیگر آب شربی است که به روستاهای کریک و دارشاهی می‌رود، به مدیرعامل آبفای استان گفتم اگر قرار است کاری انجام شود باید مردم در جریان باشند و با هماهنگی آنها اقدام شود.

روشنفکر اظهار کرد: در سال گذشته عضو کمیسیون تلفیق بودیم و توانستیم  بیش از ۲۰۰ درصد بودجه استان را افزایش دهیم تنها در یک قلم  ۳۰۰ میلیارد تومان برای اولین بار در نظام جمهوری اسلامی تحت عنوان زلزله به شهرستان دنا تزریق کردیم که خوشبختانه از طریق کمیسیون تلفیق و با رایزنی‌های مختلفی که با رئیس مجلس و اعضای تلفیق داشتیم ۳۰۰ میلیارد را جذب کردیم، در زمان زلزله بیش از ۳۰ نماینده مجلس و وزیر را به شهر سی‌سخت آوردیم و مشکلات را از نزدیک رصد کردند.

وی در پایان اعلام کرد: برای شهرداری سی سخت بیش از ۹۰میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم و الان هم بحث استمهال وام‌ها را پیگیری کرده و به نتیجه رساندیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار