قیمت گوشت در استان کرمانشاه در حالی روند صعودی را در پیش گرفته که برخی دلیل آن را صادرات دام در زمان نامناسب می‌دانند.
کد خبر: ۱۰۲۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸ 15 January 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم، این روزها گرانی گوشت گوسفندی و قیمت‌های متفاوت آن سبب شده مردم و فروشندگان با مشکلاتی مواجه شوند.

هم‌اکنون نرخ مصوب برای فروشندگان هر کیلو حدود 120 هزار تومان است در حالی که فروشندگان ادعا می‌کنند این قیمت برای آن‌ها به صرفه نیست و اکنون در بازار به قیمت هر کیلو 180 تا 190 هزار تومان عرضه می‌شود.

در ماه‌های اخیر کمبود علوفه و مشکلات دامداران نگهداری دام را با مشکل مواجه کرده بود و اکنون گویا صادرات برای رهایی از تأمین نهاده‌های دامی دردسرهای تازه‌ای ایجاد کرده است.

آمویی رئیس اتحادیه قصابان کرمانشاه گفت: زمان نامناسب صادرات گوشت و همزمانی با پیک مصرف سبب افزایش قیمت گوشت شده است.

وی افزود: از طرف دیگر صادرات دام مولد ممنوع شده و زمانی که دام نر صادر می‌شود به طور طبیعی کمبود و گرانی گوشت ایجاد می‌شود.

پرور سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی استان کرمانشاه نیز اظهار داشت: در هفته‌های اخیر تنشی در بازار گوشت قرمز کشور ایجاد شد که یکی از عوامل آن صادرات بود.

وی عنوان کرد: طرح صادرات حدود 200 هزار رأس دام نر ویژه عشایر برای حمایت از دام مولد بود که سود آن عاید عشایر می‌شود اما در صادرات، استان کرمانشاه کمترین نقش را داشته است.

پرور گفت: استان کرمانشاه با وجود اینکه بیشترین پتانسیل دامی را در کشور دارد اما امسال تنها برای صادرات 7000 رأس مجوز داشته که از این تعداد 5500 رأس هنوز در قرنطینه هستند و صادر نشده‌اند.

وی با بیان اینکه از نظر من این افزایش قیمت بیشتر ناشی از بحث‌های روانی بازار تا خروج دام از استان بود افزود: علاوه بر موضوع صادرات که در کل کشور بر افزایش قیمت مؤثر بود، در استان کرمانشاه نیز مشکل انتقال و جابه‌جایی کشتارگاه بیستون در هفته گذشته مزید بر علت شد‌.

پرور عنوان کرد: نقاط ضعف صادرات به مسئولان کشوری منعکس شده و چون در ایام پایانی سال قرار داریم وزارتخانه تصمیم مقتضی را در این زمینه خواهد گرفت و صادرات محدود می‌شود.

وی گفت: تنظیم بازار استان نیز تلاش می‌کند آرامشی را در بازار عرضه گوشت قرمز ایجاد کند.

ایرج نوری قیماسی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه دستورالعمل صادرات دام سبک زنده نیازمند بازنگری است اظهار داشت: دستورالعملی که برای دام سبک تدوین شد بدون هیچگونه مشورت و نظرخواهی از کارشناسان این اتحادیه که سالیان سال کارشان تولید و صادرات دام زنده بوده شرایطی به وجود آورده که نه تنها صادراتی به آن صورت انجام نگرفت بلکه قیمت بازار داخلی را به طور جهشی بالا برده است.

وی عنوان کرد: در هفته گذشته اخباری از زبان تشکل‌هایی که با دام سبک مرتبط هستند منتشر شده که بیاناتشان دور از واقعیت است؛ یکی از تشکل‌ها ادعا می‌کند که اکنون دارای 17 میلیون رأس دام سبک برای اقدام به صادرات هستیم و یکی دیگر از تشکل‌ها که زمان تشکیل آن به چند ماه بیشتر نمی‌رسد ادعا دارد که 10 میلیون رأس دام سبک برای صادرات داریم این در صورتی است که در سراسر کشور دام سبک نر که گونه صادراتی باشد به 500هزار رأس هم نمی‌رسد.

نوری افزود: گونه‌های مختلف دام سبک که مخصوص پروار و کشتار داخلی است برای صادرات هیچگونه بازاری ندارد و مسئولان اجرایی که با موضوع تولید دام سبک در کشور مسئولیت دارند نباید اجازه چنین اظهار نظرهایی که گمراه کننده است بدهند.

وی عنوان کرد: بعضی نیز ادعا می‌کنند دام فراوانی از قبل وارد قرنطینه کرده‌اند و اکنون اگر از صادرات جلوگیری شود ضرر می‌کنند در صورتی که چنین ادعاهایی صحت ندارد.

نوری گفت: این اتحادیه با اینکه صادرات دام را حمایت از تولید می‌داند و خواهان صادرات به شکل قانونی آن است اما در جلسه‌ای که در سه ماه پیش از طریق مصری نماینده کرمانشاه با معاونین وزیر برگزار شد اعلام کردیم که در این بازه زمانی عرضه دام سبک کم است و صادرات در این موقعیت به صلاح کشور نیست چون هر سال از پانزدهم آبان ماه تا اواخر بهمن ماه سرتاسر کشور با کمبود عرضه دام روبرو است.

وی افزود: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام استان کرمانشاه به عنوان بزرگترین تشکل تخصصی دام کشور موافق صادرات دام اما با دستورالعمل و روش مناسب و زمان مناسب است.

نوری تأکید کرد: دستورالعمل فعلی پس از چند بار اصلاح دارای اشکالات متعدد است و مشکلات بزرگی را به وجود آورده است.

وی گفت: در این دستورالعمل مبالغ هنگفتی به حساب تشکل‌های چهار گانه در کل کشور واریز می‌شود که خود محل رانت و سوءاستفاده کلان است.

نوری افزود: این دستورالعمل و مبالغ غیر قانونی دریافتی خود سبب افزایش شدید قیمت دام در داخل و دام صادراتی شده است.

وی بیان کرد: ما خواهان صادرات دام براساس قانون صادرات و واردات کشور هستیم و هر گونه دستورالعمل سلیقه‌ای و شخصی سبب خروج از چهار چوب قانونی و موجب بی‌عدالتی است.

نوری گفت: استان کرمانشاه که هم اکنون تأمین کننده بخش عمده‌ای از دام کشور است با ورود اشخاص غیر مرتبط و غیر متخصص به حوزه صادرات دام با وجود داشتن افراد کارکشته و پدرپیشه در این صنف مغفول مانده از چرخه صادرات خارج شده است.

وی افزود: سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها به عنوان متولی تولید و صادرات به کلی از حوزه سیاست گذاری، عمل و نظارت خارج شده‌اند و کمترین دخالت را ندارند.

نوری بیان کرد: در این مدت زمان اندک اعلام رفع ممنوعیت صادرات دام، قیمت دام به شدت افزایش یافته و تنها دلیل آن نیز مواردی است که اشاره شد و در صورت ادامه روش فعلی شاهد جهش قیمت این کالا در بازار خواهیم بود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار