یک کلیک هزاران جلد کتاب در اختیار شما قرار می‌گیرد، چیزی که شاید چند سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد، اما امروز بواسطه رشد تکنولوژی پلتفرم‌های کتاب آنلاین حسابی باب شده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵ 28 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، با پرداخت اشتراک ماهیانه و یا هزینه‌ای ناچیز برای هر کتاب می‌توانید به هزاران کتاب علمی، هنری، رمان و... دسترسی پیدا کنید. هدفون روی گوشتان می‌گذارید و یکی از بازیگران و یا هنرمندان خوش صدای کشور یک کتاب را برای شما می‌خواند.

کتاب‌های صوتی حسابی جای خود را بین مخاطبان باز کرده و بسیاری از مردم در پلتفرم‌های مربوط به آن عضو هستند، پلتفرم‌هایی مانند "فیدیبو" و ... که هزاران کتاب از قصه کودک تا رمان بزرگسال را بعضا با صدای افراد مطرح مانند بازیگران در آرشیو خود دارند.

مزیت کتاب‌های صوتی نسبت به کتاب‌های آنلاین و یا مجازی این است که دیگر نیازی ندارید نوشته‌های ریز را مدت‌ها با گوشی تلفن همراه یا صفحه نمایش کامپیوتر بخوانید و چشمهایتان هم خسته شود، اما این کتاب‌ها تیشه بر ریشه کتاب فروشی‌ها، کتاب‌های کاغذی و ناشرین زده و باعث شده مردم کم کم با ورق زدن کتاب‌های کاغذی خداحافظی کنند.

اگرچه این روند و حرکت به سمت کتابخوانی مدرن اجتناب ناپذیر است، اما باید نگران تخته شدن درب چاپخانه‌ها، انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌ها هم بود، به علاوه اینکه ورق زدن کاغذ و بوی کتاب تازه حال و هوای دیگری دارد که کم کم نسل‌های آینده با آن بیگانه می‌شوند.

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه نیز با اشاره به حرکت کتاب و کتابخوانی به سمت تکنولوژی، این روند را اجتناب ناپذیر خواند و گفت: با این وصف هنوز هم می‌شود از کتاب‌های کاغذی حمایت کرد.

محمد تقی زرشکیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با پیشرفت تکنولوژی، حوزه چاپ و کتاب نیز دستخوش تحولاتی شده که علی رغم پیامدهای مثبتی که دارد، تبعات منفی آن نیز زیاد است.

وی آسیب به کتابفروشی‌ها، ناشرین و چاپخانه‌ها را از مهمترین این تبعات دانست و خاطرنشان کرد: به علاوه خواندن کتاب در حالیکه حقیقی و همراه با ورق زدن باشد اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به کتاب‌های صوتی و مجازی دارد.

نائب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه آسان بودن دسترسی به کتاب را یکی از دلایل استقبال مردم از کتاب‌های مجازی اعلام کرد و یادآور شد: قطعا افزایش قیمت کتاب‌های کاغذی نیز بر این موضوع بی تاثیر نیست.

زرشکیان با اشاره به اینکه قیمت کتاب طی حدود دو سال اخیر افزایش دو تا سه برابری داشته که ناشی از بالا رفتن قیمت کاغذ و هزینه‌های چاپ است، عنوان کرد: در شرایطی که برخی از کتاب‌های مجازی رایگان و برخی با هزینه بسیار کم در اختیار مردم قرار می‌گیرد، طبیعتا مردم از این شیوه استقبال خواهند کرد.

وی معتقد است، در شرایط کنونی که مردم با مشکلات معیشتی مواجهند، خرید کتاب را در اولویت ندارند و از همین رو کسانی که علاقمند هستند هم سراغ کتاب‌های مجازی می‌روند.

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با بیان اینکه با وجود همه این موارد هنوز افرادی هستند که خرید کتاب کاغذی را ترجیح می‌دهند، افزود: باید فکری به حال حمایت از این مخاطبان بشود.

زرشکیان پرداخت یارانه برای کاهش هزینه‌های چاپ و تولید کتاب و به تبع آن کاهش قیمت تمام شده کتاب را از جمله راهکارهایی دانست که می‌تواند به حفظ کتاب‌های کاغذی کمک کند.

وی به نقش نهادهای متولی فرهنگ خصوصا شهرداری‌ها نیز اشاره کرد و یادآور شد: دستگاه‌هایی که بودجه فرهنگی دارند از جمله شهرداری‌ها، می‌توانند با تهیه کتاب و تجهیز کتابخانه‌های موجود به کتاب‌های جدید، هم به کمک علاقمندان کتاب‌های کاغذی بیایند و هم صنعت چاپ و نشر را حمایت کنند.

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با بیان اینکه در چنین شرایطی که کتاب گران شده و مردم توان خرید آن را ندارند دیگر فروش کتاب‌های عمومی برای کتابفروشی‌ها صرفه اقتصادی ندارد، یادآور شد: برای مثال در شهر کرمانشاه به ازای حدود صد کتابفروشی که کتاب‌های کمک درسی و درسی دارند، تنها حدود 10 کتابفروشی کتاب عمومی عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از کتابفروشی‌ها هم به سمت فروش لوازم تحریر روی آورده اند تا بتوانند سرپا بمانند

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار