معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه بیش از ٢۵ هزار هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۱۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰ 25 December 2021

حسین ویسی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: بیش از ٢۵ هزار هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی اعم از مشاغل خانگی و کارگاهی در استان کرمانشاه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در استان ۴ شهر و روستای ثبت شده ملی داریم، خاطر نشان کرد: این موضوع نشان از ظرفیت‌های صنایع دستی استان است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه به عمده تولیدات صنایع دستی شهرستان‌های استان پرداخت و گفت: شهرستان هرسین قطب تولید گلیم و به عنوان "شهر ملی گلیم" ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: در دالاهو بحث سازه‌های سنتی را داریم که سال گذشته ثبت ملی شد، شهر نودشه در شهرستان پاوه نیز به عنوان "شهر گیوه" ثبت ملی شده و روستایی به نام "دهکده فش" در کنگاور ساخت سازه‌های سنتی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به کسب نشان جهانی گلیم هرسین که دارای ۵ ظرفیت ملی و جهانی است، بیان کرد: پراکندگی رشته‌های صنایع دستی در استان متفاوت است، در منطقه اورامانات قالب تولیدات مربوط به گیوه و البسه محلی، مرص بافی و جاجیم است.

ویسی تولیدات صنایع دستی در روانسر را گیوه و البسه اعلام کرد و یادآور شد: ثلاث بیشتر در زمینه گیوه فعال است و البسه، گیوه و کار‌های چوبی در جوانرود مورد توجه است، شهرستان کنگاور هنرمندان شاخصی در سازه‌های چوبی دارد که دارای نشان‌های ملی هستند.

وی اضافه کرد: شهرستان صحنه در زمینه گلیم، ساز سنتی تنبور، رشته‌های البسه محلی، کار‌های چوبی و زیورآلات شاخص است و در شهرستان سنقر و کلیایی با توجه به اینکه قالب رشته‌ها در زمینه بافت‌های داری مورد توجه است، اما در زمینه تولید گلیم نیز فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی با بیان اینکه ۶٠ رشته تولید صنایع دستی در سطح استان وجود دارد، بیان کرد: قالب این رشته‌ها در مرکز استان موجود است، اما در شهرستان کرمانشاه اکثر تولیدات در زمینه احجام چوبی و زیور آلات است و منبت، معرق، مشبک، سفال و ابزارآلات فلزی نیز مورد توجه است.

ویسی تاکید کرد: شهرستان اسلام آباد غرب در زمینه گلیم و احجام چوبی، سرپل ذهاب احجام چوبی و خرازی سنتی یا چرم و البسه محلی، قصر شیرین حصیر بافی، گلیم و اندکی احجام چوبی و در گیلانغرب چیغ بافی، گلیم و البسه محلی شاخص است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار