همزمان با آغاز فصل پاییز به‌دلیل برخی رخدادها از جمله وارونگی هوا و همچنین افزایش ٣٠درصدی ترافیک شهری به‌دلیل آغاز سال تحصیلی، آلودگی هوا نیز در کلان‌شهرها افزایش می‌یابد،
کد خبر: ۱۰۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹ 27 September 2015
همزمان با آغاز فصل پاییز به‌دلیل برخی رخدادها از جمله وارونگی هوا و همچنین افزایش ٣٠درصدی ترافیک شهری به‌دلیل آغاز سال تحصیلی، آلودگی هوا نیز در کلان‌شهرها افزایش می‌یابد، به‌صورتی‌که مسئولان ذیربط در شرایط حاد مجبور به صدور هشدار، ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی مدارس می‌شوند. البته این اقدامات معمولاً مقطعی بوده و با رفع آلودگی هوا همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود و اقدام عملی تنها وعده مسئولان است که سال‌به‌سال نو می‌شود و آلودگی هم بیشتر و بیشتر.اما مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی در حالی از توزیع یک‌میلیون و ۵٠٠هزار لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در جایگاه‌های عرضه سوخت مشهد خبر می‌دهد که براساس آخرین آمارها در شش‌ماهه نخست سال جاری تنها ٢۴ روز در مشهد هوای پاک را شاهد بوده‌ایم.

محیط زیست تنها وظیفه نظارت دارد!

به گزارش تابناک خراسان رضوی حمید صالحی در گفتگو باشهرآرا به تدابیر در نظر گرفته‌شده برای جلوگیری از آلودگی هوا در ۶ماهه دوم سال اشاره و اظهار می‌کند: براساس مصوبه هیئت دولت کنترل آلودگی هوا در کلانشهرهابرعهده سازمان‌های متعددی قرارگرفته و سازمان حفاظتمحیط زیست نیز در کنار دیگر سازمان‌ها تنها وظیفه نظارت بر اقدامات را برعهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل آلودگی هوا در مشهد به دلیل تردد وسایل نقلیه موتوری است و کارخانه‌ها سهم زیادی در ایجاد آلودگی ندارند افزود: بخشی از خودروها به‌دلیل فرسودگی یا اشکال در سیستم احتراق آلودگی زیادی در شهر ایجاد می‌کنند که وظیفه پلیس جلوگیری از تردد این وسایل در شهر است.

ویمی    گوید: یکی از راهکارهای جلوگیری از ترددوسایل نقلیه آلودگی هوا، کسب برگه معاینه فنی است که خودروها طبق قانون موظف به مراجعه به مراکز مجاز و کسب تاییدیه فنی خودرو هستند.وی اظهارمی کند: اگر وسیله نقلیه نتواند تاییدهای لازم را کسب نماید، طبق قانون با متخلف برخورد خواهد شد.


مصرف دو میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بنزین

وی با اشاره به پیگیری اختصاص سوخت پاک به کلانشهر مشهد می‌گوید: روزانه حدود دو میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بنزین در مشهد مصرف می‌شود که از این مقدار یک میلیون و ۵٠٠ هزار لیتر دارای استاندارد یورو ۴ می‌باشد.صالحی می‌افزاید: در حال حاضر ۵٧ درصد بنزین مصرفی مشهد دارای استاندار یورو ۴ است که با اولویت جایگاه‌های عرضه بنزین اطراف حرم و مرکز شهر که دارای آلودگی بیشتری هستند توزیع می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی بیان می‌کند: بنزین معمولی که در دیگر نقاط شهر توزیع می‌شود از نوع بنزین پتروشیمی نیست و استاندارهای لازم را دارد و علاوه بر آن گازوئیل توزیع شده در شهر نیز استاندارد است.


بازرسی از جایگاه‌های عرضه بنزین

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها ٧٠درصد آلایندگی کلانشهرها ناشی از تردد وسایل نقلیه می‌باشد می‌گوید: با توزیع بنزین استاندارد در مشهد طی سال گذشته شاهد افزایش ۵٠درصدی روزهای دارای هوای پاک هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی می‌گوید: بازرسان سازمان حفاظت محیط زیست استان به‌صورت مداوم از جایگاه‌های عرضه بنزین نمونه‌برداری کرده و در آزمایشگاه‌های این سازمان کیفیت سوخت توزیعی را آنالیز می‌کنند که خوشبختانه تاکنون در این زمینه مشکلی نداشته‌ایم.وی اظهارمی کند: طبق وعده‌های داده‌شده قرار بود مهرسال گذشته تمام بنزین توزیع‌شده در جایگاه‌های عرضه سوخت مشهد از نوع یورو ۴ باشد که علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده این مهم محقق نشد و امیدواریم سهمیه اختصاص داده شده به مشهد افزایش یابد.


اخطار به واحدهای آلاینده

صالحی در خصوص اقدامات سازمان محیط زیست برای تعطیلی واحدهای آلاینده هوا با بیان اینکه تمامی واحدهای صنعتی در اطراف مشهد پایش شده و در صورت نیاز اخطارهای لازم به آن‌ها داده شده است، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر آلودگی غیر قابل کنترلی در حوزه کارخانه‌ها اطراف مشهد وجود ندارد وعمده مشکل ما در بخش وسایل نقلیه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی همچنین از مذاکره با مسئولان نیروگاه توس به منظور عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی سنگین که نقش مهمی در آلودگی هوا دارند خبر می‌دهد و می‌گوید: در جلسات مشترک از مسئولان این نیروگاه خواسته‌ایم که تا حد امکان ازسوخت های پاک استفاده نمایند.

صالحی می‌افزاید: سال گذشته هیچ واحد صنعتی به دلیل فعالیت‌هایی که منجر به آلودگی هوا در شهر باشد پلمب نشد و متولیان واحدهای صنعتی به اخطارهای سازمان توجه کردند.

وی با اشاره به آغاز فصل بازگشایی مدارس می‌گوید: فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید باعث افزایش حجم ترافیک در سطح شهر شده که به دنبال آن آلودگی هوا نیز افزایش یافته است.

صالحی تصریح می‌کند: بخشی از دانش آموزان به دلیل ناآشنایی با مسیر، توسط والدین و با خودروی شخصی به مدرسه می‌روند و همین امر بر حجم ترافیک سطح شهر و نیز تخلیه آلاینده‌ها به هوای تنفسی می‌افزاید.


٢۴ روز پاک در ۶ ماه اول سال

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد نیز در همین رابطه به اشاره به کیفیت هوای مشهد در ۶ ماه اول سال جاری می‌گوید: در این مدت شهروندان مشهدی تنها ٢۴ روز هوای پاک را تنفس کرده‌اند.

محمد پذیرا خاطرنشان می‌کند: براساس گزارش ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا نصب‌شده در نقاط مختلف شهر، کیفیت هوا در ١۵٢ روز نیز سالم بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون کیفیت هوای شهر مشهد در ١٠ روز ناسالم گزارش شده است، می‌گوید: در حال حاضر ١٢ ایستگاه سنجش آلاینده‌های زیست محیطی در مشهد فعال است که به صورت روزانه گزارش کیفیت هوا از آن گزارش می‌شود.همچنین طبق اعلام مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد، روز گذشته کیفیت هوا در ایستگاه‌های نخریسی، ساختمان، سجاد، صدف، خیام ورسالت در وضعیت سالم و در ایستگاه‌های لشکر و تقی‌آباد در وضعیت پاک قرار داشت و پیش بینی شده کیفیت امروز هوای مشهد نیز در وضعیت سالم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار